103
עריכות
(דף חדש: ==דין בריה== ===ממשות וטעם בריה=== מה'''משנה''' (חולין צו:) וה'''גמרא''' (שם, ק.) מבואר שאף שיבש בטל ברוב מן התורה, ...) |
|||
שורה 25: | שורה 25: | ||
לגבי שאר התנאים נחלקו הראשונים. שבגמרא בחולין ובמכות מצינו כמה דברים המוגדרים כבריה, ולעומתם כמה דברים שאינם מוגדרים כבריה למרות שהם בשלמותם. לדוגמה: גיד הנשה, נמלה, עוף טמא בין חי בין מת - לכו"ע נחשבים בריה. לעומתם, חיטה של טבל, בשר עוף טהור (נבלה), חלב (בצירה), שור הנסקל - לכו"ע אינם נחשבים בריה. וכאמור, נחלקו הראשונים בגדר הבריה: | לגבי שאר התנאים נחלקו הראשונים. שבגמרא בחולין ובמכות מצינו כמה דברים המוגדרים כבריה, ולעומתם כמה דברים שאינם מוגדרים כבריה למרות שהם בשלמותם. לדוגמה: גיד הנשה, נמלה, עוף טמא בין חי בין מת - לכו"ע נחשבים בריה. לעומתם, חיטה של טבל, בשר עוף טהור (נבלה), חלב (בצירה), שור הנסקל - לכו"ע אינם נחשבים בריה. וכאמור, נחלקו הראשונים בגדר הבריה: | ||
=====שיטת רש"י ור"ן===== | =====שיטת רש"י ור"ן===== | ||
ישנם עוד שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שדבר יחשב כבריה. | ישנם עוד שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שדבר יחשב כבריה.<BR/> | ||
א. שיהיה הדבר '''אסור באכילה מתחילת ברייתו'''. ולכן: בשר עוף טהור שנתנבל, גם אם הוא שלם, אינו בריה, שהרי מתחילתו היה טהור. וזה גם הטעם ששור הנסקל אינו בריה. | א. שיהיה הדבר '''אסור באכילה מתחילת ברייתו'''. ולכן: בשר עוף טהור שנתנבל, גם אם הוא שלם, אינו בריה, שהרי מתחילתו היה טהור. וזה גם הטעם ששור הנסקל אינו בריה.<BR/> | ||
ב. שתהא '''בריית נשמה'''. ולכן חיטה שלמה, אף שהיא טבל, אינה אוסרת הכל כבריה. וכדעת חכמים במסכת מכות. | ב. שתהא '''בריית נשמה'''. ולכן חיטה שלמה, אף שהיא טבל, אינה אוסרת הכל כבריה. וכדעת חכמים במסכת מכות. | ||
עריכות