הבדלים בין גרסאות בדף "הכל מעלין לירושלים"

שורה 15: שורה 15:
"הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין, הכל מעלין לירושלים ואין הכל מוציאין, אחד האנשים ואחד הנשים..." (כתובות קי ע"ב)
"הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין, הכל מעלין לירושלים ואין הכל מוציאין, אחד האנשים ואחד הנשים..." (כתובות קי ע"ב)


הגמרא (שם) מדייקת מן המשנה-  שבני הזוג יכולים אף לכפות על עבדיהם לעלות עימם  , ואינם יכולים להחזיר לחו"ל עבד שברח לארץ ישראל. בנוסף, הגמרא אומרת שאחד מן בני הזוג יכול לכפות על השני לעלות אף מן נווה (מדור) היפה לנווה הרע, ואילו הוא אינו יכול לכפות להוציא אף מן נווה הרע לנווה היפה.  
הגמרא (שם) מדייקת מן המשנה-  שבני הזוג יכולים אף לכפות על עבדיהם לעלות עימם  , ואינם יכולים להחזיר לחו"ל עבד שברח לארץ ישראל. בנוסף, הגמרא אומרת שאחד מן בני הזוג יכול לכפות על השני לעלות אף מן נווה (מדור) היפה לנווה הרע, ואילו הוא אינו יכול לכפות להוציא אף מן נווה הרע לנווה היפה.  


דברים אלו, באים בניגוד לנאמר במשנה הקודמת (קי ע"א- ע"ב) ביחס ליכולת של הבעל לכפות את אשתו לעבור מדירה לדירה  רק כאשר המעבר הוא באותה הארץ, באותו סוג של עיר  ("מכרך לכרך, מעיר לעיר") ולמדור שווה / נעים יותר מן המדור הקודם  ('מנווה הרע לנווה היפה')  . לפי זה, משנתנו מחדשת: שכל הדינים הרגילים ביחס לכפיית מעבר מקום המגורים, אינם חלים כאשר אחד מן בני הזוג חפצים לעלות מחוץ לארץ לא"י, ומארץ ישראל לירושלים.  
דברים אלו, באים בניגוד לנאמר במשנה הקודמת (קי ע"א- ע"ב) ביחס ליכולת של הבעל לכפות את אשתו לעבור מדירה לדירה  רק כאשר המעבר הוא באותה הארץ, באותו סוג של עיר  ("מכרך לכרך, מעיר לעיר") ולמדור שווה / נעים יותר מן המדור הקודם  ('מנווה הרע לנווה היפה')  . לפי זה, משנתנו מחדשת: שכל הדינים הרגילים ביחס לכפיית מעבר מקום המגורים, אינם חלים כאשר אחד מן בני הזוג חפצים לעלות מחוץ לארץ לא"י, ומארץ ישראל לירושלים.  
שורה 25: שורה 25:
א. מאיזה טעם אחד מן בני הזוג יכול לכפות לעלות לארץ ישראל, והאם טעם הכפייה לעלות לירושלים שווה לטעם הקודם?  
א. מאיזה טעם אחד מן בני הזוג יכול לכפות לעלות לארץ ישראל, והאם טעם הכפייה לעלות לירושלים שווה לטעם הקודם?  
ב. מאיזה טעם האשה יכולה לכפות את בעלה לעלות ?  
ב. מאיזה טעם האשה יכולה לכפות את בעלה לעלות ?  
ג. מה המשמעות של הדין בימינו, ומה היחס בין ירושלים העתיקה- לשכונות החדשות שמחוץ לחומות?  
ג. מה המשמעות של הדין בימינו, ומה היחס בין ירושלים העתיקה- לשכונות החדשות שמחוץ לחומות?
 
 
 


== הכל מעלין לארץ ישראל. ==
== הכל מעלין לארץ ישראל. ==
10

עריכות