הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 816 בתים ,  13:47, 6 בנובמבר 2017
שורה 58: שורה 58:


=== איסור מהתורה ===
=== איסור מהתורה ===
כתב ה'''רמב"ם''': {{ציטוטון|אסור לבטל איסורין של תורה לכתחלה.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%90%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%98%D7%95_%D7%9B%D7%94| משנה תורה לרמב"ם, ספר קדושה, הלכות מאכלות אסורות, פרק ט"ו, הלכה כ"ה]}}


=== איסור מדברי חכמים ===
=== איסור מדברי חכמים ===


== תוקף האיסור ==
== תוקף האיסור ==
נחלקו האם תוקף האיסור לבטל איסור לכתחילה מהתורה או מדברי חכמים.


=== דאורייתא ===
=== דאורייתא ===
לדעת  ראב"ד{{מקור}} וראב"ן{{מקור}} ביטול איסור לכתחילה הוא איסור דאורייתא. אולם, אם נעשה הביטול במזיד, התערובת אסורה מתוקף קנס של חכמים (כדברי הרמב"ם).
לדעת  ראב"ד {{מקור}} וראב"ן {{מקור}} ביטול איסור לכתחילה הוא איסור דאורייתא. אולם, אם נעשה הביטול במזיד, התערובת אסורה מתוקף קנס של חכמים (כדברי הרמב"ם).


=== דרבנן ===
=== דרבנן ===
שורה 71: שורה 73:
וכך גם כתב ה'''ר"ן''' (על חולין, לה: מדפי הרי"ף) בשם תוספות.
וכך גם כתב ה'''ר"ן''' (על חולין, לה: מדפי הרי"ף) בשם תוספות.


ה'''ש"ך''' (יורה דעה, צט, ס"ק ז) הביא שגם ה'''רמ"ע מפאנו''' סובר שתוקף האיסור מדרבנן.
ה'''ש"ך''' (יורה דעה, צט, ס"ק ז) הביא שה'''רמ"ע מפאנו''' סובר שתוקף האיסור מדרבנן.
 
כדעתם פסקו גרש"ק {{מקור}}, תורת חסד {{מקור}} וחכ"א {{מקור}}.
 
הנו"ב {{מקור}},חת"ס {{מקור}} וערוה"ש {{מקור}} כתבו שתערובת לח בלח הוי דרבנן, ותערובת יבש ביבש הוי דאו' לכו"ע.


== הגדרת שוגג ומזיד לעניין ביטול איסור לכתחילה ==
== הגדרת שוגג ומזיד לעניין ביטול איסור לכתחילה ==
284

עריכות