הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 109 בתים ,  22:23, 7 במאי 2016
שורה 133: שורה 133:
'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' (סוטה ב יד), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא על הכיעור שהעדים ראו. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].
'''המהרש"ל''' מוכיח דין זה מדברי '''הרמב"ם''' (סוטה ב יד), שכתב: "במה דברים אמורים? כשרננו העיר עליה ועל זה הנטען... ואמרו פלוני זינה עם פלוני", '''הדרישה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14266&st=&pgnum=41 א]) מסביר שמכיוון שהרמב"ם לא הזכיר את הכיעור בדין זה, משמע מדבריו שהרינון בעיר לא יוצא על הכיעור שהעדים ראו. כדבריו כתב ה'''עבודת הגרשוני''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1464&st=&pgnum=38 (כח)].


'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא על הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור. כדברי '''הדרישה''' ו'''הטור''' נכתב בספר '''הר המור''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=842&st=%D7%A2%D7%93%D7%99+%D7%9B%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8&pgnum=42&hilite= (לג)], ובספר '''פרשת מרדכי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1314&st=&pgnum=119 (ח)].  
'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא על הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור. כדברי '''הדרישה''' ו'''הטור''' נכתב בספר '''הר המור''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=842&st=%D7%A2%D7%93%D7%99+%D7%9B%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8&pgnum=42&hilite= (לג)], ובספר '''פרשת מרדכי''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1314&st=&pgnum=119 ח]), ובספר '''אפי זוטרי''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8448&st=&pgnum=109 טו]).  


שו"ת '''בית יהודה''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=112 יט]) העלה שגם לדעת מהרש"ל אם יצא קלא סתם, אין צורך לבדוק אחריו האם הוא יצא מחמת העדים. אולם אם התברר שהוא יצא מחמת העדים- הוא לא חשיב קלא.
שו"ת '''בית יהודה''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=112 יט]) העלה שגם לדעת מהרש"ל אם יצא קלא סתם, אין צורך לבדוק אחריו האם הוא יצא מחמת העדים. אולם אם התברר שהוא יצא מחמת העדים- הוא לא חשיב קלא.
165

עריכות