הבדלים בין גרסאות בדף "הנטען על האישה"

נוספו 12 בתים ,  13:16, 1 במאי 2016
שורה 21: שורה 21:
'''הבית יוסף''' ורוב הראשונים סוברים '''שהרמב"ם''' (סוטה, ב, יב-טו) פוסק כרי"ף
'''הבית יוסף''' ורוב הראשונים סוברים '''שהרמב"ם''' (סוטה, ב, יב-טו) פוסק כרי"ף
==== הרי"ף אליבא דדרישה ====
==== הרי"ף אליבא דדרישה ====
'''הדרישה''' (אבן העזר יא א) מפרש את שיטת הרי"ף שונה. על פי דיוקו ברי"ף, הרי"ף מחלק בין הבעל לבועל רק בברייתא המדברת על החילוק בין אם יש בנים או אין בנים, אך רבי אינו מחלק בין הבעל לבועל. אליבא דרבי, האישה אסורה על בעלה ואסורה על הבועל, בין בקלא דפסיק ובין בקלא דלא פסיק. על אף שהאישה נאסרת על הבעל, בית הדין לא כופה אותו להוציאה, אך מן הבועל- בית הדין כופה להוציאה. הגמרא, פוסקת אמנם כרבי, אך רק בקלא דלא פסיק.  
'''הדרישה''' (אבן העזר יא א) מפרש את שיטת הרי"ף שונה. על פי דיוקו ברי"ף, הרי"ף מחלק בין הבעל לבועל רק בברייתא המדברת על החילוק בין אם יש בנים או אין בנים, אך רבי אינו מחלק בין הבעל לבועל.<BR/> אליבא דרבי, האישה אסורה על בעלה ואסורה על הבועל,  
----
בין בקלא דפסיק ובין בקלא דלא פסיק. על אף שהאישה נאסרת על הבעל, בית הדין לא כופה אותו להוציאה, אך מן הבועל- בית הדין כופה להוציאה. הגמרא, פוסקת אמנם כרבי, אך רק בקלא דלא פסיק.  


להלכה, על פי שיטת הרי"ף אליבא דהדרישה, '''אם יש עדי טומאה'''- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. '''אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק'''- אסורה על הבעל, אך אין כופין אותו להוציא. מהבועל מוציאים את האישה בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
להלכה, על פי שיטת הרי"ף אליבא דהדרישה, '''אם יש עדי טומאה'''- תצא בעל כורחו של הבעל, וכל שכן בעל כורחו של הבועל. '''אם יש עדי דבר מכוער וקלא דלא פסיק'''- אסורה על הבעל, אך אין כופין אותו להוציא. מהבועל מוציאים את האישה בעל כורחו, במידה ואין לה בנים ממנו, אך אם יש לה- לא תצא.
==== הטעם לשיטת הרי"ף ====
==== הטעם לשיטת הרי"ף ====
'''הרי"ף''' סובר שאין מוציאין אישה מבעלה אלא בעדי טומאה, על פי הגמרא בקידושין (סו א), בה נפסק שעדות עד אחד בזנות- אינה כלום. מכאן לומד הרי"ף שיש צורך בשני עדים על זנות ממשית בכדי להוציא אישה מבעלה.
'''הרי"ף''' סובר שאין מוציאין אישה מבעלה אלא בעדי טומאה, על פי הגמרא בקידושין (סו א), בה נפסק שעדות עד אחד בזנות- אינה כלום. מכאן לומד הרי"ף שיש צורך בשני עדים על זנות ממשית בכדי להוציא אישה מבעלה.
165

עריכות