הבדלים בין גרסאות בדף "גרמא בשבת"

נוספו 2 בתים ,  13:12, 16 במרץ 2020
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 8: שורה 8:
נחלקו רבותינו אם גרמא מותרת שלא במקום הפסד לדעת רבינו חננאל לא נחלקו חכמים ורבי יוסי אלא בדליקה שרבי יוסי אוסר משום שאדם בהול על ממונו שמא יבוא לכבות בידיים אבל מודה שלא במקום הפסד שאינו בהול לדעת רבינו יואל אסור והרמ״א פסק כדעתו המגן אברהם הבין מדברי הרא״ש שמותר הט״ז פסק כרבינו חננאל ואמר שלא מצינו בזה חבר לרבינו יואל הרב עובדיה אמר שמעיקר ההלכה כדברי רבינו חננאל שקיבלנו הוראת מרן ויש לסמוך על דבריו בצירוף סניף נוסף (יביע אומר חלק י סעיף כו הערה 2 אך פסק לאסור להיכנס לחדר המדרגות שיש חיישן המדליק אור) אפשר שהחפץ חיים שהקל יותר ממרן באותו סעיף שממנו הבין הרב עובדיה שגרמא מותרת מתיר גם בלא צירוף כדבריהם גם סבר הגאון רבינו אליהו מווילנא  
נחלקו רבותינו אם גרמא מותרת שלא במקום הפסד לדעת רבינו חננאל לא נחלקו חכמים ורבי יוסי אלא בדליקה שרבי יוסי אוסר משום שאדם בהול על ממונו שמא יבוא לכבות בידיים אבל מודה שלא במקום הפסד שאינו בהול לדעת רבינו יואל אסור והרמ״א פסק כדעתו המגן אברהם הבין מדברי הרא״ש שמותר הט״ז פסק כרבינו חננאל ואמר שלא מצינו בזה חבר לרבינו יואל הרב עובדיה אמר שמעיקר ההלכה כדברי רבינו חננאל שקיבלנו הוראת מרן ויש לסמוך על דבריו בצירוף סניף נוסף (יביע אומר חלק י סעיף כו הערה 2 אך פסק לאסור להיכנס לחדר המדרגות שיש חיישן המדליק אור) אפשר שהחפץ חיים שהקל יותר ממרן באותו סעיף שממנו הבין הרב עובדיה שגרמא מותרת מתיר גם בלא צירוף כדבריהם גם סבר הגאון רבינו אליהו מווילנא  
מכשירים העובדים על מנגנון גרמא
מכשירים העובדים על מנגנון גרמא
לדעת הרב עובדיה והרב חיים עוזר אינם נחשבים כגרמא כיוון שכך דרך פעולתם וכולם משתמשים בהם כך ברם לשיטת המהר״ל שאפילו הבונה כלי שלם אינו בגדר בונה שאין פעולתו 100% כפי שהיה במשכן אפשר שאין הדין כדבריהם ועוד שהרי אפילו השיך בו את הנחש רבי מאיר מחייב וחכמים פוטרים ולבעל השאילתות דווקא בשבת הלכה כרבי שמעון בדבר שאינו מתכוון ולא בשאר התורה שאין מלאכת מחשבת ופיקוח נפש אף חמור יותר ואפילו כך חכמים פטרוהו ממיתה והלכה כדבריהם כדברי הפוסקים
לדעת הרב עובדיה והרב חיים עוזר אינם נחשבים כגרמא כיוון שכך דרך פעולתם וכולם משתמשים בהם כך ברם לשיטת המהר״ל שאפילו הבונה כלי שלם אינו בגדר בונה שאין פעולתו 100% כפי שהיה במשכן אפשר שאין הדין כדבריהם ועוד שהרי אפילו השיך בו את הנחש רבי יהודה מחייב וחכמים פוטרים ולבעל השאילתות דווקא בשבת הלכה כרבי שמעון בדבר שאינו מתכוון ולא בשאר התורה שאין מלאכת מחשבת ופיקוח נפש אף חמור יותר ואפילו כך חכמים פטרוהו ממיתה והלכה כדבריהם כדברי הפוסקים
10

עריכות