הבדלים בין גרסאות בדף "גדר כתב"

הוסרו 118 בתים ,  16:09, 9 באפריל 2018
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות|שבת יב ה|גיטין יט א,יט ב,כ א שבת קד ב|שבת יב ד|שבת יא יב,יא טז גירושין ג ד|אבן העזר קלה ד,קכה כה}}
{{מקורות|שבת יב ה|גיטין יט א,יט ב,כ א שבת קד ב|שבת יב ד|שבת יא יב,יא טז גירושין ג ד|אבן העזר קלה ד,קכה כה}}
באיזה מקרים כתב על גבי כתב נחשב לכתב, ואם הוא רק מתקן את הכתב התחתון או מחליף אותו. אם כתב בלוע נחשב לכתב. כתב שנכתב על ידי חקיקת תוכות כלומר חקיקה מסביב לצורת האות כך שנוצרה האות מאליה, אם היא נחשבת כתיבה או לא ואם נחשבת לכתב או לא לעניין שבת, סת"ם, תפילין, שם הויה וגט.
באיזה מקרים כתב על גבי כתב נחשב לכתב, ואם הוא רק מתקן את הכתב התחתון או מחליף אותו. אם כתב בלוע נחשב לכתב. כתב שנכתב על ידי חקיקת תוכות כלומר חקיקה מסביב לצורת האות כך שנוצרה האות מאליה, אם היא נחשבת כתיבה או לא ואם נחשבת לכתב או לא לעניין שבת, סת"ם, תפילין, שם הויה וגט.
ניתן לראות מכתב על גבי כתב מה נחשב לחידוש, ומה לא נחשב לחידוש על פי כל שיטה, מה זה נחשב לכתוב משהו, מהי משמעות הפעולה הזאת. האם יכול להיות כתב שמוסיף משהו שאנחנו לא בהכרח רואים בעיניים. בכתב בלוע מוצגת השאלה מה נחשב למהות הכתב, האם זה בא רק כדי להעביר מסר ובלי זה זה לא יכול להיחשב כתב, או שלא בהכרח אלא יש לאותיות משמעות עצמית גם בלי העברת מידע. בחק תכות מודגשת הנקודה שיצירת הכתב לא רק מתבטאת בתוצאה של הכתב אלא גם בתהליך יצירתה. חלקים אלה עונים על השאלה האם כתב מהווה בסה"כ הצגה של מידע גרידא או שיש משמעות לה משמעות מעבר לכך.


== מקור מהפסוקים ==
== מקור מהפסוקים ==
שורה 219: שורה 221:


שאלה זו תלויה, בחלקה במחלוקת רש"י ותוספות ביחס למעמד האותיות שבקשרים. לדעת רש"י מצטרפת השי"ן עם קשר הדל"ת שבתפילין של ראש ועם קשר היו"ד שבשל יד לשם ש-די, ואם כן ודאי יש לה דין כתב, ואילו לדעת תוספות, שקשרי הדל"ת והיו"ד אינם הלכה למשה מסיני, יש מקום להסתפק אם השי"ן שבתפילין של ראש נחשבת באמת לכתב. ומדברי '''הגמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=28b&format=pdf שבת כח ע"ב]) שדין "למען תהיה תורת ה' בפיך" מתייחס לשי"ן משמע שפיר שיש לשי"ן דין כתב ודין תורת ה'.
שאלה זו תלויה, בחלקה במחלוקת רש"י ותוספות ביחס למעמד האותיות שבקשרים. לדעת רש"י מצטרפת השי"ן עם קשר הדל"ת שבתפילין של ראש ועם קשר היו"ד שבשל יד לשם ש-די, ואם כן ודאי יש לה דין כתב, ואילו לדעת תוספות, שקשרי הדל"ת והיו"ד אינם הלכה למשה מסיני, יש מקום להסתפק אם השי"ן שבתפילין של ראש נחשבת באמת לכתב. ומדברי '''הגמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=28b&format=pdf שבת כח ע"ב]) שדין "למען תהיה תורת ה' בפיך" מתייחס לשי"ן משמע שפיר שיש לשי"ן דין כתב ודין תורת ה'.
== מסקנה ==
ניתן לראות מכתב על גבי כתב מה נחשב לחידוש, ומה לא נחשב לחידוש על פי כל שיטה, מה זה נחשב לכתוב משהו, מהי משמעות הפעולה הזאת. האם יכול להיות כתב שמוסיף משהו שאנחנו לא בהכרח רואים בעיניים. בכתב בלוע מודגשת הנקודה של מה נחשב למהות הכתב, האם זה בא רק כדי להעביר מסר ובלי זה זה לא יכול להיחשב כתב, או שלא בהכרח אלא יש לאותיות משמעות עצמית גם בלי העברת מידע. בחק תכות מודשת הנקודה של זה שיצירת הכתב היא לא רק מתבטאת בתוצאה של הכתב אלא גם בתהליך יצירתה.
המסקנה היא שכתב איננו מהווה בסה"כ הצגה של מידע גרידא אלא יש משמעות לתהליך יצירתה וגם בתוצאה הכתב הוא לא בהכרח רק מה שניתן לראות בעין.


== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
שורה 229: שורה 226:
[http://www.etzion.org.il/he/%D7%91%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%A7-%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91 בעניין חק תוכות ותיקון אותיות] - הרב טרגין שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.
[http://www.etzion.org.il/he/%D7%91%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%A7-%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91 בעניין חק תוכות ותיקון אותיות] - הרב טרגין שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.


[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40893&st=&pgnum=43 בעניין כתב על גבי כתב] - שיעורי הרב חיים הלוי מבריסק זצ"ל.
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40893&st=&pgnum=43 בעניין כתב על גבי כתב] - שיעורי הרב חיים הלוי מבריסק זצ"ל.


[http://www.etzion.org.il/he/%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%91%D7%92%D7%98-%D7%95%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA כתיבה בגיטין ובשבת] - הרב אוהד פיסלר שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.  
[http://www.etzion.org.il/he/%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%91%D7%92%D7%98-%D7%95%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA כתיבה בגיטין ובשבת] - הרב אוהד פיסלר שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.  


[http://www.etzion.org.il/he/%D7%99%D7%98-%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A2%D7%9C-%D7%92%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%AA%D7%91 כתב על גבי כתב] - הרב יאיר קאהן שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.
[http://www.etzion.org.il/he/%D7%99%D7%98-%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A2%D7%9C-%D7%92%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%AA%D7%91 כתב על גבי כתב] - הרב יאיר קאהן שליט"א, בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון.


[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4174&st=&pgnum=56 חיוב משום כותב בשבת על קעקוע] - הרב גדליה פדלר זצ"ל.  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4174&st=&pgnum=56 חיוב משום כותב בשבת על קעקוע] - הרב גדליה פדלר זצ"ל.  


[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=999 כתב סתר בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל.  
[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=999 כתב סתר בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל.  


[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=259&ArticleID=241 זיהוי ספר תורה] - הרב אורי דסברג זצ"ל.
[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=259&ArticleID=241 זיהוי ספר תורה] - הרב אורי דסברג זצ"ל.


[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=996&SearchParam=%D7%97%D7%A7+%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA "טביעת אצבעות" משטרתית בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל.
[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=996&SearchParam=%D7%97%D7%A7+%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA "טביעת אצבעות" משטרתית בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל.


=== שיעורים מוקלטים ===
=== שיעורים מוקלטים ===


[http://www.etzion.org.il/he/%D7%97%D7%99%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%91-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%97%D7%A7-%D7%91%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A2%D7%9C-%D7%92%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA חיובי כותב ומוחק בשבת] - הרב משה ליטנשטיין שליט"א.
[http://www.etzion.org.il/he/%D7%97%D7%99%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%91-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%97%D7%A7-%D7%91%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A2%D7%9C-%D7%92%D7%91%D7%99-%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA חיובי כותב ומוחק בשבת] - הרב משה ליטנשטיין שליט"א.


<references />
<references />
147

עריכות