הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 9 בתים ,  15:07, 1 במאי 2016
שורה 18: שורה 18:
=== הרי"ף ===
=== הרי"ף ===
==== הרי"ף אליבא דרוב הראשונים ====
==== הרי"ף אליבא דרוב הראשונים ====
'''הרי"ף''' סובר שרב מצריך שיבואו עדי טומאה, ובלא עדי טומאה- לא נכפה את הבעל לגרש את אשתו. רבי סובר שניתן להוציא אישה מבעלה גם בלא עדי טומאה, אלא בדבר מכוער בלבד, במידה ואין לה בנים מהבועל.  
'''הרי"ף''' (ו ב) סובר שרב מצריך שיבואו עדי טומאה, ובלא עדי טומאה- לא נכפה את הבעל לגרש את אשתו. רבי סובר שניתן להוציא אישה מבעלה גם בלא עדי טומאה, אלא בדבר מכוער בלבד, במידה ואין לה בנים מהבועל.  
<BR/>הגמרא פוסקת הלכה כרב בקלא דפסיק, וכרבי בקלא דלא פסיק. כלומר, '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבועל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבועל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או בקלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער. <BR/>זוהי שיטת הרי"ף אליבא '''דבית-יוסף''' (אבן העזר, יא א), '''הט"ז''' (א), '''הרא"ש''' (על הסוגיא), ורוב הראשונים.  
<BR/>הגמרא פוסקת הלכה כרב בקלא דפסיק, וכרבי בקלא דלא פסיק. כלומר, '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבועל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבועל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או בקלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער. <BR/>זוהי שיטת הרי"ף אליבא '''דבית-יוסף''' (אבן העזר, יא א), '''הט"ז''' (א), '''הרא"ש''' (על הסוגיא), ורוב הראשונים.  


שורה 79: שורה 79:
===המאירי===
===המאירי===
'''המאירי''' (ד"ה אמר המאירי) מביא את שיטות '''הרא"ש''' ואת שיטת '''הרי"ף''' ולא מכריע ביניהם. אך הוא סובר שבין אם הבנים מהנטען ובין אם הבנים מהבועל-לא תצא. '''תוספות חד מקמאי''', (יבמות כד:), מביא שיטה זו בשם '''הרב"י'''.
'''המאירי''' (ד"ה אמר המאירי) מביא את שיטות '''הרא"ש''' ואת שיטת '''הרי"ף''' ולא מכריע ביניהם. אך הוא סובר שבין אם הבנים מהנטען ובין אם הבנים מהבועל-לא תצא. '''תוספות חד מקמאי''', (יבמות כד:), מביא שיטה זו בשם '''הרב"י'''.
==פסיקת ההלכה בטור==
==פסיקת ההלכה בטור==
'''הטור''' באבן העזר (יא), כתב שלשיטת '''ר"ת''' אישה יוצאת מבעלה בראיית הבעל ובקלא דלא פסיק, (במידה ואין לה בנים), או בעדי כיעור בלבד. בנוסף, '''הרי"ף''' לשיטתו סובר שמוציאים אישה מבעלה בעדי כיעור וקלא דלא פסיק או בעדי טומאה. לשיטת '''הטור''' כך פסק '''הרא"ש'''.
'''הטור''' באבן העזר (יא), כתב שלשיטת '''ר"ת''' אישה יוצאת מבעלה בראיית הבעל ובקלא דלא פסיק, (במידה ואין לה בנים), או בעדי כיעור בלבד. בנוסף, '''הרי"ף''' לשיטתו סובר שמוציאים אישה מבעלה בעדי כיעור וקלא דלא פסיק או בעדי טומאה. לשיטת '''הטור''' כך פסק '''הרא"ש'''.
165

עריכות