הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

הוסרו 25 בתים ,  23:05, 8 ביוני 2016
שורה 138: שורה 138:
'''הרמ"א''' (א) מביא בשם '''מהר"מ מרוטנבורג''' שיש צורך בשני עדים לעדות דבר מכוער.
'''הרמ"א''' (א) מביא בשם '''מהר"מ מרוטנבורג''' שיש צורך בשני עדים לעדות דבר מכוער.


====קלא שיצא על הכיעור====
====קלא שיצא מחמת עדי הכיעור====
מדברי '''הטור''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 אבן העזר יא]), נראה שהקלא שיצא בעיר הוא על הדבר המכוער שראו עדי הכיעור. '''המהרש"ל''' (שו"ת מהרש"ל לג) חולק על הטור וסובר שהקלא הוא לעז שיצא עליה בעיר שהיא מזנה עם הנטען, והוא לא מדבר על הדבר המכוער שראו העדים.  
מדברי '''הטור''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 אבן העזר יא]), נראה שהקלא שיצא בעיר יצא מחמת עדי הכיעור. '''המהרש"ל''' (שו"ת מהרש"ל לג) חולק על הטור וסובר שהקלא הוא לעז שיצא עליה בעיר שהיא מזנה עם הנטען, והוא לא יצא מכוח עדי הכיעור.  


'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' ([http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=4&hilchos=26&perek=2&halocha=14&hilite= סוטה ב יד]), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא על הכיעור שהעדים ראו. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].
'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' ([http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=4&hilchos=26&perek=2&halocha=14&hilite= סוטה ב יד]), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא על הכיעור שהעדים ראו. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].


'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא על הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור. כדברי '''הדרישה''' ו'''הטור''' נכתב בספר '''הר המור''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=842&st=%D7%A2%D7%93%D7%99+%D7%9B%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8&pgnum=42&hilite= (לג)], ובספר '''פרשת מרדכי''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1314&st=&pgnum=119 ח]), ובספר '''אפי זוטרי''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8448&st=&pgnum=109 טו]).  
'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא מחמת עדי הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור. כדברי '''הדרישה''' ו'''הטור''' נכתב בספר '''הר המור''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=842&st=%D7%A2%D7%93%D7%99+%D7%9B%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8&pgnum=42&hilite= (לג)], ובספר '''פרשת מרדכי''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1314&st=&pgnum=119 ח]), ובספר '''אפי זוטרי''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8448&st=&pgnum=109 טו]).  


שו"ת '''בית יהודה''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=112 יט]) העלה שגם לדעת מהרש"ל אם יצא קלא סתם, אין צורך לבדוק אחריו האם הוא יצא מחמת העדים. אולם אם התברר שהוא יצא מחמת העדים- הוא לא חשיב קלא.
שו"ת '''בית יהודה''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=112 יט]) העלה שגם לדעת מהרש"ל אם יצא קלא סתם, אין צורך לבדוק אחריו האם הוא יצא מחמת העדים. אולם אם התברר שהוא יצא מחמת העדים- הוא לא חשיב קלא.
165

עריכות