הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 133 בתים ,  20:35, 2 ביוני 2016
שורה 38: שורה 38:


=== תוספות ===
=== תוספות ===
ר"ת בתוספות (ד"ה אמר רבי) סובר שלעולם מוציאים אישה מבעלה רק בעדי טומאה. לפיכך מהלך הסוגיא יועמד כשיטת הרי"ף. <BR/>בשונה מהרי"ף, ר"ת סובר שהבנים צריכים להיות בנים של הבעל ולא של הבועל. מפני שאם תצא האישה מן הבועל השני, יגידו שהבנים הללו הם בנים של הבועל ולא של הבעל, וממילא הם ממזרים ('''רש"י''' ד"ה אבל יש, דרישה א).
ר"ת בתוספות ([http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=24b&format=pdf ד"ה אמר רבי]) סובר שלעולם מוציאים אישה מבעלה רק בעדי טומאה. לפיכך מהלך הסוגיא יועמד כשיטת הרי"ף. <BR/>בשונה מהרי"ף, ר"ת סובר שהבנים צריכים להיות בנים של הבעל ולא של הבועל. מפני שאם תצא האישה מן הבועל השני, יגידו שהבנים הללו הם בנים של הבועל ולא של הבעל, וממילא הם ממזרים ([http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=24b&format=pdf '''רש"י''' ד"ה אבל יש], דרישה א).


להלכה, '''ר"ת''' פוסק בדומה לרי"ף: '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבעל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבעל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או קלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער.
להלכה, '''ר"ת''' פוסק בדומה לרי"ף: '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבעל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבעל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או קלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער.


כך פוסק '''בה"ג''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33538&st=&pgnum=284 (לב, הלכות מיאון)].
כך פוסק '''בה"ג''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33538&st=&pgnum=284 (לב, הלכות מיאון)].
===שאילתות דרב אחאי===
===שאילתות דרב אחאי===
'''רב אחאי גאון''' בשאילתות [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21680&st=&pgnum=89 (פנחס, קנב{{הערה|כך בהוצאה המקושרת. בחלק מההוצאות השאילתא מופיעה בפרשת בלק, ובחלקם היא ממסופרות כשאילתא קלד}})], אומר שאם יש דבר מכוער וקלא דלא פסיק מוציאים בין מהבעל ובין מהבועל. שיטה זו נראית לכאורה תמוהה מאוד, ונגד כל מהלך הגמרא שראינו. '''ר"ת''' '''והרא"ש''' חולקים בביאור דברי השאילתות ונציג כעת את גישותיהם.
'''רב אחאי גאון''' בשאילתות [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21680&st=&pgnum=89 (פנחס, קנב{{הערה|כך בהוצאה המקושרת. בחלק מההוצאות השאילתא מופיעה בפרשת בלק, ובחלקם היא ממסופרות כשאילתא קלד}})], אומר שאם יש דבר מכוער וקלא דלא פסיק מוציאים בין מהבעל ובין מהבועל. שיטה זו נראית לכאורה תמוהה מאוד, ונגד כל מהלך הגמרא שראינו. '''ר"ת''' '''והרא"ש''' חולקים בביאור דברי השאילתות ונציג כעת את גישותיהם.
165

עריכות