הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

הוסרו 63 בתים ,  13:19, 1 במאי 2016
שורה 21: שורה 21:
'''הבית יוסף''' ורוב הראשונים סוברים '''שהרמב"ם''' (סוטה, ב, יב-טו) פוסק כרי"ף
'''הבית יוסף''' ורוב הראשונים סוברים '''שהרמב"ם''' (סוטה, ב, יב-טו) פוסק כרי"ף
==== הרי"ף אליבא דדרישה ====
==== הרי"ף אליבא דדרישה ====
'''הדרישה''' (אבן העזר יא א) מפרש את שיטת הרי"ף שונה. על פי דיוקו ברי"ף, הרי"ף מחלק בין הבעל לבועל רק בברייתא המדברת על החילוק בין אם יש בנים או אין בנים, אך רבי אינו מחלק בין הבעל לבועל.<BR/> אליבא דרבי, האישה אסורה על בעלה ואסורה על הבועל,
'''הדרישה''' (אבן העזר יא א) מפרש את שיטת הרי"ף שונה. על פי דיוקו ברי"ף, הרי"ף מחלק בין הבעל לבועל רק בברייתא המדברת על החילוק בין אם יש בנים או אין בנים, אך רבי אינו מחלק בין הבעל לבועל.<BR/> אליבא דרבי, האישה אסורה על הבעל והבועל בכל מקרה.<BR/> על אף שהאישה נאסרת על הבעל, בית הדין לא כופה אותו להוציאה, אך מן הבועל- בית הדין כופה להוציאה. הגמרא, פוסקת אמנם כרבי, אך רק בקלא דלא פסיק.  
----
בין בקלא דפסיק ובין בקלא דלא פסיק. על אף שהאישה נאסרת על הבעל, בית הדין לא כופה אותו להוציאה, אך מן הבועל- בית הדין כופה להוציאה. הגמרא, פוסקת אמנם כרבי, אך רק בקלא דלא פסיק.  


להלכה, על פי שיטת הרי"ף אליבא דהדרישה, '''אם יש עדי טומאה'''- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. '''אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק'''- אסורה על הבעל, אך אין כופין אותו להוציא. מהבועל מוציאים את האישה בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
להלכה, על פי שיטת הרי"ף אליבא דהדרישה, '''אם יש עדי טומאה'''- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. '''אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק'''- אסורה על הבעל, אך אין כופין אותו להוציא. מהבועל מוציאים את האישה בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
165

עריכות