233
עריכות
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
שורה 75: | שורה 75: | ||
'''" חמץ שאני,לפי שאינו ברשותו של אדם...ומשום הכי בגילו דעתא בעלמא דלא ניחא ליה דליהוי זכותא בגוויה כלל,סגי"''' (ר"ן דף א.מדפי הרי"ף ד"ה ומהו) <BR/> בעיניין פרורי חמץ (אפילו אם נאמר שיש בהם כשיעור לעבור בב"י) ,אמרה הגמרא שאין עוברים עליהם בב"י מצד חוסר חשיבותם | '''" חמץ שאני,לפי שאינו ברשותו של אדם...ומשום הכי בגילו דעתא בעלמא דלא ניחא ליה דליהוי זכותא בגוויה כלל,סגי"''' (ר"ן דף א.מדפי הרי"ף ד"ה ומהו) <BR/> בעיניין פרורי חמץ (אפילו אם נאמר שיש בהם כשיעור לעבור בב"י) ,אמרה הגמרא שאין עוברים עליהם בב"י מצד חוסר חשיבותם | ||
:: ולמדו זאת מסופי תאנים '''ש"בזמן שאין בעל הבית מקפיד עליהם מותרין משום גזל"'''<BR/> ופירש הר"ן(וכן '''הרא"ש''' סי' ט) שחוסר חשיבותם הממונית גורם לבעלות קלושה,ולכן בגילוי דעת בעלמא יוצאים להפקר | :: ולמדו זאת מסופי תאנים '''ש"בזמן שאין בעל הבית מקפיד עליהם מותרין משום גזל"'''<BR/> ופירש הר"ן(וכן '''הרא"ש''' סי' ט) שחוסר חשיבותם הממונית גורם לבעלות קלושה,ולכן בגילוי דעת בעלמא יוצאים להפקר, | ||
מכאן למד''' הר"ן''' שבחמץ הואיל ועומד להאסר בהנאה הרי שחשיבותו הממונית פחותה,ובגילוי דעת שאינו רוצה זכות בו יוצא להפקר. | מכאן למד''' הר"ן''' שבחמץ הואיל ועומד להאסר בהנאה הרי שחשיבותו הממונית פחותה,ובגילוי דעת שאינו רוצה זכות בו יוצא להפקר ואינו "שלך". | ||
===שיטת הרמב"ן=== | ===שיטת הרמב"ן=== |
עריכות