הבדלים בין גרסאות בדף "דרישה אל המתים"

הוסרו 1,003 בתים ,  23:39, 28 בינואר 2018
אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "{{תחרות כתיבה}}, תפילה על קברי אבות-מקורות אחד המקורות הקדומים ביותר לתפילה על קברי אבות נ...")
 
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}},
{{תחרות כתיבה}}
,


תפילה על קברי אבות-מקורות
''מקור האיסור''
אחד המקורות הקדומים ביותר לתפילה על קברי אבות נמצא בתלמוד: "אמר רבא: מלמד, שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות, אמר להן: אבותי, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים"
 
מכאן לכאורה יש הוכחה ברורה לכך שכבר בתקופת התורה היו משתטחים על קברי אבות ואף מתפללים שם ופונים ישירות אל המתים כמו שכלב אומר אבותי בקשו עלי רחמים, בהמשך נראה שכל שלושת הנקודות הללו אינם פשוטים כלל בדעת הפוסקים.
''המקור בתורה לאיסור זה הוא "לֹֽא־יִמָּצֵ֣א בְךָ֔ מַעֲבִ֥יר בְּנֽוֹ־וּבִתּ֖וֹ בָּאֵ֑שׁ קֹסֵ֣ם קְסָמִ֔ים מְעוֹנֵ֥ן וּמְנַחֵ֖שׁ וּמְכַשֵּֽׁף:''
וכן במסכת תענית טז ע"א הגמרא דנה במנהגי תענית ציבור ומביאה שהיה מנהג לצאת לבתי קברות הגמרא שואלת מה סיבת המנהג ומביאה מחלוקת: "למה יוצאין לבית הקברות? פליגי בה ר' לוי בר חמא ור' חנינא חד אמר הרי אנו חשובין לפניך כמתים וחד אמר כדי שיבקשו עלינו מתים רחמים מאי בינייהו איכא בינייהו קברי עכו''ם." מכאן רואים שזה לא היה רק מנהג בתקופת האבות לגדולי עולם אלא כך המנהג הפשוט גם בתקופת המשנה והגמרא.  
 
''וְחֹבֵ֖ר חָ֑בֶר וְשֹׁאֵ֥ל אוֹב֙ וְיִדְּעֹנִ֔י וְדֹרֵ֖שׁ אֶל־הַמֵּתִֽים:"''   


איסור תפילה למת
איסור תפילה למת
שורה 39: שורה 41:
תשובת הרב פלטיאל-"מיחזי"
תשובת הרב פלטיאל-"מיחזי"
אחד המקורות הראשוניים ביותר שמקשר בפירוש בין איסור דורש אל המתים לתפילה בקברי צדיקים הוא תשובה של הרב חיים פלטיאל ממגדבורג שבה הוא אומר שהוא היה מתיר נדרי אנשים שהיו נודרים ללכת לקברי צדיקים מכיוון שהוא רואה במעשה זה בעיה משום שזה נראה כדורש אל המתים. הרב פלטיאל מתייחס לגמרא הנ"ל על כלב והוא מסביר שכלב התפלל בקברי צדיקים משום ששם זה מקום קדוש ותפילה נשמעת יותר עפ"י המקום בו היא נאמרת אבל מי שלא מתכוון לכך לא ברור מה מטרת הליכתו לקברים ולכן נראה כדורש אל המתים. ניתן להבין מדבריו שני דברים: דבר ראשון שאין בעיה מהותית בהליכה לקברי צדיקים ותפילה שם אלא שצריך לכוון להתפלל במקום קדוש ולא יותר מזה אבל יש בעיה של מיחזי ואם היה אפשר לטפל בבעיה הזו אז לא הייתה מניעה ללכת להתפלל בקברי צדיקים ודבר שני שלכאורה מעצם דבריו שמי שמתפלל בקברי צדיקים בלי להיות מודע לכך שהמעלה של כך זה רק מקום קדוש הוא נראה כדורש אל המתים משמע שמי שמתפלל שם אסור שיתפלל אל המתים עצמם כי בזה יעבור על איסור "דורש אל המתים" ממש. אמנם הב"ח עצמו שציטט את דברי הרב פלטיאל מסכם בסוף דבריו שמכח מנהג ישראל והזוהר הנ"ל אין לבטל את מנהג העלייה לקברי צדיקים אבל עדיין משמע שהוא מתיר רק את העלייה עצמה ולא את הפנייה אל המת, בזה גם הוא מסכים שיש איסור "דורש אל המתים".
אחד המקורות הראשוניים ביותר שמקשר בפירוש בין איסור דורש אל המתים לתפילה בקברי צדיקים הוא תשובה של הרב חיים פלטיאל ממגדבורג שבה הוא אומר שהוא היה מתיר נדרי אנשים שהיו נודרים ללכת לקברי צדיקים מכיוון שהוא רואה במעשה זה בעיה משום שזה נראה כדורש אל המתים. הרב פלטיאל מתייחס לגמרא הנ"ל על כלב והוא מסביר שכלב התפלל בקברי צדיקים משום ששם זה מקום קדוש ותפילה נשמעת יותר עפ"י המקום בו היא נאמרת אבל מי שלא מתכוון לכך לא ברור מה מטרת הליכתו לקברים ולכן נראה כדורש אל המתים. ניתן להבין מדבריו שני דברים: דבר ראשון שאין בעיה מהותית בהליכה לקברי צדיקים ותפילה שם אלא שצריך לכוון להתפלל במקום קדוש ולא יותר מזה אבל יש בעיה של מיחזי ואם היה אפשר לטפל בבעיה הזו אז לא הייתה מניעה ללכת להתפלל בקברי צדיקים ודבר שני שלכאורה מעצם דבריו שמי שמתפלל בקברי צדיקים בלי להיות מודע לכך שהמעלה של כך זה רק מקום קדוש הוא נראה כדורש אל המתים משמע שמי שמתפלל שם אסור שיתפלל אל המתים עצמם כי בזה יעבור על איסור "דורש אל המתים" ממש. אמנם הב"ח עצמו שציטט את דברי הרב פלטיאל מסכם בסוף דבריו שמכח מנהג ישראל והזוהר הנ"ל אין לבטל את מנהג העלייה לקברי צדיקים אבל עדיין משמע שהוא מתיר רק את העלייה עצמה ולא את הפנייה אל המת, בזה גם הוא מסכים שיש איסור "דורש אל המתים".




שורה 68: שורה 68:
איסור כניסה למערות צדיקים
איסור כניסה למערות צדיקים
בלי קשר לאיסורים הנ"ל שהם איסורים מהותיים בעניין תפילה למתים ועצם ההשטתחות על קבריהם יש עוד איסור נלווה שדן בו הרב שלמה גורן והוא איסור הכניסה למערת קבורה של צדיקים. הרב גורן מביא ממספר מקורות בתלמודים ובזוהר שיש איסור חמור וסכנה גדולה להכנס למערת קבורה של צדיקים ורק מי שבמעלה גבוהה מאוד יכול להרשות לעצמו להכנס. הרב גורן מביא את דברי הרשב"ם שאומר שהסיבה לחומרת הסכנה במערת קבורת הצדיקים מקורה בגמרא בחולין  שאומרת שהצדיקים גדולים יותר במיתתם מאשר בחייהם. אבל לכאורה יש לומר שאיסור זה הוא רק בכניסה אל תוך מערת הקבורה עצמה ולא למעל הקבר או מחוצה לו
בלי קשר לאיסורים הנ"ל שהם איסורים מהותיים בעניין תפילה למתים ועצם ההשטתחות על קבריהם יש עוד איסור נלווה שדן בו הרב שלמה גורן והוא איסור הכניסה למערת קבורה של צדיקים. הרב גורן מביא ממספר מקורות בתלמודים ובזוהר שיש איסור חמור וסכנה גדולה להכנס למערת קבורה של צדיקים ורק מי שבמעלה גבוהה מאוד יכול להרשות לעצמו להכנס. הרב גורן מביא את דברי הרשב"ם שאומר שהסיבה לחומרת הסכנה במערת קבורת הצדיקים מקורה בגמרא בחולין  שאומרת שהצדיקים גדולים יותר במיתתם מאשר בחייהם. אבל לכאורה יש לומר שאיסור זה הוא רק בכניסה אל תוך מערת הקבורה עצמה ולא למעל הקבר או מחוצה לו




12

עריכות