הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

שורה 52: שורה 52:


=== שיטת מאירי ===
=== שיטת מאירי ===
'''ריטב"א ורשב"א'''
ב'''מאירי'''(לח א) וכעין זה כתב '''בתוס' רי"ד''' (לח ב) "שהחמה אין בה תורת בישול" ולפענ"ד ביאורו שהחמה היא יסוד טבעי ואינה יצירה כ"אש". וכמ"ש ב'''שו"ת הלכות קטנות'''(ח"א סימן קפט )<BR/>וכדמות ראיה לכך -שהנה נחלקו רבנן ורבי יוסי (בגמרא לט א) בחמי טבריא, שלרבנן הוי תולדות חמה ,ורבי יוסי ס"ל שהוי תולדות האור משום שחולפים על פתח הגיהנום. ובדעת רבנן-או שחום המים נוצר ע"י גופרית וכיוצ"ב, כן פירש '''רמב"ם''' (פיהמ"ש מסכת נגעים פרק ט א) כלומר ע"י דבר טבעי. וגם אם מודים לרבי יוסי שמתחממים  מהגיהנום המונח בזה שזהו "אור בידי שמים" (לשון '''תוס' חולין''' דף ח א ד"ה בחמי טבריא) כלומר שזהו חלק ממערכת  הטבעית ולא יצירה(וכעין זה מצאתי''' ביחוסי תנאים ואמוראים''' בקובץ שיטות קמאי בשבת לח ב ד"ה גרסינן בפסחים)וכן עולה''' מאו"ש''' (שבת פרק ט ב)
ב'''מאירי'''(לח א) וכעין זה כתב '''בתוס' רי"ד''' (לח ב) "שהחמה אין בה תורת בישול" ולפענ"ד ביאורו שהחמה היא יסוד טבעי ואינה יצירה כ"אש". וכמ"ש ב'''שו"ת הלכות קטנות'''(ח"א סימן קפט )<BR/>וכדמות ראיה לכך -שהנה נחלקו רבנן ורבי יוסי (בגמרא לט א) בחמי טבריא, שלרבנן הוי תולדות חמה ,ורבי יוסי ס"ל שהוי תולדות האור משום שחולפים על פתח הגיהנום. ובדעת רבנן-או שחום המים נוצר ע"י גופרית וכיוצ"ב, כן פירש '''רמב"ם''' (פיהמ"ש מסכת נגעים פרק ט א) כלומר ע"י דבר טבעי. וגם אם מודים לרבי יוסי שמתחממים  מהגיהנום המונח בזה שזהו "אור בידי שמים" (לשון '''תוס' חולין''' דף ח א ד"ה בחמי טבריא) כלומר שזהו חלק ממערכת  הטבעית ולא יצירה(וכעין זה מצאתי''' ביחוסי תנאים ואמוראים''' בקובץ שיטות קמאי בשבת לח ב ד"ה גרסינן בפסחים)וכן עולה''' מאו"ש''' (שבת פרק ט ב)


46

עריכות