הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 98: שורה 98:
רי"ף(יח. מדפיו) רא"ש(פ"ג ה) רמב"ם(שבת ט ג) וטוש"ע (שיח ג) פסקו שתולדות אור חייב, חמה עצמה מותר , ותולדות חמה אסור מדרבנן.  
רי"ף(יח. מדפיו) רא"ש(פ"ג ה) רמב"ם(שבת ט ג) וטוש"ע (שיח ג) פסקו שתולדות אור חייב, חמה עצמה מותר , ותולדות חמה אסור מדרבנן.  
ודבר פלא נמצא בכה"ח(שיח מו) בשם שו"ת הלכות קטנות(סימן (ולשון הלכות קטנות בשלמותה הובאה בציץ אליעזר חלק א סימן כ פרק א אות טו עי"ש)- שאש ממש הנוצרת ע"י ריכוז קרני השמש באמצעות זכוכית מגדלת וכיוצ"ב הרי זה תולדות חמה ופטור. ושמא ביאורו כיון  שאם היה מחמם ע"י ריכוז קרני השמש פטור ה"נ אש ממש שסו"ס זוהי אש שנוצרה ע"י תולדות חמה ולא יהא גדול כח הבן מכח האב וצ"ע. ובילקוט יוסף(עמ' קנו-קנז' ןעמ קנט) כתב שהעיקר דהוי אש ממש אך לא דחה דברי הלק"ט בסכינא חריפא. מיהו עיין לעין יצחק(ח"א עמ' תקמא') שכתב שאין לסמוך על שו"ת הלק"ט כיוון שהמחבר- הוא מהר"י חגיז- כתב הדברים רק לחדד התלמידים עי"ש
ודבר פלא נמצא בכה"ח(שיח מו) בשם שו"ת הלכות קטנות(סימן (ולשון הלכות קטנות בשלמותה הובאה בציץ אליעזר חלק א סימן כ פרק א אות טו עי"ש)- שאש ממש הנוצרת ע"י ריכוז קרני השמש באמצעות זכוכית מגדלת וכיוצ"ב הרי זה תולדות חמה ופטור. ושמא ביאורו כיון  שאם היה מחמם ע"י ריכוז קרני השמש פטור ה"נ אש ממש שסו"ס זוהי אש שנוצרה ע"י תולדות חמה ולא יהא גדול כח הבן מכח האב וצ"ע. ובילקוט יוסף(עמ' קנו-קנז' ןעמ קנט) כתב שהעיקר דהוי אש ממש אך לא דחה דברי הלק"ט בסכינא חריפא. מיהו עיין לעין יצחק(ח"א עמ' תקמא') שכתב שאין לסמוך על שו"ת הלק"ט כיוון שהמחבר- הוא מהר"י חגיז- כתב הדברים רק לחדד התלמידים עי"ש
נידונים בימינו
 
=== נידונים בימינו ===
 
מה הדין בדברים שאינם לא תולדות חמה ולא תולדות אור?
מה הדין בדברים שאינם לא תולדות חמה ולא תולדות אור?
א. לדעת אגרו"מ (הנ"ל) כל מכשיר שהדרך והרגילות לבשל בו הוי דאו' וכ"כ בשמו באורח"ש (ח"א עמ' ג') ושש"כ(המהדורה החדשה פרק א סע' ד' הע' יב')ועיין שו"ת אז נדברו(ח"א סי' לד')שפקפק בעיקרון האגרו"מ –שלפי זה אם יהיה הדרך לבשל בחמה יהא בכך חיוב דאו'?
א. לדעת אגרו"מ (הנ"ל) כל מכשיר שהדרך והרגילות לבשל בו הוי דאו' וכ"כ בשמו באורח"ש (ח"א עמ' ג') ושש"כ(המהדורה החדשה פרק א סע' ד' הע' יב')ועיין שו"ת אז נדברו(ח"א סי' לד')שפקפק בעיקרון האגרו"מ –שלפי זה אם יהיה הדרך לבשל בחמה יהא בכך חיוב דאו'?
שורה 109: שורה 111:
ושם הובאה דעת חזו"א שהוי כ"עיבור" של אש וחייב מדאו' לפענ"ד ביאורו דהוי אש "בכח" (וזוהי הוכחתו ממים חמים ע"י האש דהוי תולדות האור כלומר שלא בעינן מראה של אש אלא את כח האש, היינו שכח האש התגלם במים, וה"נ זרם חשמל שהוא אש בכוח, ומש"כ שעתיד להיות אש הכוונה דהוי סימן ולא סיבה) הגרשז"א תמה בזה עי"ש. ובילקו"י(שבת ג' עמ' קנג') כתב לסייע דעת חזו"א ממאירי(הנ"ל) וצל"ע שהרי בסיד הנקודה היא שכבר הוטבע בו האש המקורית. ע"ע לאורח"ש(ח"א עמ' ג' הע' ו')מש"כ בזה.
ושם הובאה דעת חזו"א שהוי כ"עיבור" של אש וחייב מדאו' לפענ"ד ביאורו דהוי אש "בכח" (וזוהי הוכחתו ממים חמים ע"י האש דהוי תולדות האור כלומר שלא בעינן מראה של אש אלא את כח האש, היינו שכח האש התגלם במים, וה"נ זרם חשמל שהוא אש בכוח, ומש"כ שעתיד להיות אש הכוונה דהוי סימן ולא סיבה) הגרשז"א תמה בזה עי"ש. ובילקו"י(שבת ג' עמ' קנג') כתב לסייע דעת חזו"א ממאירי(הנ"ל) וצל"ע שהרי בסיד הנקודה היא שכבר הוטבע בו האש המקורית. ע"ע לאורח"ש(ח"א עמ' ג' הע' ו')מש"כ בזה.
מיקרוגל-בשו"ת ופדויי ה' ישובון(עמ' 81)כתב שעפ"י אג"ט אין איסור אף מדרבנן .וצל"ע. ע"ע ילקו"י(  ) שצידד לחלק שאף לחזו"א(הנ"ל) מיקורגל לאו דאו' (משום שלא יתכן בזה תהליך שיוצר אש )    ולמעשה מיקרוגל אסור מדרבנן מיהת(ועיין שבת כהלכה עמ' קפ' ורסא') אלא שאם גם כך צריך משום פיקו"נ וכיוצ"ב יש להעדיף בישול במיקרוגל. ילקו"י (עמ' קנ')
מיקרוגל-בשו"ת ופדויי ה' ישובון(עמ' 81)כתב שעפ"י אג"ט אין איסור אף מדרבנן .וצל"ע. ע"ע ילקו"י(  ) שצידד לחלק שאף לחזו"א(הנ"ל) מיקורגל לאו דאו' (משום שלא יתכן בזה תהליך שיוצר אש )    ולמעשה מיקרוגל אסור מדרבנן מיהת(ועיין שבת כהלכה עמ' קפ' ורסא') אלא שאם גם כך צריך משום פיקו"נ וכיוצ"ב יש להעדיף בישול במיקרוגל. ילקו"י (עמ' קנ')
          דבר יבש שנתבשל במיקרוגל וכד' דהוי תולדות חמה- ורוצים לחממו ע"ג פלטה דהוי תולדות האור- במנח"ח(מצוה ז',ב') נסתפק בכך(שהבישול  הראשון אינו בישול מבחינה הלכתית) אך פמ"ג(שיח מ"ז סק"ו) התיר(שהרי סו"ס נתבשל במציאות) וכ"כ ילקו"י (סע' יח' בסוף ההערה) ומנוח"א(ח"ב פ"י הע' 34) ועי' יסודי ישורון(ח"א עמ' 124)
דבר יבש שנתבשל במיקרוגל וכד' דהוי תולדות חמה- ורוצים לחממו ע"ג פלטה דהוי תולדות האור- במנח"ח(מצוה ז',ב') נסתפק בכך(שהבישול  הראשון אינו בישול מבחינה הלכתית) אך פמ"ג(שיח מ"ז סק"ו) התיר(שהרי סו"ס נתבשל במציאות) וכ"כ ילקו"י (סע' יח' בסוף ההערה) ומנוח"א(ח"ב פ"י הע' 34) ועי' יסודי ישורון(ח"א עמ' 124)
46

עריכות