הבדלים בין גרסאות בדף "השמעה והרהור בקריאת שמע וברכות"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||{{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות ט"ו ע"א-ע"ב|בכותרת=כן}}, {{גמרא|ברכות|כ|ב|ברכות כ:|בכותרת=כן}},||{{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'|בכותרת=כן}}, {{רמבם|ברכות|א|ז|ברכות א' ז'|בכותרת=כן}}|{{שו"ע|או"ח|סב|או"ח ס"ב ג'|בכותרת=כן}}, {{שו"ע|או"ח|רו|או"ח ר"ו ג'|בכותרת=כן}}}}
{{מקורות||{{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות ט"ו ע"א-ע"ב|בכותרת=כן}}, {{גמרא|ברכות|כ|ב|ברכות כ:|בכותרת=כן}},||{{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'|בכותרת=כן}}, {{רמבם|ברכות|א|ז|ברכות א' ז'|בכותרת=כן}}|{{שו"ע|או"ח|סב|או"ח ס"ב ג'|בכותרת=כן}}, {{שו"ע|או"ח|רו|או"ח ר"ו ג'|בכותרת=כן}}, {{שו"ע|או"ח|קפה|או"ח קפ"ה ב'|בכותרת=כן}}}}
האם הקורא קריאת שמע או המברך צריך להשמיע לאוזנו? האם מעכב? האם יוצא בהרהור?
האם הקורא קריאת שמע או המברך צריך להשמיע לאוזנו? האם מעכב? האם יוצא בהרהור?


שורה 18: שורה 18:
== דין הרהור ==
== דין הרהור ==
=== בקריאת שמע ===
=== בקריאת שמע ===
לעיל ראינו שמוסכם על כולם שהלכה כר' יהודה שצריך להשמיע לאוזנו ואם לא השמיע יצא, אבל נחלקו הראשונים האם חייב לחתך בשפתיו או שגם המהרהר יוצא ידי חובה.
לעיל ראינו שמוסכם על כולם שהלכה כר' יהודה שצריך להשמיע לאוזנו ואם לא השמיע יצא, אבל נחלקו הראשונים עקב מחלוקת בגמרא האם חייב לחתך בשפתיו או שגם המהרהר יוצא ידי חובה.
 
ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|כ|ב|ברכות כ:}} הובאה מחלוקת בין רב חסדא לרבינא האם הרהור כדיבור דמי,{{הערה|המקרה עליו דנה הגמרא היא למה בעל קרי מהרהר בליבו את קריאת שמע, נחלקו על זה רש"י וראב"ד האם המחלוקת בין רב חסדא לרבינא היא על כל התורה האם הרהור כדיבור, לדעת רש"י זו מחלוקת עקרונית בכל התורה אם הרהור כדיבור. אולם לדעת ראב"ד כל המחלוקת היא בבעל קרי שהוא אנוס ובכל שאר התורה ודאי שהרהור לאו כדיבור}}


בגמרא {{גמרא|ברכות|כ|ב|ברכות כ:}} הובאה מחלוקת בין רב חסדא לרבינא האם הרהור כדיבור דמי,
* '''רבינו יונה''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: בדפה"ר}}, '''תוספות''' {{מ|כ: ד"ה ורב חסדא}}, ה'''רא"ש''' {{מ|פ"ג י"ד}} בשם '''רבינו חננאל''', '''בעל המאור''' {{מ|יב. בדפה"ר}} וה'''מאירי''' {{מ|בית הבחירה כ' ב'}} - פוסקים כדעת רב חסדא שהרהור לאו כדיבור דמי, שמי שרק מהרהר לא יוצא ידי חובה כלל.
* '''רבינו יונה''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: בדפה"ר}}, '''תוספות''' {{מ|כ: ד"ה ורב חסדא}}, ה'''רא"ש''' {{מ|פ"ג י"ד}} בשם '''רבינו חננאל''', '''בעל המאור''' {{מ|יב. בדפה"ר}} וה'''מאירי''' {{מ|בית הבחירה כ' ב'}} - פוסקים כדעת רב חסדא שהרהור לאו כדיבור דמי, שמי שרק מהרהר לא יוצא ידי חובה כלל.
* ה'''ריא"ז''' {{מ|ג א}} - אומר שמי שמהרהר בליבו יוצא ידי חובה בדיעבד, נראה שפוסק כרבינא שהרהור כדיבור דמי.
* ה'''ריא"ז''' {{מ|ג א}} וה'''רי"ד''' {{מ|כ' ע"ב}} פוסקים כרבינא שהרהור כדיבור דמי, {{הערה| הרי"ד מביא עוד שני חיזוקים לשיטתו: 1. כתוב "הלכה כדברי שניהם להקל" - מבין שזה להקל בהכל. 2. מזה שהבאנו בסוגייה את "האומר ברכת המזון בליבו" - נראה שאין חילוק בין הרהור לדיבור למסקנה}} אומרים שמי שמהרהר בליבו יוצא ידי חובה בדיעבד.


אמנם ה'''מאירי''' {{מ|בית הבחירה כ' ב'}}, ו'''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: ד"ה 'לא יברך'}} מוסיפים שאנוס שלא יכול להוציא מהפה שהרהר, אפילו כשהוא עומד יחידי, שאף שלא יוצא ידי חובה - מקבל שכר על המחשבה ועל קבלת עול מלכות שמיים.
==== בירור דעת הרמב"ם ====
==== בירור דעת הרמב"ם ====
ה'''רמב"ם''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'}} לא כותב במפורש מה הדין של מי שמהרהר, הוא כותב רק ש"צריך להשמיע לאוזנו" אבל לא מבאר מה הכוונה להשמיע לאוזנו.
ה'''רמב"ם''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'}} לא כותב במפורש מה הדין של מי שמהרהר, הוא כותב רק ש"צריך להשמיע לאוזנו" אבל לא מבאר מה הכוונה להשמיע לאוזנו.
{{ש}}(בברכות הרמב"ם כותב במפורש שלא יוצאים ידי חובה על ידי הרהור וצ"ע)
{{ש}}(בברכות הרמב"ם כותב במפורש שלא יוצאים ידי חובה על ידי הרהור וצ"ע)
==== פסיקת הלכה ====
==== פסיקת הלכה ====
ה'''טור''' {{טור|או"ח|סג|סג}} וה'''שולחן ערוך'''{{שו"ע|או"ח|סג|סג}} פוסקים שצריך להוציא את המילים בשפתיו.
ה'''טור''' {{טור|או"ח|סג|סג}} וה'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|או"ח|סג|סג}} פוסקים שמי שמהרהר לא יוצא ידי חובה.
=== ברכות ===
=== ברכות ===
(מדברי כולם נראה שאין הבדל בין ברכות לקריאת שמע, וכך נפסק בשולחן ערוך. אבל מדברי הרמב"ם נראה שיש הבדל כי בברכות הוא כותב במפורש שלא יוצא ידי חובה.)
(מדברי כולם נראה שאין הבדל בין ברכות לקריאת שמע, וכך נפסק בשולחן ערוך. אבל מדברי הרמב"ם נראה שיש הבדל כי בברכות הוא כותב במפורש שלא יוצא ידי חובה.)
==== פסיקת הלכה ====
==== פסיקת הלכה ====


=== בקריאת שמע ===
=== האם אנוס צריך להרהר ===
==== פסיקת הלכה ====
ה'''מאירי''' {{מ|בית הבחירה כ' ב'}}, ו'''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: ד"ה 'לא יברך'}} מוסיפים שאנוס שלא יכול להוציא מהפה שהרהר, אפילו כשהוא עומד יחידי, שאף שלא יוצא ידי חובה - מקבל שכר על המחשבה ועל קבלת עול מלכות שמיים.
 
הבית יוסף אומר בשם האורחות חיים {{מ|חלק א', הלכות ק"ש, מ"ו}}- שאף אנוס שלא יכול להוציא מהפה כדאי שיהרהר, כי בתוך ק"ש טמונים כל עשרת הדברות, ובדין הוא שיגיד אדם את עשרת הדברות בכל יום, אלא שביטלו מפני תרועמת המינים.
== ראו גם ==
== ראו גם ==
*
*
שורה 44: שורה 44:
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
* [http://www.halachabrura.org/dafyomi/brachot9.htm המחלוקת אם הרהור כדיבור] באתר "מכון הלכה ברורה ובירור הלכה"
* [http://www.halachabrura.org/dafyomi/brachot9.htm המחלוקת אם הרהור כדיבור] באתר "מכון הלכה ברורה ובירור הלכה"
* [https://www.etzion.org.il/he/talmud/seder-zeraim/massekhet-berakhot/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%93%D7%A3-%D7%9B-%D7%94%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%A8-%D7%9B%D7%93%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8 הרהור כדיבור] באתר ישיבת הר עציון, הרב נעם מלכי
* [https://www.etzion.org.il/he/talmud/seder-zeraim/massekhet-berakhot/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%93%D7%A3-%D7%9B-%D7%94%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%A8-%D7%9B%D7%93%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8 הרהור כדיבור] באתר ישיבת הר עציון, הרב{{ נעם מלכי
* [https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA:%D7%94%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%A8_%D7%9B%D7%93%D7%91%D7%95%D7%A8 הרהור כדבור] באתר מיקרופדיה תלמודית
* [https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA:%D7%94%D7%A8%D7%94%D7%95%D7%A8_%D7%9B%D7%93%D7%91%D7%95%D7%A8 הרהור כדבור] באתר מיקרופדיה תלמודית
* [https://ph.yhb.org.il/02-01-09/ להשמיע לאוזנו ודין הרהור] באתר פניני הלכה, הרב אליעזר מלמד
* [https://ph.yhb.org.il/02-01-09/ להשמיע לאוזנו ודין הרהור] באתר פניני הלכה, הרב אליעזר מלמד
שורה 53: שורה 53:
[[קטגוריה:קריאת שמע]][[קטגוריה:ברכות טו.]][[קטגוריה:ברכות כ:]]
[[קטגוריה:קריאת שמע]][[קטגוריה:ברכות טו.]][[קטגוריה:ברכות כ:]]
[[קטגוריה:קריאת שמע פרק ב]][[קטגוריה:ברכות פרק א]]
[[קטגוריה:קריאת שמע פרק ב]][[קטגוריה:ברכות פרק א]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן סב]][[קטגוריה:אורח חיים סימן רו]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן סב]][[קטגוריה:אורח חיים סימן רו]][[קטגוריה:אורח חיים סימן קפה]]