הבדלים בין גרסאות בדף "בישול בחמה ובאור ובתולדותיהם בשבת"

שורה 19: שורה 19:
'''במשנה''' (לח ב) "אין נותנים ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל. ולא יפקיענה בסודרים ורבי יוסי מתיר.
'''במשנה''' (לח ב) "אין נותנים ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל. ולא יפקיענה בסודרים ורבי יוסי מתיר.


ביאור דין א במשנה: המיחם הינו קומקום נחושת וכד' (עיין '''רש"י''' במשנה ו'''רמב"ם''' בפיהמ"ש) שנתחמם מכח האש, ועכשיו אינו על האש ,ואם מבשלים באמצעותו ביצה הסיק רב יוסף(בגמרא שם) שיש בכך חיוב דאורייתא(וביאור ספק הגמ' בכך, יש הסבירו מצד הגורם המבשל, ויש שהסבירו מצד הדבר המתבשל יעוין '''מערכי לב''' עמ' תנז' והלאה.ועיין '''אג"ט''' אופה סקכ"ב שדן למסקנת הגמ' אם הוי אב או תולדה)<BR/>דבר זה נקרא "תולדות האור" שגם רבי יוסי מודה שחייב (אמנם '''בחי' הר"ן''' ד"ה גלגל כתב שלרבי יוסי זה רק מדרבנן אמנם בדבריו בד"ה ולא יפקיענו נראה שלכו"ע חייב וצ"ע ע"ע טל אורות החדש אופה סקי"א ב' וכן בחת"ס בסוגיין מש"כ להוכיח שתולדות האור דאו')  
ביאור דין א במשנה: המיחם הינו קומקום נחושת וכד' (עיין '''רש"י''' במשנה ו'''רמב"ם''' בפיהמ"ש) שנתחמם מכח האש, ועכשיו אינו על האש ,ואם מבשלים באמצעותו ביצה הסיק רב יוסף(בגמרא שם) שיש בכך חיוב דאורייתא(וביאור ספק הגמ' בכך, יש הסבירו מצד הגורם המבשל, ויש שהסבירו מצד הדבר המתבשל יעוין '''מערכי לב''' עמ' תנז' והלאה.ועיין '''אג"ט''' אופה סקכ"ב שדן למסקנת הגמ' אם הוי אב או תולדה)<BR/>דבר זה נקרא "תולדות האור" שגם רבי יוסי מודה שחייב (אמנם '''בחי' הר"ן''' ד"ה גלגל כתב שלרבי יוסי זה רק מדרבנן אמנם בדבריו בד"ה ולא יפקיענו נראה שלכו"ע חייב וצ"ע ע"ע טל אורות החדש אופה סקי"א ב' וכן בחת"ס בסוגיין מש"כ להוכיח שתולדות האור דאו')<BR/>
[  נקודה נוספת שדנו זה עפ"י מה שנראה '''מירושלמי''' (שבת ג הלכה ד ה ועי' '''פר"ח''' יו"ד סי' סח' סקי"ח) שכלי ראשון שהורד מהאש אין בהו חיוב דאו' וגם זה שייך להבנת הגורם המבשל ולא נאריך בזה]
[  נקודה נוספת שדנו זה עפ"י מה שנראה '''מירושלמי''' (שבת ג הלכה ד ה ועי' '''פר"ח''' יו"ד סי' סח' סקי"ח) שכלי ראשון שהורד מהאש אין בהו חיוב דאו' וגם זה שייך להבנת הגורם המבשל ולא נאריך בזה]


46

עריכות