הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

שורה 78: שורה 78:
א.הסוגיא מאריכה לדון בדבריהם ולמצוא נפ"מ ביניהם<BR/>
א.הסוגיא מאריכה לדון בדבריהם ולמצוא נפ"מ ביניהם<BR/>
ב. רי"ף שהביא דבריהם, וכן הרא"ש(פ"ג ה)הביא לרבה ולרב יוסף, והוסיף שכיוון שהגמ' בקושייתה השוותה בין "הטמנה" בחול ל"גלגול" ביצה ע"ג החול, א"כ שמעינן שאף גלגול ביצה אסור.[ואף כי דבר זה נאמר לרב יוסף גם רבה ס"ל לטעמא דרב יוסף עי"ש . ועיין קרב"ן (ברא"ש הנ"ל סק"ה)שהתקשה בכך, ועי"ש שביאר שחול אסור גם משום שמא יטמין וגם תולדות חמה ] ואף שמרמב"ם(ט ג)נראה שאסור מטעם תולדות חמה, כיון שאין כן דעת הרא"ש וכן נראה פשט הסוגיא א"כ כך ראוי לפסוק.<BR/>
ב. רי"ף שהביא דבריהם, וכן הרא"ש(פ"ג ה)הביא לרבה ולרב יוסף, והוסיף שכיוון שהגמ' בקושייתה השוותה בין "הטמנה" בחול ל"גלגול" ביצה ע"ג החול, א"כ שמעינן שאף גלגול ביצה אסור.[ואף כי דבר זה נאמר לרב יוסף גם רבה ס"ל לטעמא דרב יוסף עי"ש . ועיין קרב"ן (ברא"ש הנ"ל סק"ה)שהתקשה בכך, ועי"ש שביאר שחול אסור גם משום שמא יטמין וגם תולדות חמה ] ואף שמרמב"ם(ט ג)נראה שאסור מטעם תולדות חמה, כיון שאין כן דעת הרא"ש וכן נראה פשט הסוגיא א"כ כך ראוי לפסוק.<BR/>
ג.בירוש'(כג: והוא אותו ירוש' שהביא רשב"א הוכחה להיפך)רבנן דתמן סוברים שתולדות חמה אסור ורבנן דהכא סוברים שתולדות חמה  מותר, והק' הגמ' על רבנן דהכא מכך שאסור להטמין בחול, ותירצה שאסור מטעם אחר-של עשיית חריץ.<BR/> והק' מהרש"ל אמאי לא הק' הגמ' מהרישא- שאסור להפקיע בסודרים? לכן כתב שהפקעה בסודרים אסור לכו"ע מטעם תולדות חמה, ורבנן דהכא ורבנן דתמן נחלקו בגג רותח, שברור שלא התחמם באור, ולכן הק' הגמ' דווקא מחול- שגם בזה ברור שלא התחמם באור, ואה"נ שאסור רק מטעם חריץ.<BR/> ולפי זה בגג רותח באמת מותר לשיטת רבנן דהכא, וזוהי גם דעת רשב"ג בבבלי(לט א) ולכן מה שאמר הירוש' שרבנן דתמן חולקים על רשב"ג, אך רבנן דהכא סוברים כמותו ולכן כך הלכה שבגג רותח מותר.
ג.בירוש'(כג: והוא אותו ירוש' שהביא רשב"א הוכחה להיפך)רבנן דתמן סוברים שתולדות חמה אסור ורבנן דהכא סוברים שתולדות חמה  מותר, והק' הגמ' על רבנן דהכא מכך שאסור להטמין בחול, ותירצה שאסור מטעם אחר-של עשיית חריץ.<BR/> והק' מהרש"ל אמאי לא הק' הגמ' מהרישא- שאסור להפקיע בסודרים? לכן כתב שהפקעה בסודרים אסור לכו"ע מטעם תולדות חמה, ורבנן דהכא ורבנן דתמן נחלקו בגג רותח, שברור שלא התחמם באור, ולכן הק' הגמ' דווקא מחול- שגם בזה ברור שלא התחמם באור, ואה"נ שאסור רק מטעם חריץ.<BR/> ולפי זה בגג רותח באמת מותר לשיטת רבנן דהכא, וזוהי גם דעת רשב"ג בבבלי(לט א) ולכן מה שאמר הירוש' שרבנן דתמן חולקים על רשב"ג, אך רבנן דהכא סוברים כמותו ולכן כך הלכה שבגג רותח מותר.<BR/>
ב'''מנורה הטהורה'''(שיח סק"ה)השיג על הוכחות מהרש"ל, חוץ מההוכחה מהירוש' ששיבחה-"שדברי פי חכם חן ושפתיים יושק וכמעט שהלכה כדבריו בראיה אחרונה שהביא" אך לבסוף כתב  לבאר את הירוש' באופן אחר(שרבנן דהכא ורבנן דתמן נחלקו במח' רבה ור"י) וסיים שצ"ע לדינא.
ב'''מנורה הטהורה'''(שיח סק"ה)השיג על הוכחות מהרש"ל, חוץ מההוכחה מהירוש' ששיבחה-"שדברי פי חכם חן ושפתיים יושק וכמעט שהלכה כדבריו בראיה אחרונה שהביא" אך לבסוף כתב  לבאר את הירוש' באופן אחר(שרבנן דהכא ורבנן דתמן נחלקו במח' רבה ור"י) וסיים שצ"ע לדינא.


46

עריכות