הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

 
(33 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{עריכה|סיבה=יש צורך לסגנן מחדש, ולשקול פיצול הסוגיה לכמה סוגיות}}
 
{{מקורות|פסחים א א|פסחים ד. ה: ו:||חמץ ומצה ב-ב,טו,יט.ד-א,ב,ג.|אורח חיים תלג ח תלד ב תלז א תמ א,ד}}
{{מקורות|פסחים א א|פסחים ד. ה: ו:||חמץ ומצה ב-ב,טו,יט.ד-א,ב,ג.|אורח חיים תלג ח תלד ב תלז א תמ א,ד}}[[קטגוריה:מסכת פסחים]][[קטגוריה:זמנים]][[קטגוריה:אורח חיים]][[קטגוריה:חמץ]][[קטגוריה:בל יראה ובל ימצא]]
האיסור להשאיר ולקיים חמץ ברשותו בפסח והדרכים שלא לעבור בלאו זה.
 
 
 
<nowiki> האיסור להשאיר ולקיים חמץ ברשותו בפסח והדרכים שלא לעבור בלאו זה.</nowiki>
 


== מקור איסור בל יראה ובל ימצא ==
== מקור איסור בל יראה ובל ימצא ==


איסור השהיית חמץ בפסח נאסר בתורה בשני לאוים,<BR/>  
איסור השהיית חמץ בפסח נאסר בתורה בשני לאוים,<BR/>  
:'''"לא יראה לך חמץ בכל גבולך"'''(שמות יג יז)'''<BR/>"שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם"('''שמות יב יט)                                                                                               
:'''"לא יראה לך חמץ בכל גבולך"''' (שמות יג יז)'''<BR/>"שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם"''' (שמות יב יט)                                                                                               


הגמ'(ה ע"ב) מביאה ברייתא הדורשת פסוקים אלו ולומדת מהם את גדרי האיסור.                               
הגמ' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=5b&format=pdf (פסחים ה ע"ב)] מביאה ברייתא הדורשת פסוקים אלו ולומדת מהם את גדרי האיסור.                               


:'''"לא יראה לך שאור בכל גבולך- שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה"'''<BR/>משמע  שהאיסור חל רק בחמץ ששלך ושאפשר לראותו.                                                                                                             
:'''"לא יראה לך שאור בכל גבולך- שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה"'''<BR/>משמע  שהאיסור חל רק בחמץ ששלך ושאפשר לראותו.                                                                                                             
שורה 43: שורה 38:


1.עצם מציאותו.<BR/>   
1.עצם מציאותו.<BR/>   
2.בעלות - זיקה(לא יראה לך ו"לא ימצא")<BR/>  
2.בעלות - זיקה("לא יראה לך" ו"לא ימצא")<BR/>  
3.נראות(לא יראה). <BR/>  
3.נראות(לא יראה). <BR/>  


שורה 66: שורה 61:
=== שיטת ר"י ===
=== שיטת ר"י ===
                                                                                                                            
                                                                                                                            
'''"והא דאמרינן בנדרים הפקר בפני שלשה,מדאורייתא אין צריך"''' (תוס' דף ד: ד"ה מדאורייתא)                                         
'''"והא דאמרינן בנדרים הפקר בפני שלשה,מדאורייתא אין צריך"''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=4b&format=pdf (תוס' דף ד: ד"ה מדאורייתא)]                                          
   
   


שורה 81: שורה 76:
===שיטת הרמב"ן===
===שיטת הרמב"ן===
                                                                                                                      
                                                                                                                      
'''"זה שהסכימה דעתו לדעת תורה ויצא לבטלו, שלא יהא בו דין ממון אלא שיהא מוצא מרשותו לגמרי,<BR/>  שוב אינו עובר עליו, דלא קרינא ביה "לך "כיון שהוא אסור ואינו רוצה בקיומו"'''.(רמב"ן דף ד: ד"ה אלא) <BR/>                                                             
'''"זה שהסכימה דעתו לדעת תורה ויצא לבטלו, שלא יהא בו דין ממון אלא שיהא מוצא מרשותו לגמרי,<BR/>  שוב אינו עובר עליו, דלא קרינא ביה "לך "כיון שהוא אסור ואינו רוצה בקיומו"'''.[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%99_%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A9%22%D7%A1/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%90 (רמב"ן דף ד: ד"ה אלא)] <BR/>                                                             


לשיטתו אין הביטול פעולת הפקר,שהרי אין בו לשון הפקר ולא דיני הפקר,אלא שתוצאתו הסופית היא הפקר.        <BR/>                                                                                                                 
לשיטתו אין הביטול פעולת הפקר,שהרי אין בו לשון הפקר ולא דיני הפקר,אלא שתוצאתו הסופית היא הפקר.        <BR/>                                                                                                                 
שורה 94: שורה 89:




'''רמב"ם:"...שיבטלו בלבו ויחשוב אותו כעפר וישים בלבו שאין ברשותו חמץ כלל. ושכל חמץ שברשותו הרי הוא כעפר וכדבר שאין בו צורך כלל"''' (הל' חמץ ומצה ב,ב.)<BR/>  
'''רמב"ם:"...שיבטלו בלבו ויחשוב אותו כעפר וישים בלבו שאין ברשותו חמץ כלל. ושכל חמץ שברשותו הרי הוא כעפר וכדבר שאין בו צורך כלל"''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=16&perek=2&halocha=2&hilite= (הל' חמץ ומצה ב,ב.)]<BR/>  
'''וברש"י:"בביטול בעלמא סגי אי מסיח דעתיה מינה ומשויה ליה כעפרא"'''(רש"י דף ד. ד"ה חובת הדר)
'''וברש"י:"בביטול בעלמא סגי אי מסיח דעתיה מינה ומשויה ליה כעפרא"'''[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=4&format=pdf (רש"י דף ד. ד"ה חובת הדר)]


הביטול הוא פעולה בחמץ עצמו ויוצא  לפועל כיחס נפשי אל החמץ "לא יראה",ניתוק יסוד "הנראות" כאי ראיית השכל<BR/>אלא שלא הצריכו את השלב של יצאת החמץ מרשותו(כרמב"ן) ואפילו נשאר בבעלותו ככל עפר,<BR/>ואולי גם יחלקו על אפשרויות ההפקרה המחודשות של כל אחת מהשיטות ואולי זו הסיבה שנמנעו מהגדרת הביטול כהפקר(עיין רמב"ם שמהתורה הפקר בפני אחד).
הביטול הוא פעולה בחמץ עצמו ויוצא  לפועל כיחס נפשי אל החמץ "לא יראה",ניתוק יסוד "הנראות" כאי ראיית השכל<BR/>אלא שלא הצריכו את השלב של יצאת החמץ מרשותו(כרמב"ן) ואפילו נשאר בבעלותו ככל עפר,<BR/>ואולי גם יחלקו על אפשרויות ההפקרה המחודשות של כל אחת מהשיטות ואולי זו הסיבה שנמנעו מהגדרת הביטול כהפקר(עיין רמב"ם שמהתורה הפקר בפני אחד).
שורה 108: שורה 103:
                                                                                                                                                                                                                                          
                                                                                                                                                                                                                                          


בבלי לא מפורש האם יש איסור גם בחמץ שלו שאינו ברשותו (בעלות שישנה איזושהי הגבלה במימושה)<BR/>  '''"אין לי אלא שבבתיכם,בבורות בשיחין ובמערות מניין(שעובר)?ת"ל לומר בכל גבולך" '''(גמ' ה:)''' <BR/>  
בבלי לא מפורש האם יש איסור גם בחמץ שלו שאינו ברשותו (בעלות שישנה איזושהי הגבלה במימושה)<BR/>  '''"אין לי אלא שבבתיכם,בבורות בשיחין ובמערות מניין(שעובר)?ת"ל לומר בכל גבולך" '''[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=5b&format=pdf (פסחים ה:)]''' <BR/>  




שורה 114: שורה 109:


לעומת זאת במכילתא באו הדברים במפורש:      <BR/>                                                                                                           
לעומת זאת במכילתא באו הדברים במפורש:      <BR/>                                                                                                           
:'''"בבתיכם למה נאמר. לפי שנאמר בכל גבולך שומע אני כפשוטו.<BR/>  ת"ל בבתיכם מה ביתך ברשותך אף גבולך ברשותך.<BR/> יצא חמצו של ישראל ברשות הנכרי שהוא שלו ואינו ברשותו".'''(מכדר"י פסחא בא פרשה י)'''                                                                               
:'''"בבתיכם למה נאמר. לפי שנאמר בכל גבולך שומע אני כפשוטו.<BR/>  ת"ל בבתיכם מה ביתך ברשותך אף גבולך ברשותך.<BR/> יצא חמצו של ישראל ברשות הנכרי שהוא שלו ואינו ברשותו"'''[http://www.daat.ac.il/daat/vl/mechilta/mehilta03.pdf (מכדר"י פסחא בא פרשה י)]'''                                                                               




שורה 140: שורה 135:


=== שיטת תוספות ===
=== שיטת תוספות ===
(הבנה ב):בבעלות מלאה על חמץ אין משמעות לרמת "המצאותו"-הנגישות אליו, ונאסר מ"לא יראה לך",<BR/>אך בחמץ שקיבל עליו אחריות שזו '''זיקה קלושה''' יותר כיון שכל איסורו לא נלמד אלא מ"לא ימצא" אזי עקרון המכילתא קיים <BR/> חמץ זה שאינו מצוי אצלו כגון שייחד למפקיד בית ויש לו מניעה מלגשת אליו,אינו עובר.(וכן '''ברא"ש''')
(הבנה ב):בבעלות מלאה על חמץ אין משמעות לרמת "המצאותו"-הנגישות אליו, ונאסר מ"לא יראה לך",<BR/>אך בחמץ שקיבל עליו אחריות שזו '''זיקה קלושה''' יותר כיון שכל איסורו לא נלמד אלא מ"לא ימצא" אזי עקרון המכילתא קיים <BR/> חמץ זה שאינו מצוי אצלו כגון שייחד למפקיד בית ויש לנפקד מניעה מלגשת אליו,אינו עובר.(וכן '''ברא"ש''')


=== שיטת הרמב"ן ===
=== שיטת הרמב"ן ===
(הבנה ג):לומד כפשט המכילתא רשות-שטח ,התורה אסרה רק חמץ מצוי,<BR/> ולכן כל חמץ שאינו נמצא ברשותו אינו מוגדר כמצוי ולא יעבור עליו מהתורה(אך מודה הרמב"ן '''שמדרבנן''' חייב בעור)<BR/> כהוכחה לשיטתו,הסביר הרמב"ן(בפרושו לתורה י"ב י"ט)שזו הסיבה שהתורה הזכירה מקום פיזי בהגדרת איסור ב"י,בתים,וגבולין,ולא אמרה סתם לא ימצא ולא יראה.(וכן '''בר"ן ובמאירי''').
(הבנה ג):לומד כפשט המכילתא רשות-שטח ,התורה אסרה רק חמץ מצוי,<BR/> ולכן כל חמץ שאינו נמצא ברשות,אפילו חמצו הפרטי, אינו מוגדר כמצוי ולא יעבור עליו מהתורה(אך מודה הרמב"ן '''שמדרבנן''' חייב בעור)<BR/> כהוכחה לשיטתו,הסביר הרמב"ן(בפרושו לתורה י"ב י"ט)שזו הסיבה שהתורה הזכירה מקום פיזי בהגדרת איסור ב"י,בתים,וגבולין,ולא אמרה סתם לא ימצא ולא יראה.(וכן '''בר"ן ובמאירי''').


===שיטת הגאונים ===
===שיטת הגאונים ===
(הבנה ג):חולקים על הרמב"ן בהגדרת "מצוי",איסור לא ימצא לימד שלא על בעלות בחמץ עוברים<BR/> אלא על '''רצון בקיומו''' עוברים,כנפקד שקיבל חמץ,והרוצה בקיום החמץ אצלו החמץ מצוי ונחשב ברשותו,<BR/>לכן הוצאת כל חמץ מרשותו(בין חמץ שבבעלות מלאה בין שבאחריות )לא תועיל שלא לעבור אלא אם כן הפקיד והנפקד קבל אחריות שאז הוא דואג לקיומו ונחשב מצוי לו.
(הבנה ג):חולקים על הרמב"ן בהגדרת "מצוי",איסור לא ימצא לימד שלא על בעלות בחמץ עוברים<BR/> אלא על '''רצון בקיומו''' עוברים,כנפקד שקיבל חמץ (וודאי שבחמצו הפרטי),והרוצה בקיום החמץ אצלו החמץ מצוי ונחשב ברשותו,<BR/>לכן הוצאת כל חמץ מרשותו(בין חמץ שבבעלות מלאה בין שבאחריות )לא תועיל שלא לעבור אלא אם כן הפקיד והנפקד קבל אחריות שאז הוא דואג לקיומו ונחשב מצוי לו.


=== שיטת רבינו יונה ===
=== שיטת רבינו יונה ===
שורה 159: שורה 154:


כתב בתחילת המסכת                                                                                           
כתב בתחילת המסכת                                                                                           
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''". (רש"י דף ב. ד"ה בודקין)<BR/>                                                                                           
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''". [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=2&format=pdf (רש"י דף ב. ד"ה בודקין)]<BR/>                                                                                           
::כתב''' רבנו דוד''' לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',<BR/> הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע לודאות של 100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
::כתב''' רבנו דוד''' לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',<BR/> הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע לודאות של 100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
   
   
שורה 168: שורה 163:
===שיטת תוספות ===
===שיטת תוספות ===


'''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"''' (תוספות דף ב. ד"ה בודקין)
'''"נראה לר"י דאע"ג דסגי בביטול בעלמא החמירו חכמים לבדוק חמץ שלא יבא לאוכלו"''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=2&format=pdf (תוספות דף ב. ד"ה בודקין)]


נחלקו על רשי שאין הבדיקה פעולה מן התורה אלא חיובה מדרבנן.<BR/>                                       
נחלקו על רשי שאין הבדיקה פעולה מן התורה אלא חיובה מדרבנן.<BR/>                                       




לאור שיטתם בהמשך המסכת (כ"א ע"א ד"ה ואי)מוכח שעל חמץ שאינו ידוע אין עוברים,כי '''חסר בתנאי העברה''' מכיון שאינו נחשב מצוי,<BR/>וכן פירשו במוצא גלוסקא,שדוקא כשמוצא ונודע לו עליה הרי שמכאן והלאה יעבור<BR/> באם לא יפעל כנגדה אך לא יעבור למפרע שעד אז חסר בתנאי העברה,החמץ אינו נחשב מצוי, <BR/>                                           
לאור שיטתם בהמשך המסכת [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=21&format=pdf (כ"א ע"א ד"ה ואי)]מוכח שעל חמץ שאינו ידוע אין עוברים,כי '''חסר בתנאי העברה''' מכיון שאינו נחשב מצוי,<BR/>וכן פירשו במוצא גלוסקא,שדוקא כשמוצא ונודע לו עליה הרי שמכאן והלאה יעבור<BR/> באם לא יפעל כנגדה אך לא יעבור למפרע שעד אז חסר בתנאי העברה,החמץ אינו נחשב מצוי, <BR/>                                           




שורה 185: שורה 180:


'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/>  
'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/>  
'''ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז)
'''ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=16&perek=3&halocha=7&hilite= (חו"מ פרק ג הל' ז)]


:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/>
:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/>
שורה 191: שורה 186:
:ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/>
:ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/>
:ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/>
:ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/>
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' (רא"ש סי' ט')
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%90%D7%A9%D7%A8_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A9%22%D7%A1/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%90#.D7.A1.D7.99.D7.9E.D7.9F_.D7.98 (רא"ש סי' ט')]
ולכן תקנו ביטול.
ולכן תקנו ביטול.


=== שיטת הטור ===
=== שיטת הטור ===


'''"דהשתא אפילו אם נשאר בבית חמץ שלא מצא אינו עובר עליו, דהוי הפקר ולאו דיליה הוא"'''  (טור אורח חיים סי' תלד)
'''"דהשתא אפילו אם נשאר בבית חמץ שלא מצא אינו עובר עליו, דהוי הפקר ולאו דיליה הוא"'''  [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%98%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%9C%D7%93 (טור אורח חיים סי' תלד)]


לשיטתו לבדיקה אין כל תוקף שלא לעבור בב"י וחייב לבטל שמא ישאר חמץ,ואפילו אם לא ידע בו יעבור,
לשיטתו לבדיקה אין כל תוקף שלא לעבור בב"י וחייב לבטל שמא ישאר חמץ,ואפילו אם לא ידע בו יעבור,


::ופירש הצל"ח שמאחר ותיקנו חכמים את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" (ו ע"ב) הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים '''פושע הוא'''<BR/>וקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,נאמרא רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל.
::וביאר''' רעק"א''' שקושיית הגמרא "וכי משכחת ליה לבטליה" שמשמע שהביטול יועיל אם ימצא גלוסקא ולא יעבור למפרע,<BR/>
 
::נאמרה רק לפני שחידשו האמוראים שחייב לבטל,שאז אם עשה את המוטל עליו מן התורה לא יעבור למפרע שכן אנוס הוא,<BR/>
 
::אך לאחר שחכמים "העלו את הרף" ותיקנו שיש לחשוש לחמץ שנשאר לאחר הבדיקה,<BR/>וקבעו את חובת הבטול "הבודק צריך שיבטל" [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=6b&format=pdf (ו ע"ב)], הרי זה שלא עשה כמצוות חכמים '''פושע הוא'''<BR/>
::כיון שלא עשה את המוטל עליו,ויעבור למפרע.<BR/>


== חוסר נגישות מוחלט ==
== חוסר נגישות מוחלט ==
שורה 219: שורה 215:




בדין שהשוותה הגמרא למפולת דין המפרש והיוצא בשיירה כתב '''רש"י''':''' "כשרואהו עובר עליו"''' (רש"י דף ו. ד"ה אפילו)
בדין שהשוותה הגמרא למפולת דין המפרש והיוצא בשיירה כתב '''רש"י''':''' "כשרואהו עובר עליו"''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=6&format=pdf (רש"י דף ו. ד"ה אפילו)]


משמע מדבריו שכל עוד אדם נמצא בריחוק מחמצו הרי שהחמץ לא מוגדר אצלו כמצוי,<BR/>ונראה שאמר כן דוקא במפרש ויוצא בשיירא שבהם האדם לא תלוי בעצמו ונצרך לאחרים<BR/>  והרי שזה חסם מסויים בינו לחמץ שיכול להגדירו כלא מצוי. <BR/>                                                                                                           
משמע מדבריו שכל עוד אדם נמצא בריחוק מחמצו הרי שהחמץ לא מוגדר אצלו כמצוי,<BR/>ונראה שאמר כן דוקא במפרש ויוצא בשיירא שבהם האדם לא תלוי בעצמו ונצרך לאחרים<BR/>  והרי שזה חסם מסויים בינו לחמץ שיכול להגדירו כלא מצוי. <BR/>                                                                                                           
שורה 257: שורה 253:
== שותי"ם ==  
== שותי"ם ==  
בעניין '''בטול חמץ''' להוכחות שמהותו הפקר עיין שו"ת שאגת אריה סי' עז. <BR/>
בעניין '''בטול חמץ''' להוכחות שמהותו הפקר עיין שו"ת שאגת אריה סי' עז. <BR/>
בעניין '''בדיקה וביטול''',בירור השיטות,עיין שו"ת אבני נזר או"ח סי' שטז.<BR/>
בעניין '''חמץ שלו שלא ברשותו''' עיין שו"ת שאגת אריה סי' פג. <BR/>  
בעניין '''חמץ שלו שלא ברשותו''' עיין שו"ת שאגת אריה סי' פג. <BR/>  
בעניין '''גוזל ונגזל בחמץ''' עיין שו"ת נו"ב מהדו"ק או"ח סי' כ. פר"ח סי' תמח. מהרי"ט אלגזי בכורות פ"ה אות מ"ג. <BR/>
בעניין '''גוזל ונגזל בחמץ''' עיין שו"ת נו"ב מהדו"ק או"ח סי' כ. פר"ח סי' תמח. מהרי"ט אלגזי בכורות פ"ה אות מ"ג. <BR/>
בעניין ביעור חמץ ע"י השלכתו לשופכין עיין שו"ת ישכיל עבדי חלק ח סי'כ,י'
 
[[קטגוריה:חמץ ומצה]]
[[קטגוריה:פסח]]
[[קטגוריה:פסחים ד.]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן תלג]]
112

עריכות