הבדלים בין גרסאות בדף "הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת"

אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
=== משום פרסומי ניסא ===
=== משום פרסומי ניסא ===
ה'''מנהיג''' {{מ|הל' חנוכה עמ' תקל"א}} כותב שנהגו כך, על זה שהנס בא במקדש בית עולמים {{מ|בבית המקדש}}, ועושים כמו כן במקדש מעט {{מ|בבית הכנסת}} בגולה לפרסם הנס, לפי שכולם מתקבצים שם. וכן כתב ה'''מאירי''' {{מ|שבת כג:}} שעיקר הענין משום פרסומי ניסא, ולא לכוונה אחרת, והדבר נאה. וכן כותב ה'''אורחות חיים''' {{מ|הל' חנוכה, אות יז}} שכי הוא הידור המצוה ופרסום הנס זכר למקדש.
ה'''מנהיג''' {{מ|הל' חנוכה עמ' תקל"א}} כותב שנהגו כך, על זה שהנס בא במקדש בית עולמים {{מ|בבית המקדש}}, ועושים כמו כן במקדש מעט {{מ|בבית הכנסת}} בגולה לפרסם הנס, לפי שכולם מתקבצים שם. וכן כתב ה'''מאירי''' {{מ|שבת כג:}} שעיקר הענין משום פרסומי ניסא, ולא לכוונה אחרת, והדבר נאה. וכן כותב ה'''אורחות חיים''' {{מ|הל' חנוכה, אות יז}} שכי הוא הידור המצוה ופרסום הנס זכר למקדש.
{{ש}}וזו גם הסיבה שמביא בשו"ע {{שו"ע|או"ח|תרעא|תרעא ז}} - שנהגו משום פרסומי ניסא.
{{ש}}וזו גם הסיבה שמובאת בבית יוסף {{מ|בטעם השני}} ובשו"ע {{שו"ע|או"ח|תרעא|תרעא ז}} - שנהגו משום פרסומי ניסא. שזה פרסום הנס גדול כשמברכים את ה' במקהלות.


=== להוציא את מי שאינו בקי ===
=== להוציא את מי שאינו בקי ===
שורה 25: שורה 25:
{{ש}}ובצורה דומה מביא ה'''לבוש''' {{מ|תרע"א ח'}} שבגלל שיד האומות תקיפה עלינו ואין אנו מדליקין בחוץ ברחוב העיר אלא מדליקין בפנים ואין פרסום לנס - נוהגין להדליק גם בבית הכנסת ולברך עליהם, שזהו פרסום שלנו באסיפת הציבור.
{{ש}}ובצורה דומה מביא ה'''לבוש''' {{מ|תרע"א ח'}} שבגלל שיד האומות תקיפה עלינו ואין אנו מדליקין בחוץ ברחוב העיר אלא מדליקין בפנים ואין פרסום לנס - נוהגין להדליק גם בבית הכנסת ולברך עליהם, שזהו פרסום שלנו באסיפת הציבור.


=== דעת הבית יוסף ===
=== להוציא את האורחים שאין להם בית להדליק בו ===
==== דין קידוש בבית הכנסת ====
מביא ה'''בית יוסף''' {{טור|או"ח|תרעא|תרע"א}} בשם ה'''כלבו''' {{מ|מד ד' ע"א}}{{הערה|אמנם ב'''כלבו''' במקום נראה שמוסיף סיבה שהבית יוסף לא כותב במפורש דווקא את הסברא של להוציא את מי שאינם בקיאים ואינם זריזים, ולא את הסיבה שמביא הבית יוסף בשמו, וצ"ע}} שיש להדליק בשביל אורחים שאין להם בית להדליק בו, כמו שעושים קידוש בבית הכנסת בשביל אורחים, ואע"פ שאין תמיד אורחים.{{הערה|ב'''גמרא''' בפסחים {{גמרא|פסחים|ק|ב|ק ע"ב-קא ע"א}} מובאת מחלוקת בעניין קידוש בבית הכנסת - האם יוצאים ידי חובה. {{ש}}'''רב''' - יוצאים ידי חובת קידוש. '''שמואל''' - לא יוצאים ידי חובת קידוש{{הערה|מביא הגמרא שזה מתאים לשיטתו שאין קידוש אלא במקום סעודה}}.
ב'''גמרא''' בפסחים {{גמרא|פסחים|ק|ב|ק ע"ב-קא ע"א}} מובאת מחלוקת בעניין קידוש בבית הכנסת - האם יוצאים ידי חובה.
{{ש}}מתרצת הגמרא שלדעת רב - הסיבה שמקדשים בבית אחר כך (אם כבר יצא ידי חובה) היא להוציא את בניו ביתו. ולדעת שמואל - הסיבה שמקדשים בבית הכנסת (אם במילא לא יוצאים ידי חובה) היא להוציא את האורחים שאוכלים וישנים בבית הכנסת ידי חובתם. {{ש}}נפסקה ב'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|רסט|רס"ט}} הלכה כשמואל שלא יוצאים ידי חובה בקידוש בבית הכנסת (כי הלכה כשמואל בדיני)}}
{{ש}} '''רב''' - יוצאים ידי חובת קידוש. '''שמואל''' - לא יוצאים ידי חובת קידוש{{הערה|מביא הגמרא שזה מתאים לשיטתו שאין קידוש אלא במקום סעודה}}.
{{ש}}מתרצת הגמרא שלדעת רב - הסיבה שמקדשים בבית אחר כך (אם כבר יצא ידי חובה) היא להוציא את בניו ביתו. ולדעת שמואל - הסיבה שמקדשים בבית הכנסת (אם במילא לא יוצאים ידי חובה) היא להוציא את האורחים שאוכלים וישנים בבית הכנסת ידי חובתם.
{{ש}}נפסקה ב'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|רסט|רס"ט}} הלכה כשמואל שלא יוצאים ידי חובה בקידוש בבית הכנסת (כי הלכה כשמואל בדיני)
==== דעתו ====
מביא ה'''בית יוסף''' {{טור|או"ח|תרעא|תרע"א}} בשם ה'''כלבו''' {{מ|מד ד' ע"א}} שיש שתי סיבות שמדליקים בבית כנסת:
# מפני אורחים שאין להם בית להדליק בו,{{הערה|ב'''כלבו''' במקום נראה שמוסיף סיבה שהבית יוסף לא כותב במפורש: להוציא את מי שאינם בקיאים ואינם זריזים}} כמו שתיקנו קידוש בבית כנסת משום אורחים שאוכלים ושותים בו {{טור|או"ח|רסט|ראה רס"ט}}.
# כדי לפרסם את הנס בפני כל העם, שזה פרסום הנס גדול כשמברכים את ה' במקהלות. וכן מביא ה'''ריב"ש''' {{מ|קיא}}
 
== מקום ההדלקה בבית הכנסת ==
== מקום ההדלקה בבית הכנסת ==
=== איך מנורת המקדש היתה עומדת ===
=== איך מנורת המקדש היתה עומדת ===