הבדלים בין גרסאות בדף "גויים בקיום מצוות"

נוספו 129 בתים ,  17:18, 14 באפריל 2016
שורה 57: שורה 57:
'''שיטת הרמב"ם והמאירי'''
'''שיטת הרמב"ם והמאירי'''


ראשית יש לברר את שיטתו של הרמב"ם בשאלה זו, דכמו שהובא לעיל כתב  הרמב"ם (מלכים י,י) "בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה. ואם הביא עולה מקבלין ממנו. נתן צדקה מקבלין ממנו. ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל, הואיל והוא ניזון מישראל ומצוה עליהם להחיותו. אבל הגוי שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם". ובאמת לכאורה סובר שגויים יוכלו לקיים מצוות ולקבל שכר כמי שאינו מצווה ועושה. אך בספר פרשת דרכים זוטא (דרך תודה דרוש ב') ובאגרות משה (יו"ד ח"ב סי' ז') כתבו שלדעת הרמב"ם אסור לגוי לקיים מצוות, וראייתם מדברי הרמב"ם בהלכה הקודמת (מלכים י,ט) "גוי שעסק בתורה חייב מיתה... וכן גוי ששבת חייב מיתה...כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצוות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצוות או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע" משמע שאין לגוי לעשות מצוות נוסף על שבע מצוותיו. והכריח האג(שם) שאין כוונת הרמב"ם בהלכה ט' דווקא לכוונת חידוש דת ולא למעשים שיהיו כמי שאינו מצווה ועושה, דכיוון שעושה את זה למצווה באופן קבוע אין לך חידוש דת גדול מזה, ומה שמכוון למי שאינו מצווה לא מהני דא"כ אין איסור על מעשיו אלא רק על מחשבתו, וא"כ ע"כ אין חילוק בין העושה ע"מ לחדש דת לבין העושה לשם קיום מצווה שנצטוו ישראל.  
ראשית יש לברר את שיטתו של ה'''רמב''' בשאלה זו, דכמו שהובא לעיל כתב  ה'''רמב''' (מלכים י י) "בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה. ואם הביא עולה מקבלין ממנו. נתן צדקה מקבלין ממנו. ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל, הואיל והוא ניזון מישראל ומצוה עליהם להחיותו. אבל הגוי שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם". ובאמת לכאורה סובר שגויים יוכלו לקיים מצוות ולקבל שכר כמי שאינו מצווה ועושה. אך בספר '''פרשת דרכים זוטא''' (דרך תודה דרוש ב') וב'''אגרות משה''' (יו"ד ח"ב סימן ז') כתבו שלדעת הרמב"ם אסור לגוי לקיים מצוות, וראייתם מדברי ה'''רמב''' בהלכה הקודמת (מלכים י ט) "גוי שעסק בתורה חייב מיתה... וכן גוי ששבת חייב מיתה...כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצוות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצוות או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע" משמע שאין לגוי לעשות מצוות נוסף על שבע מצוותיו. והכריח ה'''אג''' שאין כוונת הרמב"ם בהלכה ט' דווקא לכוונת חידוש דת ולא למעשים שיהיו כמי שאינו מצווה ועושה, דכיוון שעושה את זה למצווה באופן קבוע אין לך חידוש דת גדול מזה, ומה שמכוון למי שאינו מצווה לא מהני דא"כ אין איסור על מעשיו אלא רק על מחשבתו, וא"כ ע"כ אין חילוק בין העושה ע"מ לחדש דת לבין העושה לשם קיום מצווה שנצטוו ישראל.  
ומ"ש הרמב"ם בהל' י', פירש באגרות משה (שם) ששם אין מונעים את הגוי כי עושה זאת באופן עראי וחד פעמי ולא כחידוש דת, אבל באופן קבוע אסור. ומ"ש הרמב"ם שעושה זאת כדי לקבל שכר, אין כוונתו שבאמת הגוי יקבל שכר על מעשיו, אלא שכך הוא סובר בדעתו ולכן רוצה לקיים אבל באמת אינו מקבל שכר ע"ז. וכן מה שכתב הרמב"ם בפירוש המשנה (תרומות ג,ג) ש"אע"פ שאינן חייבים במצוות אם עשו מהם שום דבר יש להם קצת שכר" פירש האג"מ שכוונתו למצוות שהתפרש שמקבלים עליהם הגויים שכר כצדקה בב"ב (ד.) ביחס לנבוכדנצר ודניאל, וכן קרבנות שקיבל עליהם בלק שכר (סוטה מז.) ועוד, אבל ודאי שלא התכוון לשאר מצוות כתפילין ומזוזה וסוכה ולולב ועוד, דפשוט שלא מקבלים עליהם הגויים שכר.
ומ"ש הרמב"ם בהל' י', פירש ב'''אגרות משה''' ששם אין מונעים את הגוי כי עושה זאת באופן עראי וחד פעמי ולא כחידוש דת, אבל באופן קבוע אסור. ומ"ש ה'''רמב''' שעושה זאת כדי לקבל שכר, אין כוונתו שבאמת הגוי יקבל שכר על מעשיו, אלא שכך הוא סובר בדעתו ולכן רוצה לקיים אבל באמת אינו מקבל שכר ע"ז. וכן מה שכתב ה'''רמב''' בפירוש המשנה (תרומות ג ג) ש"אע"פ שאינן חייבים במצוות אם עשו מהם שום דבר יש להם קצת שכר" פירש האג"מ שכוונתו למצוות שהתפרש שמקבלים עליהם הגויים שכר כצדקה ב'''ב''' א) ביחס לנבוכדנצר ודניאל, וכן קרבנות שקיבל עליהם בלק שכר ('''סוטה''' מז א) ועוד, אבל ודאי שלא התכוון לשאר מצוות כתפילין ומזוזה וסוכה ולולב ועוד, דפשוט שלא מקבלים עליהם הגויים שכר.
אך באמת דבריהם נסתרים להדיא מדברי הרמב"ם בשו"ת (בלאו סי' קמ"ח) "לפי שכל מצווה שהגוי עושה נותנין לו עליה שכר אבל אינו כמי שהוא מצווה ועושה, ובלבד שיעשנה כשהוא מודה בנבואת משה רבינו המצווה זאת מפי האלוהים יתעלה ומאמין בזה, ולא שיעשנה לסיבה אחרת או על פי דעה שראה לעצמו" התבאר שעל כל המצוות מקבל הגוי שכר וכן קיים התנאי שלא יעשה זאת ע"מ לחדש דת. וכ"כ להדיא הרדב"ז על הרמב"ם (מלכים י,י), וכך נראה בברור מדברי הקרית ספר בהלכה זו שחיבר את ההלכות "ואין מניחין אותם לחדש דת, ואם רצו לעשות מצווה משאר מצוות התורה לקבל שכר, מניחין אותם". ובאמת צל"ע בכוונת האגבדבריו דאם היתר המעשה תלוי בכוונתו א"כ האיסור הוא בכוונה ולא במעשה, דבפעמים רבות מצאנו שהכוונת מגדירה את המעשה, דהא להלכה אפילו מצוות שעושים יהודים צריכות כוונה (שו"ע ס,ד) ואיננו אומרים שהמצוות נעשות בכוונה ולא במעשה?.
 
אלא אי קשיא הא קשיא, מה שהקשה האדר"ת בקונטרס תשובה מאהבה על הרמב"ם (מלכים ט,י) דלכאורה דברי הרמב"ם סותרים אלו את אלו באיזה גוי מדובר. דבתחילה כתב "בן נח שרצה לעשות מצווה... ואם הביא עולה מקבלין ממנו" משמע שמדובר בכל המחוייב בשבע מצוות בני נח, ואפילו אינו מקיימם שהרי קרבן יכול להביא אפילו גוי מומר כמבואר בחולין (יג: וכ"פ הרמב"ם מע"ק פ"ג ה"ב), ואח"כ כתב דמקבלים ממנו צדקה ונותנין לעניי ישראל "הואיל והוא ניזון מישראל ומצווה עליהם להחיותו" משמע שמיירי בגר תושב בלבד שעליו נצטווינו להחיותו (פסחים כא:), ואח"כ כתב הרמב"ם "אבל גוי שנתן צדקה... ונותנין אותה לעניי גויים" משמע שגוי אינו בן נח, ובן נח הוא דווקא המקיים שבע מצוות ממש?. ותירץ בספר חמדת ישראל (קונטרס בני נח סקל"ה) דבן נח שכתב הרמב"ם הוא באמת גר תושב, ואפשר שיהיה בזמן הזה גר תושב אע"פ שלרמב"ם צריך קבלה בפני שלושה, כי כל מה שצריך קבלה הוא בגלל שלא הקפיד לפני כן על קיום שבע מצוות, אבל מי שמרגע חיובו הקפיד על קיום המצוות לא צריך קבלה. ובצפנת פענח (ערכין ח,ח) כתב להיפך, שצריך קבלה כדי להיות גר תושב, אבל גם מי שקיבל על עצמו שבע מצוות בלי קבלה, בזמן הזה שאין מקבלים מצווה להחיותו. ואכתי קשה, דאת הקרבנות יכול להקריב אפילו עובד ע"ז? ועל זה תירץ הצפנת פענח שגם זה רק בזמן הבית,  אך בזמן הזה רק מי שמקיים שבע מצוות בני נח אלא שלא יכול לקבל על עצמו, יכול להקדיש קרבנות.
אך באמת דבריהם נסתרים להדיא מדברי ה'''רמב''' בשו"ת (בלאו סי' קמח) "לפי שכל מצווה שהגוי עושה נותנין לו עליה שכר אבל אינו כמי שהוא מצווה ועושה, ובלבד שיעשנה כשהוא מודה בנבואת משה רבינו המצווה זאת מפי האלוהים יתעלה ומאמין בזה, ולא שיעשנה לסיבה אחרת או על פי דעה שראה לעצמו" התבאר שעל כל המצוות מקבל הגוי שכר וכן קיים התנאי שלא יעשה זאת ע"מ לחדש דת. וכ"כ להדיא ה'''רדב''' על הרמב"ם (מלכים י י), וכך נראה בברור מדברי ה'''קרית ספר''' בהלכה זו שחיבר את ההלכות "ואין מניחין אותם לחדש דת, ואם רצו לעשות מצווה משאר מצוות התורה לקבל שכר, מניחין אותם". ובאמת צל"ע בסברת ה'''אג''' בהלכה י, דאם היתר המעשה תלוי בכוונתו א"כ האיסור הוא בכוונה ולא במעשה, דבפעמים רבות מצאנו שהכוונת מגדירה את המעשה, דהא להלכה אפילו מצוות שעושים יהודים צריכות כוונה ('''שו"ע''' ס ד) ואיננו אומרים שהמצוות נעשות בכוונה ולא במעשה?.
 
אלא אי קשיא הא קשיא, מה שהקשה ה'''אדר''' בקונטרס תשובה מאהבה על הרמב"ם (מלכים ט, י) דלכאורה דברי ה'''רמב''' סותרים אלו את אלו באיזה גוי מדובר. דבתחילה כתב "בן נח שרצה לעשות מצווה... ואם הביא עולה מקבלין ממנו" משמע שמדובר בכל המחוייב בשבע מצוות בני נח, ואפילו אינו מקיימם שהרי קרבן יכול להביא אפילו גוי מומר כמבואר ב'''חולין''' (יג ב וכ"פ הרמב"ם מע"ק ג ב), ואח"כ כתב דמקבלים ממנו צדקה ונותנין לעניי ישראל "הואיל והוא ניזון מישראל ומצווה עליהם להחיותו" משמע שמיירי בגר תושב בלבד שעליו נצטווינו להחיותו ('''פסחים''' כא:), ואח"כ כתב הרמב"ם "אבל גוי שנתן צדקה... ונותנין אותה לעניי גויים" משמע שגוי אינו בן נח, ובן נח הוא דווקא המקיים שבע מצוות ממש?. ותירץ בספר '''חמדת ישראל''' (קונטרס בני נח ס"ק לה) דבן נח שכתב הרמב"ם הוא באמת גר תושב, ואפשר שיהיה בזמן הזה גר תושב אע"פ שלרמב"ם צריך קבלה בפני שלושה, כי כל מה שצריך קבלה הוא בגלל שלא הקפיד לפני כן על קיום שבע מצוות, אבל מי שמרגע חיובו הקפיד על קיום המצוות לא צריך קבלה. וב'''צפנת פענח''' (ערכין ח ח) כתב להיפך, שצריך קבלה כדי להיות גר תושב, אבל גם מי שקיבל על עצמו שבע מצוות בלי קבלה, בזמן הזה שאין מקבלים מצווה להחיותו. ואכתי קשה, דאת הקרבנות יכול להקריב אפילו עובד ע"ז? ועל זה תירץ ה'''צפנת פענח''' שגם זה רק בזמן הבית,  אך בזמן הזה רק מי שמקיים שבע מצוות בני נח אלא שלא יכול לקבל על עצמו, יכול להקדיש קרבנות.
 
ועוד יש לשאול, דכתב הרמב"ם בסופו "אבל הגוי שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם" ופירש הכס"מ (עיי"ש ובלח"מ שם) שהוא משום שלום מלכות כמבואר בב"ב (י:) "איפרא הורמיז אימיה דשבור מלכא שדרה ארבע מאה דינרי... קמיה דרבא וקבלינהו משום שלום מלכות. שמע רבי אמי איקפד אמר לית ליה ביבוש קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה. ורבא נמי לעניי עובדי כוכבים יהבינהו". כלומר שאין לקבל מהגויים צדקה אם לא מחמת שלום מלכות, בגלל ביבוש קצירה תשברנה כלומר שאנו רוצים שתכלה זכות שבידן וייבש לחלוחית מעשה צדקה שלהן ואז ישברו (רש"י). וא"כ לכאורה היה נכון למנוע מהגויים קיום כל המצוות מטעם ביבוש קצירה תשברנה? ובאמת קושיה מעין זה הקשה כבר בהגהות אשר"י (ב"ב פ"א סי' ל"ו) "שאלתי, מאי שנא צדקה אין מקבלין מהם ומאי שנא נדרים ונדבות דמקבלין מהם ודרשינן איש איש, אדרבא נסמוך אדאורייתא וכמו שמקבלים נדרים ונדבות כך נקבל צדקה? ופירש לי מורי רבי אברהם לפי שנדרים ונדבות אין באין לכפר" דדווקא צדקה הבאה לכפר כמו שמצאנו בנבוכדנצר "וחטאיך בצדקה פרוק" (דניאל ד,כד) היא האסורה לקבל מהם כדי שלא תכפר על עוונותיהם וכן שאר מצוות הבאות לכפרה,  אבל שאר המצוות שרק מוסיפות זכויות אפשר לקבל מהם. וכך פסקו הש"ך (יו"ד רנ"ד סק"ג) והט"ז (שם סק"ד), וא"כ נפק"מ שגם לרמב"ם מצוות הבאות לכפרה אין מקבלים מהם.
ועוד יש לשאול, דכתב הרמב"ם בסופו "אבל הגוי שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם" ופירש הכס"מ (עיי"ש ובלח"מ שם) שהוא משום שלום מלכות כמבואר בב"ב (י:) "איפרא הורמיז אימיה דשבור מלכא שדרה ארבע מאה דינרי... קמיה דרבא וקבלינהו משום שלום מלכות. שמע רבי אמי איקפד אמר לית ליה ביבוש קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה. ורבא נמי לעניי עובדי כוכבים יהבינהו". כלומר שאין לקבל מהגויים צדקה אם לא מחמת שלום מלכות, בגלל ביבוש קצירה תשברנה כלומר שאנו רוצים שתכלה זכות שבידן וייבש לחלוחית מעשה צדקה שלהן ואז ישברו (רש"י). וא"כ לכאורה היה נכון למנוע מהגויים קיום כל המצוות מטעם ביבוש קצירה תשברנה? ובאמת קושיה מעין זה הקשה כבר בהגהות אשר"י (ב"ב פ"א סי' ל"ו) "שאלתי, מאי שנא צדקה אין מקבלין מהם ומאי שנא נדרים ונדבות דמקבלין מהם ודרשינן איש איש, אדרבא נסמוך אדאורייתא וכמו שמקבלים נדרים ונדבות כך נקבל צדקה? ופירש לי מורי רבי אברהם לפי שנדרים ונדבות אין באין לכפר" דדווקא צדקה הבאה לכפר כמו שמצאנו בנבוכדנצר "וחטאיך בצדקה פרוק" (דניאל ד,כד) היא האסורה לקבל מהם כדי שלא תכפר על עוונותיהם וכן שאר מצוות הבאות לכפרה,  אבל שאר המצוות שרק מוסיפות זכויות אפשר לקבל מהם. וכך פסקו הש"ך (יו"ד רנ"ד סק"ג) והט"ז (שם סק"ד), וא"כ נפק"מ שגם לרמב"ם מצוות הבאות לכפרה אין מקבלים מהם.
ועיין ברדב"ז על הרמב"ם (שם) שכתב "ומכל מקום במצוות שצריכין קדושה וטהרה כגון תפילין ספר תורה ומזוזה, אני חושש להחמיר שלא יניחו אותם לעשותם" ובאופן פשוט סובר כך גם בדעת הרמב"ם שהרי מפרשו עתה. ונראה שחידש דין זה מסברא, דמצד עצם המצווה אין פגם שיעשה אותה הגוי, אך המצוות הצריכות קדושה א"א לתת אותן לגוי כי אינו יכול להתקדש והיא סגולה המיוחדת לישראל, וא"כ מפאת ביזוי המצווה אין להניחו לעשותה גם לדעת הרמב"ם. אך עכ"פ נלע"ד שגם אליבא דהרדב"ז אם נתנו לו לעשות מצוות כאלו ועשה אותם הגוי בקדושה כראוי, מקבל ע"ז שכר, שהרי אין פגם בעצם בנתינת המצוות האלה לגוי אלא חשש שלא יעשה אותן בקדושה.     
ועיין ברדב"ז על הרמב"ם (שם) שכתב "ומכל מקום במצוות שצריכין קדושה וטהרה כגון תפילין ספר תורה ומזוזה, אני חושש להחמיר שלא יניחו אותם לעשותם" ובאופן פשוט סובר כך גם בדעת הרמב"ם שהרי מפרשו עתה. ונראה שחידש דין זה מסברא, דמצד עצם המצווה אין פגם שיעשה אותה הגוי, אך המצוות הצריכות קדושה א"א לתת אותן לגוי כי אינו יכול להתקדש והיא סגולה המיוחדת לישראל, וא"כ מפאת ביזוי המצווה אין להניחו לעשותה גם לדעת הרמב"ם. אך עכ"פ נלע"ד שגם אליבא דהרדב"ז אם נתנו לו לעשות מצוות כאלו ועשה אותם הגוי בקדושה כראוי, מקבל ע"ז שכר, שהרי אין פגם בעצם בנתינת המצוות האלה לגוי אלא חשש שלא יעשה אותן בקדושה.     
שורה 78: שורה 81:
ורבינו ירוחם (ספר תולדות אדם וחוה נתיב י"ז ח"ו) כתב "אסור למול את הגוי שלא לשם גרות. כך כתבו הגאונים בתשובה" והביא הרמ"א את דברי רבינו ירוחם בדרכי משה (יו"ד ס"ס רס"ג) וכך פסק בהג"ה (רס"ג,ה). ולכאורה מפורש להדיא שסובר לא כרמב"ם, דאת הגמרא בע"ז (כו:) שאמרה "ת"ר ישראל מל את העובד כוכבים לשום גר לאפוקי לשום מורנא דלא" שפירש הרמב"ם בתשובה (בלאו סי' קמ"ח) שהכוונה שרק משום מורנא אסור אבל כל השאר מותר, פירש רבינו ירוחם להיפך, שרק לשם גרות מותר וכל השאר אסור וא"כ לכאורה כך סובר גם בשאר מצוות. אך נראה שזה תלוי במחלוקת הפוסקים, דבלבוש (שם) כתב שטעמו של רבינו ירוחם הוא "שלא להחתימו בחותם אות ברית קודש" וא"כ ה"ה לשאר המצוות שאיננו רוצים שיגע במצוות הקדושות של ישראל. אך הט"ז (שם סק"ג) כתב דטעמו של רבינו ירוחם הוא "דאמרינן דאברהם אבינו עומד ומבחין מיהו שנימול ואינו מניחו לגהינום, וזה שמל את הגוי מבטל סימן המילה בישראל", משמע שמיירי דווקא במילה שהיא סימן לקשר בין ישראל לקב"ה ולכן איננו רוצים שאחר יסומן כך. ושמא זו גם כוונת הלבוש דמצוות מילה מיוחדת כי היא "חותם אות ברית קודש".
ורבינו ירוחם (ספר תולדות אדם וחוה נתיב י"ז ח"ו) כתב "אסור למול את הגוי שלא לשם גרות. כך כתבו הגאונים בתשובה" והביא הרמ"א את דברי רבינו ירוחם בדרכי משה (יו"ד ס"ס רס"ג) וכך פסק בהג"ה (רס"ג,ה). ולכאורה מפורש להדיא שסובר לא כרמב"ם, דאת הגמרא בע"ז (כו:) שאמרה "ת"ר ישראל מל את העובד כוכבים לשום גר לאפוקי לשום מורנא דלא" שפירש הרמב"ם בתשובה (בלאו סי' קמ"ח) שהכוונה שרק משום מורנא אסור אבל כל השאר מותר, פירש רבינו ירוחם להיפך, שרק לשם גרות מותר וכל השאר אסור וא"כ לכאורה כך סובר גם בשאר מצוות. אך נראה שזה תלוי במחלוקת הפוסקים, דבלבוש (שם) כתב שטעמו של רבינו ירוחם הוא "שלא להחתימו בחותם אות ברית קודש" וא"כ ה"ה לשאר המצוות שאיננו רוצים שיגע במצוות הקדושות של ישראל. אך הט"ז (שם סק"ג) כתב דטעמו של רבינו ירוחם הוא "דאמרינן דאברהם אבינו עומד ומבחין מיהו שנימול ואינו מניחו לגהינום, וזה שמל את הגוי מבטל סימן המילה בישראל", משמע שמיירי דווקא במילה שהיא סימן לקשר בין ישראל לקב"ה ולכן איננו רוצים שאחר יסומן כך. ושמא זו גם כוונת הלבוש דמצוות מילה מיוחדת כי היא "חותם אות ברית קודש".
ולהלכה בשאלת המילה, כתב הש"ך (שם סק"ח) דדברי הרמ"א נסתרים מלקמן (רס"ח,ט) דשם פסק השו"ע דגוי שרוצה למול, אם זה לשם רפואה אסור למולו, ואם זה לשם מילה מותר, ולא חלק עליו הרמ"א שם וגם הלבוש (שם) כך כתב. וא"כ דבריהם סותרים שהרי הם הם דברי הרמב"ם (מילה ג,ז) כלשונם, שפסק שאפשר למול גוי שלא לשם רפואה?. אך תירץ קושיה זו בשו"ת הר צבי (יו"ד סי' רט"ו) דהשו"ע דקדק בלשונו, דהרמב"ם (שם) כתב "אם נתכוון הגוי למילה מותר לישראל למול אותו" אך השו"ע (שם) כתב "אם נתכוון הגוי למילה מצווה לישראל למול אותו" וביאור החילוק נעוץ בדברי הכס"מ עצמו שפירש את הרמב"ם בהלכות מילה (שם) שכוונת הגוי שבא לשם מילה היא להתגייר דאל"כ לא נמול אותו, ולכן שינה וכתב לשון מצווה. וא"כ גם השו"ע סובר שמותר למול גוי רק אם מתכוון לשם גרות. וכן פסק בשו"ת הר צבי (שם).
ולהלכה בשאלת המילה, כתב הש"ך (שם סק"ח) דדברי הרמ"א נסתרים מלקמן (רס"ח,ט) דשם פסק השו"ע דגוי שרוצה למול, אם זה לשם רפואה אסור למולו, ואם זה לשם מילה מותר, ולא חלק עליו הרמ"א שם וגם הלבוש (שם) כך כתב. וא"כ דבריהם סותרים שהרי הם הם דברי הרמב"ם (מילה ג,ז) כלשונם, שפסק שאפשר למול גוי שלא לשם רפואה?. אך תירץ קושיה זו בשו"ת הר צבי (יו"ד סי' רט"ו) דהשו"ע דקדק בלשונו, דהרמב"ם (שם) כתב "אם נתכוון הגוי למילה מותר לישראל למול אותו" אך השו"ע (שם) כתב "אם נתכוון הגוי למילה מצווה לישראל למול אותו" וביאור החילוק נעוץ בדברי הכס"מ עצמו שפירש את הרמב"ם בהלכות מילה (שם) שכוונת הגוי שבא לשם מילה היא להתגייר דאל"כ לא נמול אותו, ולכן שינה וכתב לשון מצווה. וא"כ גם השו"ע סובר שמותר למול גוי רק אם מתכוון לשם גרות. וכן פסק בשו"ת הר צבי (שם).


== סיכום ==
== סיכום ==
12

עריכות