הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:


ג. מלאכת בישול מורכבת מב' גורמים:<BR/> גורם א' -זה הפעולה בחפץ כלומר מה מתרחש בדבר המתבשל ,בכך דנו  הראשונים שבת עד ב האי מאן דשדא סיכתא לאתונא חייב משום מבשל משום שמרפה את החפץ (ויעוין בראשונים על הדף ביחס לע"ז לח א) וכן ביחס לדברים שאפשר לאכלם אף בלא בישול(עיין '''שו"ת רדב"ז''' חלק א' סימן ריג)ולא נרחיב בנקודה זו.<BR/>  
ג. מלאכת בישול מורכבת מב' גורמים:<BR/> גורם א' -זה הפעולה בחפץ כלומר מה מתרחש בדבר המתבשל ,בכך דנו  הראשונים שבת עד ב האי מאן דשדא סיכתא לאתונא חייב משום מבשל משום שמרפה את החפץ (ויעוין בראשונים על הדף ביחס לע"ז לח א) וכן ביחס לדברים שאפשר לאכלם אף בלא בישול(עיין '''שו"ת רדב"ז''' חלק א' סימן ריג)ולא נרחיב בנקודה זו.<BR/>  
גורם נוסף הוא הגורם המבשל כלומר מהו מקור החום. <BR/>[ב' גורמים אלו חורזים עניינים נוספים. לדוגמא: כלי שני לא מבשל כמבואר בדף מ ב ,לדעת ה'''אור שמח''' (שבת ט' ב') זהו מפני חיסרון בגורם המבשל . אכן לדעת '''חזון איש''' (או"ח נב' יח) זהו מפני הדבר המתבשל ש"מסתמא" לא מתבשל בכלי שני. ויעוין עוד במרדכי פרק ג סימן שב'. אכן מכך שיש "קלי בישול" שמתבשלים בכלי שני א"כ נראה  יותר כחזו"א, שהרי לאו"ש מ"מ קיימת נקודת הפטור מצד הגורם המבשל ועיין '''תורת המלאכות''' (מלאכת האופה עמ' קלה') שהקשה כן] אני אתמקד בגורם המבשל .
גורם נוסף הוא הגורם המבשל כלומר מהו מקור החום. <BR/>[ב' גורמים אלו חורזים עניינים נוספים. לדוגמא: כלי שני לא מבשל כמבואר בדף מ ב ,לדעת ה[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=8241&rid=1299'''אור שמח''' (שבת ט' ב')] זהו מפני חיסרון בגורם המבשל . אכן לדעת '''חזון איש''' (או"ח נב' יח) זהו מפני הדבר המתבשל ש"מסתמא" לא מתבשל בכלי שני. ויעוין עוד במרדכי פרק ג סימן שב'. אכן מכך שיש "קלי בישול" שמתבשלים בכלי שני א"כ נראה  יותר כחזו"א, שהרי לאו"ש מ"מ קיימת נקודת הפטור מצד הגורם המבשל ועיין '''תורת המלאכות''' (מלאכת האופה עמ' קלה') שהקשה כן] אני אתמקד בגורם המבשל .


== הגורם המבשל ==
== הגורם המבשל ==
46

עריכות