הבדלים בין גרסאות בדף "השמעה והרהור בקריאת שמע וברכות"

אין תקציר עריכה
שורה 48: שורה 48:


* ה'''לבוש''' {{מ|ס"ב ס"ד}} מסביר ש'''באמת יוצא ידי חובה''', וכותב שלנידון דידן הרהור כדיבור דמי, ונראה שסובר שכל מחלוקת האמוראים היא לכתחילה. אבל '''בדיעבד - גם רב חסדא יסכים שהרהור כדיבור דמי'''.
* ה'''לבוש''' {{מ|ס"ב ס"ד}} מסביר ש'''באמת יוצא ידי חובה''', וכותב שלנידון דידן הרהור כדיבור דמי, ונראה שסובר שכל מחלוקת האמוראים היא לכתחילה. אבל '''בדיעבד - גם רב חסדא יסכים שהרהור כדיבור דמי'''.
* בצורה דומה כותב ה'''ברכי יוסף''' {{מ|סב ס"א. דין ד. הגהה}} שכותב שבאמת יוצא ידי חובה - וש'''יכול לסמוך על הדעות שהרהור כדיבור דמי'''.
* ה'''ברכי יוסף''' {{מ|סב ס"א. דין ד. הגהה}} ו'''הפרי מגדים''' כותבים שבאמת יוצא ידי חובה - וש'''יכול לסמוך על הדעות שהרהור כדיבור דמי'''.
* אולם ה'''פרי חדש''' {{מ|ס"ב ס"ד}} כתב שאם נסתלק האונס ויכול לברך קריית שמע שחייב לחזור לקרותה, כי קיימא לן הרהור לאו כדיבור. ומסתבר שלדבריו '''לא באמת יצא ידי חובה'''.
* אולם ה'''פרי חדש''' {{מ|ס"ב ס"ד}} כתב שאם נסתלק האונס ויכול לברך קריית שמע שחייב לחזור לקרותה, כי קיימא לן הרהור לאו כדיבור. ומסתבר שלדבריו '''לא באמת יצא ידי חובה'''.
* ובדומה כותב ה'''משנה ברורה''' {{מ|ס"ב ס"ק ז'}} ש'''הכוונה ביצא היא לא לגמרי''', שהרי הרהור לא כדיבור. אלא הכוונה ש'''על כל פנים יהרהר בליבו והקב"ה יקבע לו שכר בעבור זהץ אבל באמת אינו יוצא בזה''', על כן כשיסתלק האונס אם עדיין לא עבר זמן ק"ש - '''מחוייב לחזור ולקרותהץ ובביאור הלכה מוסיף עוד סיעת אחרונים שסוברת כמותו''', ושככה נשמע מכך שרוב רובם של הראשונים סוברים שהרהור לא כדיבור, ושהכוונה ב"יצא" היא לא לגמרי, ושאם נפתר לו האונס - צריך לחזור ולקרותה. וכן כתב '''ערוך השולחן''' {{מ|ס"ב ס"ז}}
* ובדומה כותב ה'''משנה ברורה''' {{מ|ס"ב ס"ק ז'}} ש'''הכוונה ביצא היא לא לגמרי''', שהרי הרהור לא כדיבור. אלא הכוונה ש'''על כל פנים יהרהר בליבו והקב"ה יקבע לו שכר בעבור זהץ אבל באמת אינו יוצא בזה''', על כן כשיסתלק האונס אם עדיין לא עבר זמן ק"ש - '''מחוייב לחזור ולקרותהץ ובביאור הלכה מוסיף עוד סיעת אחרונים שסוברת כמותו''', ושככה נשמע מכך שרוב רובם של הראשונים סוברים שהרהור לא כדיבור, ושהכוונה ב"יצא" היא לא לגמרי, ושאם נפתר לו האונס - צריך לחזור ולקרותה. וכן כתב '''ערוך השולחן''' {{מ|ס"ב ס"ז}}
* ה'''אגרות משה''' {{מ|או”ח ה, ד}} ו'''יביא אומר''' {{מ|ח”ד ג, יט}} עושים '''פשרה בין השיטות''', כברכי יוסף ופרי מגדים שהשו"ע '''סומך על דעות המקלים בשעת הדחק''', אבל גם פוסקים פרי חדש וכמשנה ברורה - ש'''אם עבר האונס, הרי זה כבר לא שעת הדחק ואי אפשר לסמוך על המקלים''', ולכן צריך לחזור לקרות.
=== דינים נוספים בהרהור ===
=== דינים נוספים בהרהור ===
==== אדם הצמא בלילה שיהרהר בברכה ====
==== אדם הצמא בלילה שיהרהר בברכה ====