הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 70 בתים ,  23:04, 1 במאי 2016
שורה 2: שורה 2:
סוגיית "הנטען על האישה", מבררת את דינו של איש הנחשד בזנות עם אשת איש, ואת דינה של האישה החשודה. סוגיה זו משיקה לדיני [[היוצאת בלא כתובה]], סוטה, קלא דפסיק ודלא פסיק, עדות, [[עדי נשים]], ו[[פסול זונה לכהן]].
סוגיית "הנטען על האישה", מבררת את דינו של איש הנחשד בזנות עם אשת איש, ואת דינה של האישה החשודה. סוגיה זו משיקה לדיני [[היוצאת בלא כתובה]], סוטה, קלא דפסיק ודלא פסיק, עדות, [[עדי נשים]], ו[[פסול זונה לכהן]].
== מהלך הגמרא ==
== מהלך הגמרא ==
'''המשנה''' (יבמות ב ח) אומרת שאדם שנחשד בזנות עם אשת איש, ובעלה גירש אותה, אסור לנחשד לשאת אותה לאישה, ואם הוא נשאה- תתגרש גם ממנו.  
'''המשנה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37943&st=&pgnum=32&hilite= יבמות ב ח]) אומרת שאדם שנחשד בזנות עם אשת איש, ובעלה גירש אותה, אסור לנחשד לשאת אותה לאישה, ואם הוא נשאה- תתגרש גם ממנו.  
בגמרא [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=24b&format=pdf (כד ב)] '''רב''' אומר שדין זה הוא רק בעדים. <BR/>'''רב ששת'''  מקשה על שיטתו של רב מברייתא האומרת שבמידה ובא אדם נוסף, והתחתן עם האישה הנחשדת וגרשה, אם נשאה הנטען- בדיעבד לא תצא. <BR/>במקרה בו יש עדים, אין נפקא מינה לכך שהאישה נישאה לשני. משום כך, ודאי שהברייתא מדברת במצב בו אין עדים, ואם האישה נישאה בשנית- לא תצא מהנטען. אולם, אם האישה לא תתחתן בשנית, וישאה הנטען- תתגרש ממנו, אף על פי שאין עדים על המקרה. מקרה זה, בו האישה לא נשאת בשנית, הוא המקרה במשנה, ועליו רב אמר שיש צורך בעדים. <BR/>'''רב''' מתרץ קושיא זו, ואומר שאפילו מבלי שתנשא בשנית, אם לא הגיעו עדים- לא תצא האישה. אולם, הברייתא מלמדת אותנו שבמקרה זה האישה מותרת בדיעבד, ולא לכתחילה.
בגמרא [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=24b&format=pdf (כד ב)] '''רב''' אומר שדין זה הוא רק בעדים. <BR/>'''רב ששת'''  מקשה על שיטתו של רב מברייתא האומרת שבמידה ובא אדם נוסף, והתחתן עם האישה הנחשדת וגרשה, אם נשאה הנטען- בדיעבד לא תצא. <BR/>במקרה בו יש עדים, אין נפקא מינה לכך שהאישה נישאה לשני. משום כך, ודאי שהברייתא מדברת במצב בו אין עדים, ואם האישה נישאה בשנית- לא תצא מהנטען. אולם, אם האישה לא תתחתן בשנית, וישאה הנטען- תתגרש ממנו, אף על פי שאין עדים על המקרה. מקרה זה, בו האישה לא נשאת בשנית, הוא המקרה במשנה, ועליו רב אמר שיש צורך בעדים. <BR/>'''רב''' מתרץ קושיא זו, ואומר שאפילו מבלי שתנשא בשנית, אם לא הגיעו עדים- לא תצא האישה. אולם, הברייתא מלמדת אותנו שבמקרה זה האישה מותרת בדיעבד, ולא לכתחילה.


165

עריכות