הבדלים בין גרסאות בדף "הכל מעלין לירושלים"

נוסף בית אחד ,  11:38, 6 במאי 2016
שורה 33: שורה 33:
   
   
ניתן לומר, שישנם חמש שיטות מרכזיות בטעם היכולת של בני הזוג לכפות את השני לעלות לארץ ישראל:  
ניתן לומר, שישנם חמש שיטות מרכזיות בטעם היכולת של בני הזוג לכפות את השני לעלות לארץ ישראל:  
א. יישום של מצוות התורה ליישוב הארץ.
א. יישום של מצוות התורה ליישוב הארץ.
ב. עליה לצורך קיום מצוות התלויות בארץ.
ב. עליה לצורך קיום מצוות התלויות בארץ.
ג. תקנת חכמים ליישוב הארץ.  
ג. תקנת חכמים ליישוב הארץ.  
ד. תקנת חכמים לדור במקום קדושה.
ד. תקנת חכמים לדור במקום קדושה.
ה. יישום דיני אישות בין איש לאשתו, בייחס לכפיית מעבר מקום המגורים.  
ה. יישום דיני אישות בין איש לאשתו, בייחס לכפיית מעבר מקום המגורים.  


שורה 58: שורה 63:
"אם היה מיהודה וארס אשה בגליל, כופין אותה לצאת שעל מנת כן נשאה".  
"אם היה מיהודה וארס אשה בגליל, כופין אותה לצאת שעל מנת כן נשאה".  
התוספתא מחדשת, שהדינים שנאמרו במשניות- כגון: שאי אפשר לכפות על האשה לעבור ממדינה למדינה ללא הסכמתה, והחיוב לעבור מנווה הרע לנווה היפה- אינם חלים כאשר הבעל בא ממקום אחר, והסיבה לכך היא: שהאשה ידעה "שעל מנת כן נשאה". מחדש הרב טוקצינסקי, שכך גם היחס בין ארץ ישראל לשאר הארצות :  
התוספתא מחדשת, שהדינים שנאמרו במשניות- כגון: שאי אפשר לכפות על האשה לעבור ממדינה למדינה ללא הסכמתה, והחיוב לעבור מנווה הרע לנווה היפה- אינם חלים כאשר הבעל בא ממקום אחר, והסיבה לכך היא: שהאשה ידעה "שעל מנת כן נשאה". מחדש הרב טוקצינסקי, שכך גם היחס בין ארץ ישראל לשאר הארצות :  
"שכל נישואי ישראל על מנת כן הם מתקשרים, שבכל זמן שירצו לשוב אליה הרי זה חזרה אל עיר וארץ מולדת, שלכולם יש חלק בא"י ובירושלים, הרי כאילו יש תנאי מוקדם בנישואין של כל בן ובת בישראל" (שם) .  
"שכל נישואי ישראל על מנת כן הם מתקשרים, שבכל זמן שירצו לשוב אליה הרי זה חזרה אל עיר וארץ מולדת, שלכולם יש חלק בא"י ובירושלים, הרי כאילו יש תנאי מוקדם בנישואין של כל בן ובת בישראל" (שם) .
 
 
 


== הכל מעלין לירושלים. ==
== הכל מעלין לירושלים. ==
10

עריכות