הבדלים בין גרסאות בדף "הפסקה בקריאת שמע"

נוספו 233 בתים ,  14:13, 15 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|[https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.16-21 ברכות יג א]|[https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13b.26-14a.6 ברכות יג ב], [https://www.sefaria.org.il/Berakhot.14a.20-14b.10 ברכות יד א], [https://www.sefaria.org.il/Berakhot.21b.2-7 ברכות כא ב]|ירושלמי|[https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.15-16 הלכות קריאת שמע ב טו-טז]|שלחן ערוך}}
{{מקורות|[https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.16-21 ברכות יג ע"א]|[https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13b.26-14a.6 ברכות יג ע"ב], [https://www.sefaria.org.il/Berakhot.14a.20-14b.10 ברכות יד ע"א], [https://www.sefaria.org.il/Berakhot.21b.2-7 ברכות כא ע"ב]|ירושלמי|[https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.15-16 הלכות קריאת שמע ב טו-טז]|שלחן ערוך}}
מתי מותר לאדם הקורא קריאת שמע או הלל להפסיק כדי לומר שלום ולהשיב?
מתי מותר לאדם הקורא קריאת שמע או הלל להפסיק כדי לומר שלום ולהשיב?


שורה 5: שורה 5:


== מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"==
== מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"==
'''רש"י''' (), סובר שביראה המובאת בגמרא מדובר על אדם הירא מאדם שמע יהרגנו.
'''רש"י''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.17?lang=he&p2=Rashi_on_Berakhot.13a.17.4 ברכות יג ע"א ד"ה מפני היראה])</small>, סובר שביראה המובאת בגמרא מדובר על אדם הירא מאדם שמע יהרגנו.
<br> וכך משמע מדברי ה'''מאירי''' () ו'''רמב"ם''' ([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.16?lang=he&with=all&lang2=he הלכות ק"ש, ב, ט"ז]) שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב.
<br> וכך משמע מדברי ה'''מאירי''' <small>(בית הבחירה על ברכות יג ע"א)</small> ו'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.16?lang=he&with=all&lang2=he הלכות ק"ש, ב, ט"ז])</small> שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב.
<br> לעומת זאת, ה'''רא"ש''' חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב.
<br> לעומת זאת, ה'''רא"ש''' חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב.