הבדלים בין גרסאות בדף "חובת עונג שבת"

נוספו 568 בתים ,  16:50, 28 ביוני 2021
שורה 59: שורה 59:


===חיוב ג' סעודות===
===חיוב ג' סעודות===
הגמרא ([https://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=117b&format=pdf שבת קי"ז ב']) מביאה מחלוקת רבנן ור' חידקא אם צריך לאכול בשבת ג' סעודות או ד' סעודות.
הגמרא ([https://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=117b&format=pdf שבת קי"ז ב']) מביאה ברייתא ובה מחלוקת רבנן ור' חידקא אם צריך לאכול בשבת ג' סעודות או ד' סעודות.
 
רבי יוחנן ([https://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=117b&format=pdf שם]) מסביר, שלכו"ע מקור חיוב ג' סעודות הוא מן הפסוק (שמות ט"ז כ"ה) "ויאמר משה אכלהו היום כי שבת היום לד' היום לא תמצאהו בשדה", שנאמר בו ג' פעמים היום, אלא שר' חידקא סובר דהיינו מלבד סעודת הלילה, ולכן ס"ל שסה"כ יש ד' סעודות, ורבנן סוברים שג' הסעודות הם כולל ליל שבת.


ומקשה הגמ' על ר' חידקא היאך אומר שצריך ד' סעודות, והלא משנה מפורשת היא במס' פאה (ח ז) מי שיש לו מזון ב' סעודות לא יטול מן התמחוי מזון י"ד סעודות לא יטול מן הקופה, ומבואר מזה שכל יום מקבל רק ב' סעודות, גם בשבת. בשלמא לרבנן אפש"ל שהסעודה של מוצאי שבת, אוכלה קודם שקיעה וחשיב כסעודת שבת, אבל לר' חידקא קשה, וא"א לומר שישמור את סעודת ששי בבוקר לשבת, שהרי אי אפשר לדרוש ממנו שיתענה כל יום ו'. אלא מתרצת הגמ' שמשנה זו היא אליבא דר"ע שאמר עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות, שכיוון שהוא נצרך לבריות אין לו חובה לענג את השבת ולעשות ד' סעודות, אלא יסתפק בג' סעודות.
ומקשה הגמ' על ר' חידקא היאך אומר שצריך ד' סעודות, והלא משנה מפורשת היא במס' פאה (ח ז) מי שיש לו מזון ב' סעודות לא יטול מן התמחוי מזון י"ד סעודות לא יטול מן הקופה, ומבואר מזה שכל יום מקבל רק ב' סעודות, גם בשבת. בשלמא לרבנן אפש"ל שהסעודה של מוצאי שבת, אוכלה קודם שקיעה וחשיב כסעודת שבת, אבל לר' חידקא קשה, וא"א לומר שישמור את סעודת ששי בבוקר לשבת, שהרי אי אפשר לדרוש ממנו שיתענה כל יום ו'. אלא מתרצת הגמ' שמשנה זו היא אליבא דר"ע שאמר עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות, שכיוון שהוא נצרך לבריות אין לו חובה לענג את השבת ולעשות ד' סעודות, אלא יסתפק בג' סעודות.
112

עריכות