הבדלים בין גרסאות בדף "השהיית קדרה על הכירה מערב שבת"

אין תקציר עריכה
שורה 66: שורה 66:
== הגדרת "קטום" ==
== הגדרת "קטום" ==
בירושלמי המובא לעיל נאמר: "והקוטם עד שיקטום כל צורכו, מן מה דתני מלבה עליה נעורת של פשתן הדא אמרה אפילו לא קטם כל צרכו".
בירושלמי המובא לעיל נאמר: "והקוטם עד שיקטום כל צורכו, מן מה דתני מלבה עליה נעורת של פשתן הדא אמרה אפילו לא קטם כל צרכו".
מסקנת הירושלמי מפורשת שלא צריך קטימה כל צרכו, וכן משמעות הבבלי דף לז. "גחלים שעממו או שנתן עליה נעורת של פשתן דקה הרי היא כקטומה". ועוד מדייקים ה'''ר"ן'''(לו: ד"ה עד) וה'''רמב"ן''' מלשון המשנה "עד שיתן את האפר" ומכך שלא כתוב שיטמין באפר משמע שקטימה כל שהיא מועילה.
מסקנת הירושלמי מפורשת שלא צריך קטימה כל צרכו, וכן משמעות הבבלי דף לז. "גחלים שעממו או שנתן עליה נעורת של פשתן דקה הרי היא כקטומה". ועוד מדייקים ה'''ר"ן'''(לו: ד"ה עד) וה'''רמב"ן''' מלשון המשנה "עד שיתן את האפר" ומכך שלא כתוב שיטמין באפר משמע שקטימה כל שהיא מועילה.


=== הטעם שמועילה קטימה ===
=== הטעם שמועילה קטימה ===
בטעם שמועילה קטימה להשהייה מצינו כמה שיטות ברא"שונים-
בטעם שמועילה קטימה להשהייה מצינו כמה שיטות בראשונים-
 
'''רש"י''' (דף לו: ד"ה או עד) כותב  שהקטימה מועילה מדין צינון לשיטתו שכל הסוגיה דנה בהטמנה והאיסור הוא הטמנה בדבר המוסיף הבל<ref>ניתן לומר בפרושו שאכן צריך קטימה לא כל שהוא כדברי שאר' אלא קטימה עבה מאד כדי לפעול שזה לא יהיה מוסיף הבל ובטלה ליה לקושית התוס'' לו: ד"ה לא שהרי קטומה מוסיפה הבל יותר מכמה דברים בפרק רביעי, אך ניתן לפרש כמו שנפרש לקמן שרש"י שבצרוף דעת זו שפעל צינון בקטימתו זה מתיר את דין של הטמנה בדבר המוסיף הבל ולכן רש"י לז. הכניס את מושג הדעת. וההבנה תהיה שרש"י כרשב"ם (תוס'' מז: ד"ה במה) משווה לגמרי את דיני הטמנה ושהיה.(עיין פנ"י ורא"ש יוסף) </ref>.   
'''רש"י''' (דף לו: ד"ה או עד) כותב  שהקטימה מועילה מדין צינון לשיטתו שכל הסוגיה דנה בהטמנה והאיסור הוא הטמנה בדבר המוסיף הבל<ref>ניתן לומר בפרושו שאכן צריך קטימה לא כל שהוא כדברי שאר' אלא קטימה עבה מאד כדי לפעול שזה לא יהיה מוסיף הבל ובטלה ליה לקושית התוס'' לו: ד"ה לא שהרי קטומה מוסיפה הבל יותר מכמה דברים בפרק רביעי, אך ניתן לפרש כמו שנפרש לקמן שרש"י שבצרוף דעת זו שפעל צינון בקטימתו זה מתיר את דין של הטמנה בדבר המוסיף הבל ולכן רש"י לז. הכניס את מושג הדעת. וההבנה תהיה שרש"י כרשב"ם (תוס'' מז: ד"ה במה) משווה לגמרי את דיני הטמנה ושהיה.(עיין פנ"י ורא"ש יוסף) </ref>.   
אמנם בדף לז:(ד"ה שאני) כותב רש"י שקטימה מועילה כיון שגילה דעתו שאינו חפץ בהמשך הבישול, והרי זה כמצטמק ורע לו. ויש לתמוה והרי אם לשיטת רש"י הכל עניין הטמנה אז הצינון מועיל מעצמו לא קשור לדעתו. לכן ניתן לפרש שרש"י אכן מודע לשאלת הרא"שונים שהגחלים אלו מוסיפים הבל וכן מקטמה והובערה לשיטתו ששהייה והטמנה דין אחד הוא, מבין הוא שאכן הדעת היא בצרוף לצינון, כלומר מתחדש בפרק זה דין בדיני הטמנה שכאשר הדבר מוסיף הבל אבל יש לי גילוי דעת, זה הטמנה המותרת<ref>צ"ע לפי הבנה זו אי רק בגחלים חידוש זה נמצא כי ניתן לעשות מעשה שפועל גילוי דעת וזה הקטימה, או בכל חומר המוסיף הבל המופיע בפרק ד' כסיד וכו'.</ref>.
והקשו רשב"א ור"ן על פי פרוש הירושלמי שאם הקטימה עניינה שהגחלים לא יוסיפו הבל הרי מהירושלמי משמע שמספיק כל שהוא. ועוד הקשו שהרי בסוגיין מבואר שגחלים שעממו הרי הכירה כקטומה והרי הגחלים שעממו מוסיפים הבל כנזכר לעיל.
המגיני שלמה(לו: ד"ה אין) כתב לבאר דין גחלים שעממו לרש"י שכיון שגחלים  מצטננים והולכים לא נחוש שמא יבוא להשהות על גבי גחלים שמוסיפים הבל, ולא שייך הגזירה שאסרו להטמין בדבר המוסיף הבל שמא יטמין ברמץ ויחתה וכן כל קטימה כיון שנותן אפר על גבי הגחלים אפי' שעדיין הם מוסיפים הבל, כיוון שהם מצטננים והולכים לא גוזרים משום שמא יטמין ברמץ.


הרמב"ן והרשב"א(ד"ה עד) כתבו ע"פ הירושלמי(שם) שקטימה כל שהיא מועילה ולא צריך לקטום עד שלא יהיה ניכר בגחלים אש כלל והטעם שמועילה הקטימה משום שהרי כשעשה מעשה קלקול באש ע"י הקטימה הרי סילק דעתו והסיח דעתו מהאש, ולכן גחלים שעממו מותר ליתן על גבה, שכיון שעממו ולא חשש ללבותם מוכח בדעתו שלא מקפיד על החיתוי.  
אמנם בדף לז:(ד"ה שאני) כותב '''רש"י''' שקטימה מועילה כיון שגילה דעתו שאינו חפץ בהמשך הבישול, והרי זה כמצטמק ורע לו. ויש לתמוה והרי אם לשיטת רש"י הכל עניין הטמנה אז הצינון מועיל מעצמו לא קשור לדעתו. לכן ניתן לפרש שרש"י אכן מודע לשאלת הרא"שונים שהגחלים אלו מוסיפים הבל וכן מקטמה והובערה לשיטתו ששהייה והטמנה דין אחד הוא, מבין הוא שאכן הדעת היא בצרוף לצינון, כלומר מתחדש בפרק זה דין בדיני הטמנה שכאשר הדבר מוסיף הבל אבל יש לי גילוי דעת, זה הטמנה המותרת<ref>צ"ע לפי הבנה זו אי רק בגחלים חידוש זה נמצא כי ניתן לעשות מעשה שפועל גילוי דעת וזה הקטימה, או בכל חומר המוסיף הבל המופיע בפרק ד' כסיד וכו'.</ref>.
הר"ן הוסיף לבאר שהטעם ששונה קטימה מגריפה שצריך לגרוף את כל הגחלים ומספיק קטימה כל שהוא משום שבגריפה אם גרף חלק אין היכר בנשארות כלל, אך מכיון שנתן אפר על כל הגחלים ישנו היכר בכל הגחלים.
 
והקשו '''רשב"א ור"ן''' על פי פרוש הירושלמי שאם הקטימה עניינה שהגחלים לא יוסיפו הבל הרי מהירושלמי משמע שמספיק כל שהוא. ועוד הקשו שהרי בסוגיין מבואר שגחלים שעממו הרי הכירה כקטומה והרי הגחלים שעממו מוסיפים הבל כנזכר לעיל.
 
ה'''מגיני שלמה'''(לו: ד"ה אין) כתב לבאר דין גחלים שעממו לרש"י שכיון שגחלים  מצטננים והולכים לא נחוש שמא יבוא להשהות על גבי גחלים שמוסיפים הבל, ולא שייך הגזירה שאסרו להטמין בדבר המוסיף הבל שמא יטמין ברמץ ויחתה וכן כל קטימה כיון שנותן אפר על גבי הגחלים אפי' שעדיין הם מוסיפים הבל, כיוון שהם מצטננים והולכים לא גוזרים משום שמא יטמין ברמץ.
 
ה'''רמב"ן והרשב"א'''(ד"ה עד) כתבו ע"פ הירושלמי(שם) שקטימה כל שהיא מועילה ולא צריך לקטום עד שלא יהיה ניכר בגחלים אש כלל והטעם שמועילה הקטימה משום שהרי כשעשה מעשה קלקול באש ע"י הקטימה הרי סילק דעתו והסיח דעתו מהאש, ולכן גחלים שעממו מותר ליתן על גבה, שכיון שעממו ולא חשש ללבותם מוכח בדעתו שלא מקפיד על החיתוי.  
 
ה'''ר''' הוסיף לבאר שהטעם ששונה קטימה מגריפה שצריך לגרוף את כל הגחלים ומספיק קטימה כל שהוא משום שבגריפה אם גרף חלק אין היכר בנשארות כלל, אך מכיון שנתן אפר על כל הגחלים ישנו היכר בכל הגחלים.
אמנם הסבר זה של הר"ן מתאים רק לשיטתו שהסביר דין גרוף כרז"ה שהוא משום היכר אבל לרוב הרא"שונים שפירשו גרוף לגמרי צריך לומר שהיתר קטום שונה יסודית מהיתר גרוף.
אמנם הסבר זה של הר"ן מתאים רק לשיטתו שהסביר דין גרוף כרז"ה שהוא משום היכר אבל לרוב הרא"שונים שפירשו גרוף לגמרי צריך לומר שהיתר קטום שונה יסודית מהיתר גרוף.


הרמב"ם(שבת ג,ד) כתב שהסיבה שמועילה גרופה וקטומה משום שהרי הסיח דעתו מזה התבשיל ואין גוזרים שמא יחתה באש. והקשה הרמ"ך(הו"ד בכס"מ שם) מדוע כתב הרמב"ם שאחר שקטם הסיח דעתו מהתשביל והרי דין כירה גרו"ק  היא גם בגונא שאין לו תבשילים אחרים וא"כ לא מסיח דעתו  מהתבשיל.  ובאר הכס"מ שהטעם שמועיל קטימה או גריפה זה משום שקים להו לרבנן שכל גריפה וקטימה פועלת הסח דעת.
ה'''רמב"ם('''שבת ג,ד) כתב שהסיבה שמועילה גרופה וקטומה משום שהרי הסיח דעתו מזה התבשיל ואין גוזרים שמא יחתה באש. והקשה ה'''רמ'''(הו"ד בכס"מ שם) מדוע כתב הרמב"ם שאחר שקטם הסיח דעתו מהתשביל והרי דין כירה גרו"ק  היא גם בגונא שאין לו תבשילים אחרים וא"כ לא מסיח דעתו  מהתבשיל.  ובאר ה'''כס''' שהטעם שמועיל קטימה או גריפה זה משום שקים להו לרבנן שכל גריפה וקטימה פועלת הסח דעת.


=== באיזה קטימה התירו ===
=== באיזה קטימה התירו ===
התוס'פת שבת(רנג, סק"ו) כתב שצריך שיקטום ויכסה את כל הגחלים. אבל אם לא כיסה את כל הגחלים - אסור ליתן על גביהם, בדיוק כמו גריפה שצריך לגרוף את כל הגחלים. ובאר המחצית השקל(ס"ג) שהכוונה בזה שמספיק קטימה כל שהוא היינו שלא צריך אפר רב אלא מספיק כיסוי דק.
ה'''תוספת שבת'''(רנג, סק"ו) כתב שצריך שיקטום ויכסה את כל הגחלים. אבל אם לא כיסה את כל הגחלים - אסור ליתן על גביהם, בדיוק כמו גריפה שצריך לגרוף את כל הגחלים. ובאר המחצית השקל(ס"ג) שהכוונה בזה שמספיק קטימה כל שהוא היינו שלא צריך אפר רב אלא מספיק כיסוי דק.
הגר"א בשנות אליהו(פ"ג מ"א) חולק על התוס'פת שבת וכתב שמועילה הקטימה אפי' על מקצת הגחלים, ומשמע בדבריו שקטימה מועילה אפי' אם קטם רק חלק מהגחלים. וכ"כ בתפארת ישראל שקטימה מועילה על חלק מהגחלים כיון שעל ידי זה שמצנן חלק מהגחלים יזכור שלא לחתות .
 
ה'''גר"א בשנות אליה'''ו(פ"ג מ"א) חולק על התוס'פת שבת וכתב שמועילה הקטימה אפי' על מקצת הגחלים, ומשמע בדבריו שקטימה מועילה אפי' אם קטם רק חלק מהגחלים. וכ"כ ב'''תפארת ישראל''' שקטימה מועילה על חלק מהגחלים כיון שעל ידי זה שמצנן חלק מהגחלים יזכור שלא לחתות .


== שהיית תבשיל שלא הגיע לבן דרוסאי על כירה גרוק. ==
== שהיית תבשיל שלא הגיע לבן דרוסאי על כירה גרוק. ==


כותבים התוס'' (לז. ד"ה אא"ב לז: ד"ה שמע מינה) שההיתר של שהייה בכירה גרופה וקטומה זה אפי' בתבשיל שלא נתבשל כל צרכו וכן במצטמק ויפה לו, וכן כתב הרא"ש(פר"ג סי' א) בשם רבנו יונה וכן כתב הרמב"ן (לו: ד"ה גמרא הא).''
כותבים ה'''תוס'''' (לז. ד"ה אא"ב לז: ד"ה שמע מינה) שההיתר של שהייה בכירה גרופה וקטומה זה אפי' בתבשיל שלא נתבשל כל צרכו וכן במצטמק ויפה לו, וכן כתב ה'''רא'''(פר"ג סי' א) בשם '''רבנו יונה''' וכן כתב ה'''רמב''' (לו: ד"ה גמרא הא).
נחלקו הרא"שונים האם היתר גרופה וקטומה זה גם בתבשיל פחות מבן דרוסאי, שהרשב"א (לו: ד"ה עד שיגרוף) נסתפק האם להתיר, כיון שטעם איסור שהייה הוא משום שמא יחתה בגחלים ואם כן כאשר גרף וקטם אין בכירה משום חיתוי גחלים. וכ"ש במאכל בן דרוסאי וכ"ש במצטמק ורע לו, או שמא כל שלא הגיע למאכל בן דרוסאי אין משהין אפי' בגרופה וקטומה כיון שהתבשיל לא התבשל במאכל בן דרוסאי אפי' כאשר הכירה גרופה וקטומה נותן דעתו על התבשיל ויבוא לחתות ואפי' בקש ובגבבה שייך חיתוי בכך דהא גזרינן ביה בתנור, והסיק הרשב"א כצד הרא"שון שמותר להשהות אפי' פחות ממאכל בן דרוסאי ומשום שבגרופה אין לחוש ולגזור כלום שהרי הוא לא יכול מציאותית לחתות וכ"כ הרמב"ן שם ובעל המאור (לו: ד"ה ואם תשאל).
 
אך בהגהות רעק"א (רנ"ג, ס"א) ובחת"ס(לו: ד"ה נותנין עליה) הוכיחו מדברי הרא"ש בשם ר' יונה שחולק על הרשב"א וסובר שאם התבשיל מבושל פחות מבן דרוסאי אסור להשהות על גבי כירה אפי' שהיא גרופה וקטומה. ולכן תמה רעק"א על השוע' סעיף א שפסק להתיר אפי' בפחות ממאכל בן דרוסאי.
נחלקו הראשונים האם היתר גרופה וקטומה זה גם בתבשיל פחות מבן דרוסאי, שה'''רשב''' (לו: ד"ה עד שיגרוף) נסתפק האם להתיר, כיון שטעם איסור שהייה הוא משום שמא יחתה בגחלים ואם כן כאשר גרף וקטם אין בכירה משום חיתוי גחלים. וכ"ש במאכל בן דרוסאי וכ"ש במצטמק ורע לו, <u>או שמא</u> כל שלא הגיע למאכל בן דרוסאי אין משהין אפי' בגרופה וקטומה כיון שהתבשיל לא התבשל במאכל בן דרוסאי אפי' כאשר הכירה גרופה וקטומה נותן דעתו על התבשיל ויבוא לחתות ואפי' בקש ובגבבה שייך חיתוי בכך דהא גזרינן ביה בתנור, <u>והסיק הרשב"א</u> כצד הראשון שמותר להשהות אפי' פחות ממאכל בן דרוסאי ומשום שבגרופה אין לחוש ולגזור כלום שהרי הוא לא יכול מציאותית לחתות וכ"כ ה'''רמב''' שם ו'''בעל המאור''' (לו: ד"ה ואם תשאל).
והטעם לשיטה זו שאוסרת כותב החת"ס על פי מה שכתב הרמב"ם בטעם היתר שהייה על גרופה וקטומה כיון שמסיח דעתו וזה בעקבות כך שהתבשיל שלו התבשל כמאכל בן דרוסאי , סובר ר' יונה שאם התבשיל אפי' לבן דרוסאי לא הגיע שאין שום אדם יכול לאוכלו אינו מסיח דעתו ולא מועילה גריפה וקטימה. ברמב"ם צריך עיון כי המ"מ שם הלכה ד כתב שדעת הרמב"ם כמתירים.
 
אך ב'''הגהות''' '''רעק"א''' (רנ"ג, ס"א) וב'''חת'''(לו: ד"ה נותנין עליה) הוכיחו מדברי ה'''רא"ש בשם ר' יונה''' שחולק על ה'''רשב''' וסובר שאם התבשיל מבושל פחות מבן דרוסאי אסור להשהות על גבי כירה אפי' שהיא גרופה וקטומה. ולכן תמה רעק"א על השוע' סעיף א שפסק להתיר אפי' בפחות ממאכל בן דרוסאי.
 
והטעם לשיטה זו שאוסרת כותב ה'''חת''' על פי מה שכתב ה'''רמב''' בטעם היתר שהייה על גרופה וקטומה כיון שמסיח דעתו וזה בעקבות כך שהתבשיל שלו התבשל כמאכל בן דרוסאי , סובר ר' יונה שאם התבשיל אפי' לבן דרוסאי לא הגיע שאין שום אדם יכול לאוכלו אינו מסיח דעתו ולא מועילה גריפה וקטימה. ברמב"ם צריך עיון כי המ"מ שם הלכה ד כתב שדעת הרמב"ם כמתירים.


== במבושל כמאכל בן דרוסאי ==  
== במבושל כמאכל בן דרוסאי ==  
איסור שהייה נאמר בדבר שהתחיל להתבשל ועדיין אינו מבושל כל צרכו, אבל בדבר שהתבשל כמאכל בן דרוסאי<ref>לסטים היה , רש"י (כ. ד"ה בן דרוסאי) ונחלקו הרא"שונים אי שליש בישול הוא(רש"י כ. ד"ה בן דרוסאי, רמב"ן מלחמת ה' לו: ד"ה אבל, שהוא שליש בישולו וכן דעת טור רנ"ג) או חצי בישול(רמב"ם ט' ה').</ref> נחלקו התנאים לו: אם מותר להשהות על גבי האש דעת חנניה להתיר ורבנן אוסרים להשהותו.
איסור שהייה נאמר בדבר שהתחיל להתבשל ועדיין אינו מבושל כל צרכו, אבל בדבר שהתבשל כמאכל בן דרוסאי<ref>לסטים היה , רש"י (כ. ד"ה בן דרוסאי) ונחלקו הרא"שונים אי שליש בישול הוא(רש"י כ. ד"ה בן דרוסאי, רמב"ן מלחמת ה' לו: ד"ה אבל, שהוא שליש בישולו וכן דעת טור רנ"ג) או חצי בישול(רמב"ם ט' ה').</ref> נחלקו התנאים לו: אם מותר להשהות על גבי האש דעת '''חנניה''' להתיר ו'''רבנן''' אוסרים להשהותו.
הרא"שונים נחלקו בשהייה בתנור לדעת חנניה שהתיר להשהות תבשיל בן דרוסאי האם דווקא בכירה שאין חומה רב ואין לחוש כ"כ שמא יחתה התיר, אבל בתנור שחומו רב מודה חנניה שאסור לשהות על גביו מאכל שנתבשל כמאכל בן דרוסאי.
התוס''(לח: ד"ה תנור) סוברים שאין חילוק בין כירה לתנור ולחנניה מותר לעולם להשהות עליו והוכיחו כדבריהם מיח: "לא תמלא אשה קדירה עססיות ותורמוסין ותניח לתוך התנור" ובשיל שפיר דמי והיינו כמאכל בן דרוסאי משמע שגם בתנור מותר. ועיין רא"ש יוסף(לח: ד:ה ודע דהריף) ושפת אמת (לז: ד"ה עוד הביא הריף) שהוכיחו כן בדעת הרי"ף.''


אך בעל המאור(יח: ד"ה הא דאמרינן לו: ד"ה כלל הדברים) הביא את דעת רבינו האי גאון שכתב להתיר, אמנם בעל המאור צידד לאסור, וסיים שאף על פי שכך נראין הדברים לדעתנו אנו מבטלים דעתינו בזה מפני הגאון. ונציין שהמחלוקת נובעת מפירוש הגמ' בדף יח: שאמרו שאסור להניח על גבי האש קדרה שמבושלת ואינה מבושלת, ופרש רב האי שמדובר במבושל מעט, ולא הגיע לבן דרוסאי, משמע מפה שאם הגיע לבן דרוסאי מותר להשהותו הן בתנור הן בכירה, אבל בעה"מ כתב לפרש שמדובר בדבר שמבושל כמאכל בן דרוסאי ומכל מקום אסור להשהותו בתנור.
הראשונים נחלקו בשהייה בתנור לדעת חנניה שהתיר להשהות תבשיל בן דרוסאי האם דווקא בכירה שאין חומה רב ואין לחוש כ"כ שמא יחתה התיר, אבל בתנור שחומו רב מודה חנניה שאסור לשהות על גביו מאכל שנתבשל כמאכל בן דרוסאי.
טעם האוסרים- הב"ח פרש שכמו שמצינו שהבל התנור רב יותר מכירה ולכן לעניין חזרה לא מועיל גריפה וקטימה בו ואף שחנניה מתיר לשהות בן דרוסאי בכירה בתנור אסור.
 
ה'''תוס''''(לח: ד"ה תנור) סוברים שאין חילוק בין כירה לתנור ולחנניה מותר לעולם להשהות עליו והוכיחו כדבריהם מיח: "לא תמלא אשה קדירה עססיות ותורמוסין ותניח לתוך התנור" ובשיל שפיר דמי והיינו כמאכל בן דרוסאי משמע שגם בתנור מותר. ועיין '''רא"ש יוסף'''(לח: ד:ה ודע דהריף) ו'''שפת אמת''' (לז: ד"ה עוד הביא הריף) שהוכיחו כן בדעת ה'''רי"ף'''.
 
אך '''בעל המאור'''(יח: ד"ה הא דאמרינן לו: ד"ה כלל הדברים) הביא את דעת '''רבינו האי גאון''' שכתב להתיר, אמנם בעל המאור צידד לאסור, וסיים שאף על פי שכך נראין הדברים לדעתנו אנו מבטלים דעתינו בזה מפני הגאון. ונציין שהמחלוקת נובעת מפירוש הגמ' בדף יח: שאמרו שאסור להניח על גבי האש קדרה שמבושלת ואינה מבושלת, ופרש רב האי שמדובר במבושל מעט, ולא הגיע לבן דרוסאי, משמע מפה שאם הגיע לבן דרוסאי מותר להשהותו הן בתנור הן בכירה, אבל בעה"מ כתב לפרש שמדובר בדבר שמבושל כמאכל בן דרוסאי ומכל מקום אסור להשהותו בתנור.
 
<u>'''טעם האוסרים-'''</u> ה'''ב''' פרש שכמו שמצינו שהבל התנור רב יותר מכירה ולכן לעניין חזרה לא מועיל גריפה וקטימה בו ואף שחנניה מתיר לשהות בן דרוסאי בכירה בתנור אסור.


=== טעמו של חנניה ===
=== טעמו של חנניה ===
בטעמו של חנניה שהתיר להשהות על האש תבשיל כמאכל בן דרוסאי נשנו שני טעמים ברא"שונים:
בטעמו של חנניה שהתיר להשהות על האש תבשיל כמאכל בן דרוסאי נשנו שני טעמים בראשונים:
רא"ש(פ"ג סי' א') הביא תשובה מגאון שכתב שכל שהוא כמאכל בן דרוסאי המאכל יבוא לכלל בישול בזמן שיצטרך לאוכלו וממילא אין חשש שמא יבא לחתות בגחלים.
 
השיטה לר"ן(כ. ד"ה וכמה) כתב לפרש שמכיון שהתבשיל מבושל בשיעור שראוי לאכילה בדוחק, זה מראה שאינו מקפיד עליו וממילא אין חשש שמא יבוא לחתות וכן מבואר ברשב"ם (תוס' מח. ד"ה דזיתים).
'''רא"ש'''(פ"ג סי' א') הביא '''תשובה מגאון''' שכתב שכל שהוא כמאכל בן דרוסאי המאכל יבוא לכלל בישול בזמן שיצטרך לאוכלו וממילא אין חשש שמא יבא לחתות בגחלים.
 
ה'''שיטה לר"ן''' (כ. ד"ה וכמה) כתב לפרש שמכיון שהתבשיל מבושל בשיעור שראוי לאכילה בדוחק, זה מראה שאינו מקפיד עליו וממילא אין חשש שמא יבוא לחתות וכן מבואר ב'''רשב''' (תוס' מח. ד"ה דזיתים).


== קדירה חייתא ==
== קדירה חייתא ==
שורה 109: שורה 124:


== שימת חתיכה חיה בקדירה ==
== שימת חתיכה חיה בקדירה ==
אותו דין של קדירה חייתא נמצא גם בקדירה שהתבשלה במקצת והשליך לתוכו גם חתיכת בשר חיה שאינה מבושלת כלל מאותו טעם "ואי שדא בה גרמא חייא שפיר דמי"(שם).
אותו דין של קדירה חייתא נמצא גם בקדירה שהתבשלה במקצת והשליך לתוכה חתיכת בשר חיה שאינה מבושלת כלל מאותו טעם, "ואי שדא בה גרמא חייא שפיר דמי"(שם).
ונחלקו אי חתיכה חיה מותר גם בירק או דווקא בבשר והדומה לו.
 
הכסף משנה(שבת פ"ג, ה"ח) מדייק מדברי הרמב"ם בפרוש המשנה שאפי' נתן חתיכה שיכולה להתבשל מבעוד יום כירק מותר, והסברא היא שכיון שפעל מעשה שמוכיח את הסיח הדעת שלו יזכור ולא יבוא לחתות. ומבארים הפרמ"ג(סי' רנג א"א סק"ד) ובמחצית השקל(שם מ"א סק"ד) שכל מה שהרמב"ם מדבר זה דווקא בקדירה שאינה חיה והניח בתוכה חתיכה אחת חיה בזה סובר הרמב"ם שיש פה מעשה של היסח דעת ואין לחוש שיחתה אבל בקדירה שכולה חיה היתר מדין אחר, ההיתר הוא משום שבפועל אין דעתו על הקדירה ואין לחוש שמא יחתה וזה שייך דווקא כשיש בקדירה דבר חי שלא יהיה ראוי לאוכלו לערב. א"כ יש חילוק דינים. ההיתר של קדירה חייתא פועל מדין שאין דעתו עליה. וההיתר של חתיכה חיה פועל מדין היסח הדעת.
<u>ונחלקו אי חתיכה חיה מותר גם בירק או דווקא בבשר והדומה לו.</u>
 
ה'''כסף משנה'''(שבת פ"ג, ה"ח) מדייק מדברי ה'''רמב''' בפרוש המשנה שאפי' נתן חתיכה שיכולה להתבשל מבעוד יום כירק מותר, והסברא היא שכיון שפעל מעשה שמוכיח את הסיח הדעת שלו יזכור ולא יבוא לחתות. ומבארים ה'''פרמ'''(סי' רנג א"א סק"ד) וב'''מחצית השקל'''(שם מ"א סק"ד) שכל מה שהרמב"ם מדבר זה דווקא בקדירה שאינה חיה והניח בתוכה חתיכה אחת חיה בזה סובר הרמב"ם שיש פה מעשה של היסח דעת ואין לחוש שיחתה אבל בקדירה שכולה חיה היתר מדין אחר, ההיתר הוא משום שבפועל אין דעתו על הקדירה ואין לחוש שמא יחתה וזה שייך דווקא כשיש בקדירה דבר חי שלא יהיה ראוי לאוכלו לערב. א"כ יש חילוק דינים. ההיתר של קדירה חייתא פועל מדין שאין דעתו עליה. וההיתר של חתיכה חיה פועל מדין היסח הדעת.


אך הט"ז(סק"ב) מדייק מהרמב"ם בחבור שכתב: "אבר חי" שהמשמעות היא שכל ההיתר הוא דווקא בבשר שלא יהיה ראוי לאוכלו בלילה וכותב שכך ההלכה וכן פוסק גם המג"א להלכה. וכותב הט"ז שהרמב"ם בחיבור חזר בו מפרוש המשנה.
אך ה'''ט'''(סק"ב) מדייק מה'''רמב''' בחבור שכתב: "אבר חי" שהמשמעות היא שכל ההיתר הוא דווקא בבשר שלא יהיה ראוי לאוכלו בלילה וכותב שכך ההלכה וכן פוסק גם ה'''מג''' להלכה. וכותב הט"ז שהרמב"ם בחיבור חזר בו מפרוש המשנה.


== גדר תבשיל חי ==
== גדר תבשיל חי ==
הרשב"א(ד"ה מאן תנא) כתב בשם ר' האי גאון שההיתר של קדירה חיה הוא דווקא בגוונא שהתבשיל התחיל להתחמם מבעוד יום, אבל בצונן ממש אין היתר. וכתב הרשב"א "ואינו עולה יפה לפי דעתו" היינו שההיתר הוא גם בדבר שלא התחמם.
ה'''רשב'''(ד"ה מאן תנא) כתב בשם ר' האי גאון שההיתר של קדירה חיה הוא דווקא בגוונא שהתבשיל התחיל להתחמם מבעוד יום, אבל בצונן ממש אין היתר. וכתב הרשב"א "ואינו עולה יפה לפי דעתו" היינו שההיתר הוא גם בדבר שלא התחמם.


בתבשיל שהתחיל להתבשל נחלקים האחרונים.
<u>בתבשיל שהתחיל להתבשל נחלקים האחרונים.</u>
הב"ח סובר(רנג ד"ה ומ"ש אם הוסקה) שכל זמן שלא הגיע לשיעור בן דרוסאי עדין בכלל תבשיל חי הוא, ומותר לשהותו על האש.
 
אך דעת הב"י והט"ז(סק"א) והמג"א(סק"ב) שכל שהתחיל להתבשל אפי' מעט אין דין קדירה חיה חל עליו, ואסור להשהותו.  וכך כתב גם המגיד משנה (פ"ג, ה"ח).
ה'''ב''' סובר(רנג ד"ה ומ"ש אם הוסקה) שכל זמן שלא הגיע לשיעור בן דרוסאי עדין בכלל תבשיל חי הוא, ומותר לשהותו על האש.
לפי"ז כותב המג"א  שכל ההיתר של קדירה חיה הוא דווקא אם נותנו סמוך לחשיכה ממש, אבל אם נתנו מבעוד יום אסור כי זה מספיק זמן שהתבשל קצת קודם השבת, ולכן חייב לסלקו משחשיכה.
 
המשנ"ב(סק"א) כתב שההיתר של קדירה חיה הוא אף בהתחמם התבשיל מבעוד יום, ולא גוזרים שמא יחתה כיון שלא התחיל להתבשל. וכתב החזו"א שכוונת  המשנ"ב להתיר רק שהתחמם ולא הגיע ליד סולדת, דא"כ הגיע ליס"ב זה נחשב כבר לתחילת בישול .
אך דעת ה'''ב"י והט"ז'''(סק"א) וה'''מג'''(סק"ב) שכל שהתחיל להתבשל אפי' מעט אין דין קדירה חיה חל עליו, ואסור להשהותו.  וכך כתב גם ה'''מגיד משנה''' (פ"ג, ה"ח).
לפי"ז כותב ה'''מג''' שכל ההיתר של קדירה חיה הוא דווקא אם נותנו סמוך לחשיכה ממש, אבל אם נתנו מבעוד יום אסור כי זה מספיק זמן שהתבשל קצת קודם השבת, ולכן חייב לסלקו משחשיכה.
 
ה'''משנ'''(סק"א) כתב שההיתר של קדירה חיה הוא אף בהתחמם התבשיל מבעוד יום, ולא גוזרים שמא יחתה כיון שלא התחיל להתבשל. וכתב ה'''חזו''' שכוונת  המשנ"ב להתיר רק שהתחמם ולא הגיע ליד סולדת, דא"כ הגיע ליס"ב זה נחשב כבר לתחילת בישול .


== התבשילים שאינם נכללים בקדירה חייתא ==
== התבשילים שאינם נכללים בקדירה חייתא ==
שורה 129: שורה 149:


=== בדבר הצריך בישול הרבה ===
=== בדבר הצריך בישול הרבה ===
כותב רש"י (ד"ה האי קדירה) וכן מביא המאור(לו: ד"ה ואם תשאל) שבתבשילים שאין כל הלילה והיום מספיקים להם להתבשל אין להם את ההיתר של קדירה חיה ואסור לשהותם אפי' שעדיין לא התבשלו כלל ומשום שיש לחוש שמא יחתה בשביל יהיה מוכן לצורך מחר.  
כותב '''רש"י''' (ד"ה האי קדירה) וכן מביא ה'''מאור''' (לו: ד"ה ואם תשאל) שבתבשילים שאין כל הלילה והיום מספיקים להם להתבשל אין להם את ההיתר של קדירה חיה ואסור לשהותם אפי' שעדיין לא התבשלו כלל ומשום שיש לחוש שמא יחתה בשביל יהיה מוכן לצורך מחר.  


=== בדבר שצריך בישול מועט ===
=== בדבר שצריך בישול מועט ===
כותב הרמב"ם(שבת פ"ג הי"ב) שדברים שאינם צריכים בישול רב ודעתו עליהם לאוכלם לאלתר אפי' שהם חיים ואינם מבושלים כלל מכל מקום דינם כתבשיל שלא בושל כל צרכו שיש איסור להשהותו על גבי כירה שאינה גרופה וקטומה ואין בהם היתר של קדירה חיה<ref>בזה מתורצת קושיית הרא"שונים בביאור איסור שהיית עססיות ותורמוסין שאין בהם היתר קדירה חיה והפרוש א"כ כך הוא, שעססיות ותורוסים לא צריכים בישול רב ולכן אין להם את ההיתר של קדירה חיה.</ref>.  
כותב ה'''רמב'''(שבת פ"ג הי"ב) שדברים שאינם צריכים בישול רב ודעתו עליהם לאוכלם לאלתר אפי' שהם חיים ואינם מבושלים כלל מכל מקום דינם כתבשיל שלא בושל כל צרכו שיש איסור להשהותו על גבי כירה שאינה גרופה וקטומה ואין בהם היתר של קדירה חיה<ref>בזה מתורצת קושיית הרא"שונים בביאור איסור שהיית עססיות ותורמוסין שאין בהם היתר קדירה חיה והפרוש א"כ כך הוא, שעססיות ותורוסים לא צריכים בישול רב ולכן אין להם את ההיתר של קדירה חיה.</ref>.  


=== בבשר צלי ===
=== בבשר צלי ===
ועוד כתבו חלק מהרא"שונים(תוס' יח: ד"ה האי, רא"ש(פ"א סי' לה) שההיתר בבשר חי הוא דווקא בקדירה, אבל בצלי הדין אינו כך. מכיון שהוא מתבשל מהר וראוי לאוכלו כבר בלילה יש חשש שמא יבוא לחתות וכן הובא להלכה בסימן רנ"ד.
ועוד כתבו חלק מהראשונים ('''תוס'''' יח: ד"ה האי, '''רא"ש'''(פ"א סי' לה) שההיתר בבשר חי הוא דווקא בקדירה, אבל בצלי הדין אינו כך. מכיון שהוא מתבשל מהר וראוי לאוכלו כבר בלילה יש חשש שמא יבוא לחתות וכן הובא להלכה בסימן רנ"ד.


=== בשאר מיני ירקות וקטניות ===
=== בשאר מיני ירקות וקטניות ===
נחלקו האחרונים בזה, הפרמ"ג(רנ"ד א"א סק"ב) והתוספת שבת(רנ"ג ס"ג) כותבים שגם בהם אין היתר קדירא חייתא כיון שבישולם מהיר. אך המג"א(רנ"ד סק"ב) כתב מפורש להתיר וכתב שכך דעת חלק מהרא"שונים כרשור' ירוחם עיי"ש, וכך צידד הבאוה"ל להלכה(שם ס"ח ד"ה עססיות).
נחלקו האחרונים בזה, ה'''פרמ'''(רנ"ד א"א סק"ב) וה'''תוספת שבת'''(רנ"ג ס"ג) כותבים שגם בהם אין היתר קדירא חייתא כיון שבישולם מהיר. אך ה'''מג'''(רנ"ד סק"ב) כתב מפורש להתיר וכתב שכך דעת חלק מהראשונים כ'''רש''' ו'''ר' ירוחם''' עיי"ש, וכך צידד ה'''באוה''' להלכה(שם ס"ח ד"ה עססיות).


=== בדבר שיהיה מוכן לשעה מאוחרת ===
=== בדבר שיהיה מוכן לשעה מאוחרת ===
הבאוה"ל(רנג ס"א ד"ה ומסיח דעתו) כתב שכל האיסור בדבר שלא צריך בישול הרבה זה דווקא בסוג תבשיל כזה שיהיה מוכן לאלתר לסעודה, אבל אם התבשיל לא יהיה ראוי לאלתר אלא יתבשל במהלך הערב ורק מאוחר בלילה יהיה ראוי, אעפ"כ כותב הבאוה"ל שאם אין דרך בנ"א להמתין בסעודה כ"כ עד לשעה זו בוודאי מסיח דעתו ממנה ולא יבוא לחתות, והתבשיל מותר מדין קדירה חייתא.
ה'''באוה'''(רנג ס"א ד"ה ומסיח דעתו) כתב שכל האיסור בדבר שלא צריך בישול הרבה זה דווקא בסוג תבשיל כזה שיהיה מוכן לאלתר לסעודה, אבל אם התבשיל לא יהיה ראוי לאלתר אלא יתבשל במהלך הערב ורק מאוחר בלילה יהיה ראוי, אעפ"כ כותב הבאוה"ל שאם אין דרך בנ"א להמתין בסעודה כ"כ עד לשעה זו בוודאי מסיח דעתו ממנה ולא יבוא לחתות, והתבשיל מותר מדין קדירה חייתא.


== להלכה- ==
== להלכה- ==
=== שיטות הרא"שנים להלכה ===
=== שיטות הראשנים להלכה ===
נחלקו הרא"שונים כמי לפסוק כחנניה או כחכמים.
נחלקו הרא"שונים כמי לפסוק כחנניה או כחכמים.
רי"ף(לז.), רמב"ם(פ"ג ה"ד) שאילתות, רמב"ן(מלחמות שם)- פסקו כחכמים שאסור לשהות על גבי האש חמין שלא הוחמו כל צרכן ותבשל שלא בושל כל צרכו. אבל אם בושל כל צרכו ואם מצטמק ורע לו מותר אבל אם מצטמק ויפה לו אסור.
 
'''רי"ף'''(לז.), '''רמב"ם'''(פ"ג ה"ד) שאילתות, רמב"ן(מלחמות שם)- פסקו כחכמים שאסור לשהות על גבי האש חמין שלא הוחמו כל צרכן ותבשל שלא בושל כל צרכו. אבל אם בושל כל צרכו ואם מצטמק ורע לו מותר אבל אם מצטמק ויפה לו אסור.
אך ר"ח(הו"ד בתוס'' לז: ד"ה אמר רב ששת) רש"י (שם ד"ה ורב ששת), ר"ת, רשב"א- פסקו כחנניה שכל תבשיל שהתבשל כמאכל בן דרוסאי מותר להשהותו.''
אך ר"ח(הו"ד בתוס'' לז: ד"ה אמר רב ששת) רש"י (שם ד"ה ורב ששת), ר"ת, רשב"א- פסקו כחנניה שכל תבשיל שהתבשל כמאכל בן דרוסאי מותר להשהותו.''
רז"ה(שם)- דעתו כחנניה רק כשהתבשל כמאב"ד ומצטמק ויפה לו אסור שבזה גם חנניה אוסר
רז"ה(שם)- דעתו כחנניה רק כשהתבשל כמאב"ד ומצטמק ויפה לו אסור שבזה גם חנניה אוסר
9

עריכות