הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

הוסר בית אחד ,  13:20, 1 במאי 2016
שורה 29: שורה 29:


הסברא לחלק בין מקרה בו יש לה בנים מהבועל ובין מקרה בו אין לה, מופיעה בדברי '''הרמב"ם''' (פירוש המשניות לרמב"ם. יבמות ב ח). במידה ויש לה בנים מהבועל, יוציאו לעז עליהם שהם ממזרים, מה שאינו נכון. דהיינו, אנשים יגידו כשם שהיא זינתה מן הבעל הראשון, כך זנתה מהבעל השני. (על פי '''הדרישה'''. יא א). '''הדרישה''' נתן טעם לכך שחשש הלעז קיים דווקא בבועל ולא בבעל, היות והבעל נשאה בהיתר, וקידושי הבועל היו באיסור.
הסברא לחלק בין מקרה בו יש לה בנים מהבועל ובין מקרה בו אין לה, מופיעה בדברי '''הרמב"ם''' (פירוש המשניות לרמב"ם. יבמות ב ח). במידה ויש לה בנים מהבועל, יוציאו לעז עליהם שהם ממזרים, מה שאינו נכון. דהיינו, אנשים יגידו כשם שהיא זינתה מן הבעל הראשון, כך זנתה מהבעל השני. (על פי '''הדרישה'''. יא א). '''הדרישה''' נתן טעם לכך שחשש הלעז קיים דווקא בבועל ולא בבעל, היות והבעל נשאה בהיתר, וקידושי הבועל היו באיסור.
=== תוספות ===
ר"ת בתוספות (ד"ה אמר רבי) סובר שלעולם מוציאים אישה מבעלה רק בעדי טומאה. לפיכך מהלך הסוגיא יועמד כשיטת הרי"ף. <BR/>בשונה מהרי"ף, ר"ת סובר שהבנים צריכים להיות בנים של הבעל ולא של הבועל. מפני שאם תצא האישה מן הבועל השני, יגידו שהבנים הללו הם בנים של הבועל ולא של הבעל, וממילא הם ממזרים ('''רש"י''' ד"ה אבל יש, דרישה א).
להלכה, '''ר"ת''' פוסק בדומה לרי"ף: '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבעל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבעל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או קלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער.
כך פוסק '''בה"ג''' (לב, הלכות מיאון).
===שאילתות דרב אחאי===
===שאילתות דרב אחאי===
'''רב אחאי גאון''' בשאילתות (בלק, קלד), אומר שאם יש דבר מכוער וקלא דלא פסיק מוציאים בין מהבעל ובין מהבועל. שיטה זו נראית לכאורה תמוהה מאוד, ונגד כל מהלך הגמרא שראינו. '''ר"ת''' '''והרא"ש''' חולקים בביאור דברי השאילתות ונציג כעת את גישותיהם.
'''רב אחאי גאון''' בשאילתות (בלק, קלד), אומר שאם יש דבר מכוער וקלא דלא פסיק מוציאים בין מהבעל ובין מהבועל. שיטה זו נראית לכאורה תמוהה מאוד, ונגד כל מהלך הגמרא שראינו. '''ר"ת''' '''והרא"ש''' חולקים בביאור דברי השאילתות ונציג כעת את גישותיהם.
שורה 64: שורה 70:
===המאירי===
===המאירי===
'''המאירי''' (ד"ה אמר המאירי) מביא את שיטות '''הרא"ש''' ואת שיטת '''הרי"ף''' ולא מכריע ביניהם. אך הוא סובר שבין אם הבנים מהנטען ובין אם הבנים מהבועל-לא תצא. '''תוספות חד מקמאי''', (יבמות כד:), מביא שיטה זו בשם '''הרב"י'''.
'''המאירי''' (ד"ה אמר המאירי) מביא את שיטות '''הרא"ש''' ואת שיטת '''הרי"ף''' ולא מכריע ביניהם. אך הוא סובר שבין אם הבנים מהנטען ובין אם הבנים מהבועל-לא תצא. '''תוספות חד מקמאי''', (יבמות כד:), מביא שיטה זו בשם '''הרב"י'''.
=== תוספות ===
ר"ת בתוספות (ד"ה אמר רבי) סובר שלעולם מוציאים אישה מבעלה רק בעדי טומאה. לפיכך מהלך הסוגיא יועמד כשיטת הרי"ף. <BR/>בשונה מהרי"ף, ר"ת סובר שהבנים צריכים להיות בנים של הבעל ולא של הבועל. מפני שאם תצא האישה מן הבועל השני, יגידו שהבנים הללו הם בנים של הבועל ולא של הבעל, וממילא הם ממזרים ('''רש"י''' ד"ה אבל יש, דרישה א).
להלכה, '''ר"ת''' פוסק בדומה לרי"ף: '''מהבעל''' מוציאים רק בעדי טומאה. '''מהבועל''', הדין משתנה: אם יש בנים לבעל ממנה- מוציאים אותה רק בעדי טומאה, אם אין בנים מהבעל- מוציאים בקלא דפסיק ועדי טומאה, או קלא דלא פסיק ועדי דבר מכוער.
כך פוסק '''בה"ג''' (לב, הלכות מיאון).
165

עריכות