הבדלים בין גרסאות בדף "בישול אחר בישול"

נוספו 108 בתים ,  18:21, 26 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
מצינו מספר שיטות בראשונים הדנות מתי יש בישול אחר בישול ומתי אין. תחילה יובאו הדברים בסיכומם, ולאחר מכן יוסברו'''
מצינו מספר שיטות בראשונים הדנות מתי יש בישול אחר בישול ומתי אין. תחילה יובאו הדברים בסיכומם, ולאחר מכן יוסברו'''


("בן דורסאי" = שליש או חצי בישול (מחלוקת ראשונים) )


'''בן דרוסאי לח קר-'''  
'''בן דרוסאי לח קר-'''  
:כל הראשונים-אסור
רשב"א –מותר


:כל הראשונים-אסור
רשב"א –מותר(?)


'''בן דורסאי לח חם-'''
'''בן דורסאי לח חם-'''
:טור(רש"י)-אסור  
:טור(רש"י)-אסור  
רא"ש- מותר   
רא"ש- מותר   
שורה 27: שורה 26:
רשב"א-מותר  
רשב"א-מותר  
תוס' -אסור מדרבנן
תוס' -אסור מדרבנן


'''בן דורסאי יבש קר'''
'''בן דורסאי יבש קר'''
:טור (רש"י)– אסור
:טור (רש"י)– אסור
רא"ש- מותר
רא"ש- מותר
שורה 36: שורה 34:
רשב"א- מותר
רשב"א- מותר
תוס'-אסור מדרבנן
תוס'-אסור מדרבנן


'''בן דורסאי  יבש חם'''  
'''בן דורסאי  יבש חם'''  
:טור(רש"י)-אסור
:טור(רש"י)-אסור
רא"ש- מותר
רא"ש- מותר
שורה 47: שורה 44:


'''כל צרכו לח קר'''
'''כל צרכו לח קר'''
:טור(רש"י)-אסור
:טור(רש"י)-אסור
רא"ש-אסור
רא"ש-אסור
רמב"ם-מותר
רמב"ם-מותר
רשב"א ותוס'-מותר
רשב"א ותוס'-מותר


'''כל צרכו לח חם'''
'''כל צרכו לח חם'''
:לכו"ע מותר- כיוון שזה מבושל
:לכו"ע מותר- כיוון שזה מבושל


'''כל צרכו יבש קר'''
'''כל צרכו יבש קר'''
:לכו"ע מותר


:לכו"ע מותר


'''כל צרכו יבש חם'''
'''כל צרכו יבש חם'''
:לכו"ע מותר
:לכו"ע מותר






:א"כ כשהאוכל מבושל כל צרכו חם ודאי שמותר להמשיך לחמם לכו"ע כי זה נקרא מבושל. וכן כשזה מבושל בן דרוסאי והצטנן לכו"ע אסור כיון שהוא מבשל. וכן כולם מסכימים שכאשר האוכל יבש ומבושל כל צרכו גם אם הצטנן מותר לחממו ואין זה נקרא בישול כי גם כשהוא מקורר יש עליו שם מבושל. המח' הם כאשר א. המאכל לח והגיע לכל צרכו והצטנן, האם זה כיבש ומותר או שאסור. (האם המאכל שהצטנן נקרא מבושל או לא). ב. כאשר המאכל התחמם בשיעור של בן דרוסאי והוא חם בין בלח ובין ביבש האם מותר להוסיף עד כל צרכו או אסור. (המח' היא האם בן דרוסאי הוא מקסימום הבישול ומעבר אליו אין בישול).
:א"כ כשהאוכל מבושל כל צרכו ועדיין חם, ודאי שמותר להמשיך לחמם לכו"ע- כי זה נקרא מבושל. וכן כשזה מבושל בן דרוסאי והצטנן לכו"ע אסור כיון שהוא מבשל. כמו כן כולם מסכימים שכאשר האוכל יבש ומבושל כל צרכו- גם אם הצטנן, מותר לחממו ואין זה נקרא בישול כי גם כשהוא מקורר יש עליו שם מבושל. המחלוקת הם כאשר א. המאכל לח והגיע לכל צרכו והצטנן, האם זה כיבש ומותר או שאסור. (האם המאכל שהצטנן נקרא מבושל או לא). ב. כאשר המאכל התחמם בשיעור של בן דרוסאי והוא חם בין בלח ובין ביבש, האם מותר להוסיף עד כל צרכו או אסור. (המח' היא האם בן דרוסאי הוא מקסימום הבישול ומעבר אליו אין בישול).


    
    
27

עריכות