165
עריכות
שורה 220: | שורה 220: | ||
'''הריטב"א''' מגיה את הגמרא וגורס: "והוציאה" ולא "והוציאוה", היות והביטוי: "והוציאוה" מדבר על בית דין שמוציא אישה מבעלה, ובמקרה כזה אין נפקא מינה אם האישה נשאת לאחר לפני שנשאת לנטען. | '''הריטב"א''' מגיה את הגמרא וגורס: "והוציאה" ולא "והוציאוה", היות והביטוי: "והוציאוה" מדבר על בית דין שמוציא אישה מבעלה, ובמקרה כזה אין נפקא מינה אם האישה נשאת לאחר לפני שנשאת לנטען. | ||
===פסיקת ההלכה ברמב"ם ובשולחן ערוך=== | ===פסיקת ההלכה ברמב"ם ובשולחן ערוך=== | ||
'''הרמב"ם''' (סוטה ב טו) ו'''השו"ע''' (יא ב) פסקו דין זה במידה והוציאה הבעל בעדי כיעור. | '''הרמב"ם''' (סוטה ב טו) ו'''השו"ע''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14398&st=&pgnum=47 יא ב]) פסקו דין זה במידה והוציאה הבעל בעדי כיעור. | ||
'''הט"ז''' (ה), '''הח"מ''' (ט | '''הט"ז''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14398&st=&pgnum=47 ה]), '''הח"מ''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14398&st=&pgnum=47 ט]), הסבירו שדין זה נאמר לשיטת הרמב"ם, המוציא אישה מבעלה רק בעדי טומאה. הכלל הוא שבכל מקרה שאין כופין את הבעל להוציא את אשתו, אם נשאת לאחר לפני נישואיה עם הנטען- לא תצא. כלל זה תקף לכל שיטות הפוסקים האחרות. | ||
===התראת בית דין=== | ===התראת בית דין=== | ||
'''הרא"ש''' (שות הרא"ש לב ג) פוסק שאם התרו בנטען שלא ישאנה, ועבר על הוראת בי"ד ונשאה- כופין אותו לגרשה. דין זה של הרא"ש מופיע ב'''טור''' (אבן העזר קמא), והובא להלכה ב'''פרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=46 יא ח]). | '''הרא"ש''' (שות הרא"ש לב ג) פוסק שאם התרו בנטען שלא ישאנה, ועבר על הוראת בי"ד ונשאה- כופין אותו לגרשה. דין זה של הרא"ש מופיע ב'''טור''' (אבן העזר קמא), והובא להלכה ב'''פרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=46 יא ח]). |
עריכות