הבדלים בין גרסאות בדף "הפסקה בקריאת שמע"

נוספו 1,070 בתים ,  16:23, 16 בנובמבר 2021
הנחת תפילין וציצית
(הנחת תפילין וציצית)
שורה 25: שורה 25:
== הפסקה מקריאת שמע בשביל דברים שבקדושה ==
== הפסקה מקריאת שמע בשביל דברים שבקדושה ==
=== מחלוקת הראשונים ===
=== מחלוקת הראשונים ===
נחלקו הראשונים האם מפסיקים מק"ש בשביל אמירת דברים שבקדושה, '''רא"ש''' <small>(על ברכות ב ה)</small>, '''תוס'''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13b.29?vhe=William_Davidson_Edition_-_Vocalized_Aramaic&lang=he&p2=Tosafot_on_Berakhot.13b.29.1&lang2=he י"ג ע"ב, ד"ה שואל מפני היראה])</small> ועוד סוברים שמפסיקים <ref>יש אומרים שלא חובה לעצור - אלא שאפשר לעצור.</ref> בגלל שתי סברות: 1. כי לא גרע כבוד שמים ומכבוד אדם. 2. ק"ו מתפילה - בתפילה היה מחלוקת האם עוצרים בשביל דברים בקדושה, ולא עוצרים מפני מלך. בק"ש שעוצרים מפני מלך - ודאי שעוצרים מפני דברים שבקדושה.
נחלקו הראשונים האם מפסיקים מק"ש בשביל אמירת דברים שבקדושה,
<br> '''המר"מ מרונטבורג''' סובר שלא מפסיק, כי לא שייך להניח שבח שמיים שהוא עוסק בה בשביל לעבור לשבח אחר. <small>(מעין ה"עוסק במצווה פטור מהמצווה")</small>
* '''רא"ש''' <small>(על ברכות ב ה)</small>, '''תוס'''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13b.29?vhe=William_Davidson_Edition_-_Vocalized_Aramaic&lang=he&p2=Tosafot_on_Berakhot.13b.29.1&lang2=he י"ג ע"ב, ד"ה שואל מפני היראה])</small>, '''מרדכי'' <small>(סי' מ)</small>, אבי העזרי <small>(ח"א סי' מז)</small>, '''רשב"א'' <small>(תשובה ח"א סי' תתסב)</small> סוברים שמפסיקים <ref>יש אומרים שלא חובה לעצור - אלא שאפשר לעצור.</ref> בגלל שתי סברות: 1. כי לא גרע כבוד שמים ומכבוד אדם. 2. ק"ו מתפילה - בתפילה היה מחלוקת האם עוצרים בשביל דברים בקדושה, ולא עוצרים מפני מלך. בק"ש שעוצרים מפני מלך - ודאי שעוצרים מפני דברים שבקדושה.
* ה'''מר"מ מרונטבורג''' סובר שלא מפסיק, כי לא שייך להניח שבח שמיים שהוא עוסק בה בשביל לעבור לשבח אחר. <small>(מעין ה"עוסק במצווה פטור מהמצווה")</small>


=== פסיקת האחרונים ===
=== פסיקת האחרונים ===
ה'''שו"ע''' <small>(או"ח ס"ו ס"ג)</small> פוסק כרא"ש ותוס' - שמפסיקים בפני דברים שבקדושה. [להוסיף - מחלוקת על הסמ"ק]
ה'''שו"ע''' <small>(או"ח ס"ו ס"ג)</small> פוסק כרא"ש ותוס' - שמפסיקים בפני דברים שבקדושה. [להוסיף - מחלוקת על הסמ"ק]
=== הפסקה בשביל הנחת תפילין וציצית ===
מובא ב'''שיבולי הלקט''' <small>(סי' ט"ו)</small> וב'''אורחות חיים''' <small>(הל' ציצית אות כו)</small> שמותר להפסיק בשביל להניח תפילין וציצית.
ולעניין ברכה:
* ב'''בית יוסף''' <small>(או"ח ס"ו)</small> כותב שנראה לו שלא יברך עליהם עד שיגמור תפילתו ואז ימשמש ויברך עליהם.
* אולם ב'''בדק הבית''' <small>(או"ח ס"ו)</small> מתקן עצמו וכותב שיברך, ומביא שכן כתב ה'''טור''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Tur%2C_Orach_Chaim.80.1 או"ח פ'])</small>, ה'''רא"ש בתשובה''' ועל כן גם כותב ב'''שו"ע''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.66.2 או"ח ס"ו ב'])</small> שיניח ויברך עליהם.


== הפסקה בה' אלהיכם אמת ==
== הפסקה בה' אלהיכם אמת ==
שורה 36: שורה 43:
נחלקו הראשונים בהבנת דברי ר' יהודה:
נחלקו הראשונים בהבנת דברי ר' יהודה:
* ה'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.17 הלכות ק"ש פ"ב הי"ז])</small> מפרש שלא יפסיק - הכוונה כמו שבאמצע לא יפסיק, כלומר שכן מפסיק בשביל לשאול מפני היראה ולהשיב מפני הכבוד.
* ה'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.17 הלכות ק"ש פ"ב הי"ז])</small> מפרש שלא יפסיק - הכוונה כמו שבאמצע לא יפסיק, כלומר שכן מפסיק בשביל לשאול מפני היראה ולהשיב מפני הכבוד.
* '''הרב רבינו יונה''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rif_Berakhot.8a.2?lang=he&p2=Rabbeinu_Yonah_on_Berakhot.8a.2&lang2=he ח. מתני])</small> , וה'''תוספות'''  פירשו שלא יפסיק - הכוונה שלא יפסיק בכלל. אפילו בשביל דברים שבאמצע אפשר להפסיק בשבילם.<br>
* '''רבינו יונה''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rif_Berakhot.8a.2?lang=he&p2=Rabbeinu_Yonah_on_Berakhot.8a.2&lang2=he ח. מתני])</small> , וה'''תוספות'''  פירשו שלא יפסיק - הכוונה שלא יפסיק בכלל. אפילו בשביל דברים שבאמצע אפשר להפסיק בשבילם.<br>
ו'''הרא"ש''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rosh_on_Berakhot.2.8.1 פסקי הראש ב ח])</small> מסתפק ופוסק שלא יפסיק כלל - אלא אומר אמת ויציב ואח"כ יפסיק כמו באמצע פרק, כי אין להפסיק אלא במילת אמת.<br>
* ה'''רא"ש''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rosh_on_Berakhot.2.8.1 פסקי הראש ב ח])</small> מסתפק ופוסק שלא יפסיק כלל - אלא אומר אמת ויציב ואח"כ יפסיק כמו באמצע פרק, כי אין להפסיק אלא במילת אמת.<br>
וה'''שו"ע''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.66.5 או"ח ס"ו ה'])</small> פוסק כדעת הרא"ש - שלא יפסיק כלל עד שיאמר אמת - ואז יפסיק כדין באמצע הפרק.
וה'''שו"ע''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.66.5 או"ח ס"ו ה'])</small> פוסק כדעת הרא"ש - שלא יפסיק כלל עד שיאמר אמת - ואז יפסיק כדין באמצע הפרק.
== הפסקה בשביל לקרות בתורה ==
== הפסקה בשביל לקרות בתורה ==