הבדלים בין גרסאות בדף "בריה"

נוספו 8 בתים ,  23:12, 8 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
(דף חדש: ==דין בריה== ===ממשות וטעם בריה=== מה'''משנה''' (חולין צו:) וה'''גמרא''' (שם, ק.) מבואר שאף שיבש בטל ברוב מן התורה, ...)
 
שורה 25: שורה 25:
לגבי שאר התנאים נחלקו הראשונים. שבגמרא בחולין ובמכות מצינו כמה דברים המוגדרים כבריה, ולעומתם כמה דברים שאינם מוגדרים כבריה למרות שהם בשלמותם. לדוגמה: גיד הנשה, נמלה, עוף טמא בין חי בין מת - לכו"ע נחשבים בריה. לעומתם, חיטה של טבל, בשר עוף טהור (נבלה), חלב (בצירה), שור הנסקל - לכו"ע אינם נחשבים בריה. וכאמור, נחלקו הראשונים בגדר הבריה:  
לגבי שאר התנאים נחלקו הראשונים. שבגמרא בחולין ובמכות מצינו כמה דברים המוגדרים כבריה, ולעומתם כמה דברים שאינם מוגדרים כבריה למרות שהם בשלמותם. לדוגמה: גיד הנשה, נמלה, עוף טמא בין חי בין מת - לכו"ע נחשבים בריה. לעומתם, חיטה של טבל, בשר עוף טהור (נבלה), חלב (בצירה), שור הנסקל - לכו"ע אינם נחשבים בריה. וכאמור, נחלקו הראשונים בגדר הבריה:  
=====שיטת רש"י ור"ן=====
=====שיטת רש"י ור"ן=====
ישנם עוד שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שדבר יחשב כבריה.  
ישנם עוד שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שדבר יחשב כבריה.<BR/>
א. שיהיה הדבר '''אסור באכילה מתחילת ברייתו'''. ולכן: בשר עוף טהור שנתנבל, גם אם הוא שלם, אינו בריה, שהרי מתחילתו היה טהור. וזה גם הטעם ששור הנסקל אינו בריה.  
א. שיהיה הדבר '''אסור באכילה מתחילת ברייתו'''. ולכן: בשר עוף טהור שנתנבל, גם אם הוא שלם, אינו בריה, שהרי מתחילתו היה טהור. וזה גם הטעם ששור הנסקל אינו בריה.<BR/>
ב. שתהא '''בריית נשמה'''. ולכן חיטה שלמה, אף שהיא טבל, אינה אוסרת הכל כבריה. וכדעת חכמים במסכת מכות.  
ב. שתהא '''בריית נשמה'''. ולכן חיטה שלמה, אף שהיא טבל, אינה אוסרת הכל כבריה. וכדעת חכמים במסכת מכות.  


103

עריכות