הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

שורה 16: שורה 16:
== הגורם המבשל ==
== הגורם המבשל ==


בישול ביאורו "חום" שפועל על הדבר לשנותו מכמות שהיה (עיין '''נועם שבת''' עמ' כג' הערה יד') ובכלל זה צולה, מטגן, שולק ומעשן(עיין '''ירושלמי''' שבת דף נ ב אמנם תמה '''באג"ט''' אופה סק"ג אמאי רמב"ם השמיט מעשן. ולפענ"ד יש לומר שבעישון עיקר איכות הפעולה על החפץ זה העשן שנכנס ריחו וטעמו, והחום הוא רק אמצעי למטרה של היספגות העשן ולכך אין זה מבשל שעיקרו זה החום, אלא שנתחדש בסוגיא דלהלן שיש משמעות גם למקור החום.
בישול ביאורו "חום" שפועל על הדבר לשנותו מכמות שהיה (עיין '''נועם שבת''' עמ' כג' הערה יד') ובכלל זה צולה, מטגן, שולק ומעשן(עיין '''ירושלמי''' שבת דף נ ב אמנם תמה '''באג"ט''' אופה סק"ג אמאי רמב"ם השמיט מעשן. ולפענ"ד יש לומר שבעישון עיקר איכות הפעולה על החפץ זה העשן שנכנס ריחו וטעמו, והחום הוא רק אמצעי למטרה של היספגות העשן ולכך אין זה מבשל שעיקרו זה החום) אלא שנתחדש בסוגיא דלהלן שיש משמעות גם למקור החום(ויש בכך חידוש, שכן לכאו' העיקר הוא ה"חום" ולא משנה מהו מקורו)


'''במשנה''' (לח ב) "אין נותנים ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל. ולא יפקיענה בסודרים ורבי יוסי מתיר.
'''במשנה''' (לח ב) "אין נותנים ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל. ולא יפקיענה בסודרים ורבי יוסי מתיר.
46

עריכות