הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

נוספו 257 בתים ,  01:15, 24 באפריל 2022
שורה 11: שורה 11:


===שיטת הרמ"ה===
===שיטת הרמ"ה===
הסבר נוסף כתבו '''תלמידי רבינו יונה''' בשם '''הרמ"ה''' (מובא בשיטמ"ק כתובות ח א ד"ה ואע"ג), ולדבריו חתימת הברכה הראשונה נחשבת כפתיחה לברכה הסמוכה לה, ולפיכך היא פטורה מפתיחה משל עצמה. כך כתב גם '''הרוקח''' (הל' ברכות סי' שסג): "ש'ברוך' שבסוף כל ברכה וברכה כאילו משמשת אותה והסמוכה לה". לפי שיטה זו וכן לפי שיטת רש"י הנ"ל, גם ברכה הסמוכה לחברתה זקוקה לפתיחה מבחינה עקרונית, אלא שהיא נפטרת בפתיחה או בחתימה של קודמתה.<BR/>
הסבר נוסף כתבו '''תלמידי רבינו יונה''' בשם '''הרמ"ה''' (מובא [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%97_%D7%90 בשיטמ"ק כתובות ח א ד"ה ואע"ג)], ולדבריו חתימת הברכה הראשונה נחשבת כפתיחה לברכה הסמוכה לה, ולפיכך היא פטורה מפתיחה משל עצמה. כך כתב גם '''הרוקח''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21522&st=&pgnum=281 (הל' ברכות סי' שסג)]: "ש'ברוך' שבסוף כל ברכה וברכה כאילו משמשת אותה והסמוכה לה". לפי שיטה זו וכן לפי שיטת רש"י הנ"ל, גם ברכה הסמוכה לחברתה זקוקה לפתיחה מבחינה עקרונית, אלא שהיא נפטרת בפתיחה או בחתימה של קודמתה.<BR/>
שיטת הרמ"ה מעוררת קושי, שכן במסכת ברכות (מ ב) קובע ר' יוחנן "כל ברכה שאין בה מלכות [='מלך העולם'] אינה ברכה", וכן פסקו שם הראשונים והשולחן ערוך (או"ח ריד א), ואם כן כיצד החתימה תחשב כפתיחה, מאחר ואין בה מלכות? מכך נראה שגם לשיטת הרמ"ה פתיחת הברכה הראשונה משוייכת אף היא לברכה הסמוכה, אלא שסובר שללא חתימה לא ניתן לשייך אליה את הפתיחה; לשיטתו, כל ברכה זקוקה לפתיחה של המטבע 'ברוך אתה ה" - או כתחילתה, או כסיום הברכה שלפניה, ובמקרה שהברכה נסמכת על חתימה כזו שלפניה, נמצא שהיא מחוברת לברכה הראשונה וממילא גם פתיחת הראשונה יכולה להועיל לה לעניין הזכרת המלכות.  
שיטת הרמ"ה מעוררת קושי, שכן במסכת ברכות {{ויקיטקסט|ברכות מ ב|(מ ב)}} קובע ר' יוחנן "כל ברכה שאין בה מלכות [='מלך העולם'] אינה ברכה", וכן פסקו שם הראשונים והשולחן ערוך {{ויקיטקסט|שולחן_ערוך_אורח_חיים_ריד א|(או"ח ריד א)}}, ואם כן כיצד החתימה תחשב כפתיחה, מאחר ואין בה מלכות? מכך נראה שגם לשיטת הרמ"ה פתיחת הברכה הראשונה משוייכת אף היא לברכה הסמוכה, אלא שסובר שללא חתימה לא ניתן לשייך אליה את הפתיחה; לשיטתו, כל ברכה זקוקה לפתיחה של המטבע 'ברוך אתה ה" - או כתחילתה, או כסיום הברכה שלפניה, ובמקרה שהברכה נסמכת על חתימה כזו שלפניה, נמצא שהיא מחוברת לברכה הראשונה וממילא גם פתיחת הראשונה יכולה להועיל לה לעניין הזכרת המלכות.
 


===שיטת תוס' וראבי"ה===
===שיטת תוס' וראבי"ה===
87

עריכות