הבדלים בין גרסאות בדף "התרת נדרים על מנהג"

נוספו 7 בתים ,  23:04, 20 במרץ 2016
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:


גם בירושלמי הובא סיפור דומה מאוד. בני מיישא קיבלו שלא לשוט בים, באו הבנים לרבי ושאלו אותו האם הם גם חייבים לנהוג באיסור זה, ענה להם שהם חייבים להמשיך במנהג זה. שואלת על כך הגמרא- למה שלא יתיר להם רבי? הרי מותר לאדם להשאל על נדרו, ועונה הגמרא שאכן היה ראוי להתיר להם אבל רבי היה תלמידו של רבי יהודה שסבר שאסור לשוט בים ואיסור זה נוגע לכולם, ולכן רבי לא התירו.
גם בירושלמי הובא סיפור דומה מאוד. בני מיישא קיבלו שלא לשוט בים, באו הבנים לרבי ושאלו אותו האם הם גם חייבים לנהוג באיסור זה, ענה להם שהם חייבים להמשיך במנהג זה. שואלת על כך הגמרא- למה שלא יתיר להם רבי? הרי מותר לאדם להשאל על נדרו, ועונה הגמרא שאכן היה ראוי להתיר להם אבל רבי היה תלמידו של רבי יהודה שסבר שאסור לשוט בים ואיסור זה נוגע לכולם, ולכן רבי לא התירו.
סיעת המתירים
==סיעת המתירים==
הרא”ש
===הראש===
  במקום אומר על סמך ירושלמי שכוונת הגמרא היא שמכיון שהמנהג התקבל בתורת נדר אין לחכם שבאים עליו לשאול על המנהג להתיר ולזלזל במנהג. אך על סמך גמרא בנדרים הוא אומר שאכן מותר לאדם להשאל בתורת התרת נדרים ולהתיר את המנהג שכן אמרנו- שדברים המותרים ואחרים נהגו בו איסור אי אתה רשאי להתירן לפניהם משום שנאמר לא יחל דברו” אבל החכם יכול להתיר להם בחרטה כמו שאר דברים. שאין לומר שמנהג יהיה חמור מנדר מפורש. הגמרא נדרים טו. שואלת- "מי איכא בל יחל דרבנן? אין! והתניא (בניחותא) דברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור אי אתה רשאי להתירן בפניהם שנאמר "לא יחל דברו”” ורש”י מפרש אי אתה רשאי..: לבטל מנהגם דעובר משום בל יחל ומן התורה אינו בבל יחל אלא מדרבנן.” דהיינו דבר שאדם נהג בו איסור וידע על כך שזה מותר אז יש עליו איסור בל יחל מדרבנן לעבור על מנהגו. ולכן ברור מכאן שאפשר לבטל את המנהג ע”י התרת נדרים.
  במקום אומר על סמך ירושלמי שכוונת הגמרא היא שמכיון שהמנהג התקבל בתורת נדר אין לחכם שבאים אליו לשאול על המנהג להתיר ולזלזל במנהג. אך על סמך גמרא בנדרים הוא אומר שאכן מותר לאדם להשאל בתורת התרת נדרים ולהתיר את המנהג שכן אמרנו- שדברים המותרים ואחרים נהגו בו איסור אי אתה רשאי להתירן לפניהם משום שנאמר לא יחל דברו” אבל החכם יכול להתיר להם בחרטה כמו שאר דברים. שאין לומר שמנהג יהיה חמור מנדר מפורש. הגמרא נדרים טו. שואלת- "מי איכא בל יחל דרבנן? אין! והתניא (בניחותא) דברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור אי אתה רשאי להתירן בפניהם שנאמר "לא יחל דברו”” ורש”י מפרש אי אתה רשאי..: לבטל מנהגם דעובר משום בל יחל ומן התורה אינו בבל יחל אלא מדרבנן.” דהיינו דבר שאדם נהג בו איסור וידע על כך שזה מותר אז יש עליו איסור בל יחל מדרבנן לעבור על מנהגו. ולכן ברור מכאן שאפשר לבטל את המנהג ע”י התרת נדרים.
וכן הבינו בנו הטור בקיצור פסקי הרא”ש- משפחה שנהגו אבותיהם איסור בדבר שהוא ידוע שהוא מותר וכן בני אדם רבים או אדם יחידי... אין רשאי להתיר להם בלא חרטה אבל בחרטה יכולים להתיר להם.  
וכן הבינו בנו הטור בקיצור פסקי הרא”ש- משפחה שנהגו אבותיהם איסור בדבר שהוא ידוע שהוא מותר וכן בני אדם רבים או אדם יחידי... אין רשאי להתיר להם בלא חרטה אבל בחרטה יכולים להתיר להם.  
רבנו חננאל
רבנו חננאל
161

עריכות