553
עריכות
(←הסתירה בחיוב אישה בהבאת ביכורים: עריכה) |
(←תשובות: הרחבה) |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
==תשובות== | ==תשובות== | ||
תשובות לקושיה זאת מתחלקות באופן כללי לשלוש קטגוריות; האחת אלו שסוברים שחובת האישה היא מהתורה אלא שבגלל משהו מסוים הנשים חייבות. השנייה זה אלו הסוברים שמצוות ביכורים היא לא מצות שהזמן גרמא. והשלישית זה אלו שסוברים שחיוב הנשים בהבאת ביכורים זה גזירת חכמים אך מהתורה הנשים פטורות. | |||
=== | ===החיוב מהתורה=== | ||
*נשים פטורות רק במצוות עשה שהזמן גרמא שבין אדם למקום כמו תפילין ולימוד תורה. לעומת זאת מצוות שהם בין אדם לחבירו נשים חייבות גם אם זה מצווה שהזמן גרמא. ומצוות ביכורים זה מצווה שבין אדם לחבירו כיוון שנותנים את הביכורים לכהן ('''שו"ת חדוות יעקב''' קמה לז). | |||
*אפשר ליישב על פי מה שכתב התוס' ('''חולין''' קג ב) שהפסוק מקיש בין החיוב של הבאת ביכורים לציווי לא תבשל גדי בחלב אימו. מכאן למדו חכמים שכמו שנשים מחויבות באיסור בשר וחלב כך חייבות בהבאת ביכורים ('''מעיין החכמה''' עמוד קלז) | |||
=== | ===חיוב חכמים=== | ||
החינוך ('''ספר החינוך''' צא) כתב שהזכרים חייבים בביכורים. ובעל המנחת חינוך ('''מנחת חינוך''' צא) מסביר שדעת החינוך לפטור את הנשים כיוון שביכורים זו מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות. | |||
===לא מצווה שהזמן גרמא=== | |||
*מצוות ביכורים מורכבת משתי חלקים; הפרשה והבאה, ומכיוון שלהפרשה שהיא תחילת המצווה אין זמן קבוע, מצוות ביכורים לא נחשבת למצוות עשה שהזמן גרמא. תשובה זו מסתייעת מלשון הרמב"ם ('''ספר המצוות''' קכה) שכותב שיש מצווה להוציא (להפריש) ולהביא למקדש (הבאה), מכאן שיש גם הפרשה וגם הבאה (הגרי"ח זוננפלד '''באר רועי''' רפז) | *מצוות ביכורים מורכבת משתי חלקים; הפרשה והבאה, ומכיוון שלהפרשה שהיא תחילת המצווה אין זמן קבוע, מצוות ביכורים לא נחשבת למצוות עשה שהזמן גרמא. תשובה זו מסתייעת מלשון הרמב"ם ('''ספר המצוות''' קכה) שכותב שיש מצווה להוציא (להפריש) ולהביא למקדש (הבאה), מכאן שיש גם הפרשה וגם הבאה (הגרי"ח זוננפלד '''באר רועי''' רפז) |
עריכות