הבדלים בין גרסאות בדף "חובת אישה בהבאת ביכורים"

מ
שורה 17: שורה 17:
===נשים חייבות מדאורייתא===
===נשים חייבות מדאורייתא===


*נשים פטורות רק במצוות עשה שהזמן גרמא שבין אדם למקום כמו תפילין ולימוד תורה. לעומת זאת מצוות שהם בין אדם לחבירו נשים חייבות גם אם זה מצווה שהזמן גרמא. ומצוות ביכורים זה מצווה שבין אדם לחבירו כיוון שנותנים את הביכורים לכהן (שו"ת חדוות יעקב קמה לז).  
*נשים פטורות רק במצוות עשה שהזמן גרמא שבין אדם למקום כמו תפילין ולימוד תורה. לעומת זאת מצוות שהם בין אדם לחבירו נשים חייבות גם אם זה מצווה שהזמן גרמא. ומצוות ביכורים זה מצווה שבין אדם לחבירו כיוון שנותנים את הביכורים לכהן ('''שו"ת חדוות יעקב''' קמה לז).  


*אפשר ליישב על פי מה שכתב התוס' (חולין קג ב) שהפסוק מקיש בין החיוב של הבאת ביכורים לציווי לא תבשל גדי בחלב אימו. מכאן למדו חכמים שכמו שנשים מחויבות באיסור בשר וחלב כך חייבות בהבאת ביכורים ('''מעיין החכמה''' קלז)  
*אפשר ליישב על פי מה שכתב התוס' ('''חולין''' קג ב) שהפסוק מקיש בין החיוב של הבאת ביכורים לציווי לא תבשל גדי בחלב אימו. מכאן למדו חכמים שכמו שנשים מחויבות באיסור בשר וחלב כך חייבות בהבאת ביכורים ('''מעיין החכמה''' קלז)  


'''ביכורים לא מצוות עשה שהזמן גרמא'''
'''ביכורים לא מצוות עשה שהזמן גרמא'''
שורה 25: שורה 25:
*מצוות ביכורים מורכבת משתי חלקים; הפרשה והבאה, ומכיוון שלהפרשה שהיא תחילת המצווה אין זמן קבוע, מצוות ביכורים לא נחשבת למצוות עשה שהזמן גרמא. תשובה זו מסתייעת מלשון הרמב"ם ('''ספר המצוות''' קכה) שכותב שיש מצווה להוציא (להפריש) ולהביא למקדש (הבאה), מכאן שיש גם הפרשה וגם הבאה (הגרי"ח זוננפלד '''באר רועי''' רפז)
*מצוות ביכורים מורכבת משתי חלקים; הפרשה והבאה, ומכיוון שלהפרשה שהיא תחילת המצווה אין זמן קבוע, מצוות ביכורים לא נחשבת למצוות עשה שהזמן גרמא. תשובה זו מסתייעת מלשון הרמב"ם ('''ספר המצוות''' קכה) שכותב שיש מצווה להוציא (להפריש) ולהביא למקדש (הבאה), מכאן שיש גם הפרשה וגם הבאה (הגרי"ח זוננפלד '''באר רועי''' רפז)


*מצוות עשה שהזמן גרמא זו מצווה שתלויה אך ורק בזמן ואפשר לקיימה רק בזמן מסוים והזמן הוא הגורם היחיד לקיום המצווה. לעומת זאת מצווה שמקיימים אותה בזמן מסוים בגלל גורם אחר לא נחשבת כמצוות עשה שהזמן גרמא. וכך גם מצוות ביכורים - מקיימים אותה בין עצרת לחנוכה לא בגלל שזהו הזמן שלה אלא כי אז זה הזמן שאדם שמח בהבאת הביכורים (חידושי רע"א פא ו. טורי אבן מגילה כ ב).  
*מצוות עשה שהזמן גרמא זו מצווה שתלויה אך ורק בזמן ואפשר לקיימה רק בזמן מסוים והזמן הוא הגורם היחיד לקיום המצווה. לעומת זאת מצווה שמקיימים אותה בזמן מסוים בגלל גורם אחר לא נחשבת כמצוות עשה שהזמן גרמא. וכך גם מצוות ביכורים - מקיימים אותה בין עצרת לחנוכה לא בגלל שזהו הזמן שלה אלא כי אז זה הזמן שאדם שמח בהבאת הביכורים ('''חידושי רע"א''' פא ו. '''טורי אבן''' מגילה כ ב).  


לאור זאת אפשר להבין דברי הרמב"ן (קידושין לג ב) שמצוות ביכורים אינה מצוות עשה שהזמן גרמא.
לאור זאת אפשר להבין דברי הרמב"ן ('''קידושין''' לג ב) שמצוות ביכורים אינה מצוות עשה שהזמן גרמא.


==סיכום הדעות==
==סיכום הדעות==
553

עריכות