הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 62 בתים ,  23:25, 8 ביוני 2016
שורה 131: שורה 131:
==עדות דבר מכוער==
==עדות דבר מכוער==
סוגיית עדות דבר מכוער, ברובה היא חלק סוגיית "אין בודקים עדי נשים בדרישה וחקירה" ומסוגיות עדי קינוי ועדי סתירה המופיעות במסכת סוטה. בסוגיה נעסוק רק בשאלה הקשורה באופן הדוק לסוגיה.
סוגיית עדות דבר מכוער, ברובה היא חלק סוגיית "אין בודקים עדי נשים בדרישה וחקירה" ומסוגיות עדי קינוי ועדי סתירה המופיעות במסכת סוטה. בסוגיה נעסוק רק בשאלה הקשורה באופן הדוק לסוגיה.
====מספר העדים בדבר מכוער====
===מספר העדים בדבר מכוער===
'''ר"ת''' פוסק ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40937&hilite=7eb4cca0-cb9c-45e4-9a2e-8631029aa2c0&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=14 ספר הישר יבמות יד]), שדי בעד אחד לעדות דבר מכוער, עליו חולק '''רבינו ירוחם''' (תולדות אדם וחוה כג ב) וסובר שיש צורך בשני עדים.  
'''ר"ת''' פוסק ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40937&hilite=7eb4cca0-cb9c-45e4-9a2e-8631029aa2c0&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=14 ספר הישר יבמות יד]), שדי בעד אחד לעדות דבר מכוער, עליו חולק '''רבינו ירוחם''' (תולדות אדם וחוה כג ב) וסובר שיש צורך בשני עדים.  


שורה 138: שורה 138:
'''הרמ"א''' (א) מביא בשם '''מהר"מ מרוטנבורג''' שיש צורך בשני עדים לעדות דבר מכוער.
'''הרמ"א''' (א) מביא בשם '''מהר"מ מרוטנבורג''' שיש צורך בשני עדים לעדות דבר מכוער.


====קלא שיצא מחמת עדי הכיעור====
===קלא שיצא מחמת עדי הכיעור===
מדברי '''הטור''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 אבן העזר יא]), נראה שהקלא שיצא בעיר יצא מחמת עדי הכיעור. '''המהרש"ל''' (שו"ת מהרש"ל לג) חולק על הטור וסובר שהקלא הוא לעז שיצא עליה בעיר שהיא מזנה עם הנטען, והוא לא יצא מכוח עדי הכיעור.  
מדברי '''הטור''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 אבן העזר יא]), נראה שהקלא שיצא בעיר יצא מחמת עדי הכיעור. '''המהרש"ל''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43034&st=&pgnum=47 שו"ת מהרש"ל לג]) חולק על הטור וסובר שהקלא הוא לעז שיצא עליה בעיר שהיא מזנה עם הנטען, והוא לא יצא מכוח עדי הכיעור.  


'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' ([http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=4&hilchos=26&perek=2&halocha=14&hilite= סוטה ב יד]), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא מחמת עדי הכיעור. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].
'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' ([http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=4&hilchos=26&perek=2&halocha=14&hilite= סוטה ב יד]), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא מחמת עדי הכיעור. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].
165

עריכות