הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 148 בתים ,  23:18, 1 במאי 2016
שורה 114: שורה 114:
סוגיית עדות דבר מכוער, ברובה היא חלק סוגיית "אין בודקים עדי נשים בדרישה וחקירה" ומסוגיות עדי קינוי ועדי סתירה המופיעות במסכת סוטה. בסוגיה נעסוק רק בשאלה הקשורה באופן הדוק לסוגיה.
סוגיית עדות דבר מכוער, ברובה היא חלק סוגיית "אין בודקים עדי נשים בדרישה וחקירה" ומסוגיות עדי קינוי ועדי סתירה המופיעות במסכת סוטה. בסוגיה נעסוק רק בשאלה הקשורה באופן הדוק לסוגיה.
====מספר העדים בדבר מכוער====
====מספר העדים בדבר מכוער====
'''ר"ת''' פוסק (ספר הישר לג), שדי בעד אחד לעדות דבר מכוער, עליו חולק '''רבינו ירוחם''' (תולדות אדם וחוה כג ב) וסובר שיש צורך בשני עדים.  
'''ר"ת''' פוסק ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40937&hilite=7eb4cca0-cb9c-45e4-9a2e-8631029aa2c0&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=14 ספר הישר יבמות יד]), שדי בעד אחד לעדות דבר מכוער, עליו חולק '''רבינו ירוחם''' (תולדות אדם וחוה כג ב) וסובר שיש צורך בשני עדים.  
'''הטור''', '''השו"ע והרמב"ם''' לא דברו על כך בפירוש אולם בהתייחסותם לעדות דבר מכוער הם משתמשים בלשון רבים, ונראה לדייק שאכן יש צורך בשני עדים.
'''הטור''', '''השו"ע והרמב"ם''' לא דברו על כך בפירוש אולם בהתייחסותם לעדות דבר מכוער הם משתמשים בלשון רבים, ונראה לדייק שאכן יש צורך בשני עדים.
====קלא שיצא על הכיעור====
====קלא שיצא על הכיעור====
שורה 121: שורה 121:
'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא על הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור.
'''הדרישה''' עצמו, מדייק מדברי הרמב"ם אחרת, וסובר שאם הקול אינו יוצא על הכיעור, צריך היה הרמב"ם לכתוב: "וגם רננו העיר עליה..." היות והרמב"ם משתמש בביטוי: "במה דברים אמורים", הוא מכליל את הקול בדין עדי הכיעור. יוצא מזה שהרמב"ם סובר כשיטת הטור.
'''הב"ח''' (ג) מעמיד את הטור כשיטת '''המהרש"ל''' (שו"ת לג), בה הקול יוצא שלא מחמת עדי הכיעור.
'''הב"ח''' (ג) מעמיד את הטור כשיטת '''המהרש"ל''' (שו"ת לג), בה הקול יוצא שלא מחמת עדי הכיעור.
==גדרי דבר מכוער==
==גדרי דבר מכוער==
הברייתא בסוגייתנו מביאה שלושה סוגים של דברים מכוערים: רוכל יוצא ואישה חוגרת בסינר, רוק למעלה מן הכילה, מנעלים הפוכים מתחת המיטה. הגמרא מעמידה את הדין האחרון במקום מנעלים הפוכים ולא במנעלים הפוכים עצמם. <BR/>מדברי הגמרא נראה לכאורה שמדובר רק בשלושה דברים אלו בלבד.
הברייתא בסוגייתנו מביאה שלושה סוגים של דברים מכוערים: רוכל יוצא ואישה חוגרת בסינר, רוק למעלה מן הכילה, מנעלים הפוכים מתחת המיטה. הגמרא מעמידה את הדין האחרון במקום מנעלים הפוכים ולא במנעלים הפוכים עצמם. <BR/>מדברי הגמרא נראה לכאורה שמדובר רק בשלושה דברים אלו בלבד.
165

עריכות