הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

שורה 171: שורה 171:


==== בדיעבד ====
==== בדיעבד ====
{{ציטוטון|כזית חלב שנפל למים ונתבטל בשישים ואחר כך נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר אע"פ שאין בבשר שישים נגד החלב, שהרי נתבטל במים. (באיסור והיתר הארוך כלל כ"ד) וכל כיוצא בזה.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%98_%D7%95| רמ"א על שולחן ערוך, יורה דעה, צ"ט, ו']}}
{{ציטוטון|כזית חלב שנפל למים ונתבטל בשישים ואחר כך נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר אע"פ שאין בבשר שישים נגד החלב, שהרי נתבטל במים. (באיסור והיתר הארוך כלל כ"ד) וכל כיוצא בזה.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%98_%D7%95| רמ"א יו"ד צט ו]}}


ה'''ש"ך''' (יו"ד, צט, כב) כתב על דברי הרמ"א שב'''תו"ח''' (פ"ה, י"א) כתב שאפילו לכתחילה מותר להעביר את המים שבלעו חלב ובטלוהו לקדירה של בשר.
ה'''ש"ך''' (יו"ד צט כב) כתב על דברי הרמ"א שב'''תו"ח''' (פ"ה י"א) כתב שאפילו לכתחילה מותר להעביר את המים שבלעו חלב ובטלוהו לקדירה של בשר.


==== לכתחילה ====
==== לכתחילה ====
'''פמ"ג''' (ש"ד, יו"ד, צט, כב) כתב על-פי '''צמח צדק''' (פ') שאסור לבטל חלב במים על מנת ליתנם לאחר מכן בבשר.
'''פמ"ג''' (ש"ד יו"ד צט כב) כתב על-פי '''צמח צדק''' (פ) שאסור לבטל חלב במים על מנת ליתנם לאחר מכן בבשר.


=== הערמה ===
=== הערמה ===
שורה 182: שורה 182:


=== ביטול הגורם שאוסר 'דברים שאינם בטלים' ===
=== ביטול הגורם שאוסר 'דברים שאינם בטלים' ===
'''פאה"ש''' (פא) כתב בשם ה'''בי"ו'''{{מקור}} ו'''כה"ח''' (נד), שמהגמרא ב'''גיטין''' (נד, ב) לגבי אגוזי ערלה שנתפצעו מוכח שגם כשאינו מרבה היתר, אלא רק משנה את האיסור כדי שיהיה בטל, הדבר נחשב לביטול איסור לכתחילה ואסור לעשות כך. ההשלכה של דין זה באה לידי ביטוי ב'דברים שאינם בטלים', כגון שחותך [[בריה]] או [[חתיכה הראויה להתכבד|חהר"ל]].
'''פאה"ש''' (פא) כתב בשם ה'''בי"ו'''{{מקור}} ו'''כה"ח''' (נד), שמהגמרא ב'''גיטין''' (נד ב) לגבי אגוזי ערלה שנתפצעו מוכח שגם כשאינו מרבה היתר, אלא רק משנה את האיסור כדי שיהיה בטל, הדבר נחשב לביטול איסור לכתחילה ואסור לעשות כך. ההשלכה של דין זה באה לידי ביטוי ב'דברים שאינם בטלים', כגון שחותך [[בריה]] או [[חתיכה הראויה להתכבד|חהר"ל]].


=== ביטל איסור בהיתר שאינו שלו ===
=== ביטל איסור בהיתר שאינו שלו ===
שורה 244: שורה 244:
|}
|}
=== ביטול חמץ לפני פסח ===
=== ביטול חמץ לפני פסח ===
לפי המקילים שחמץ אינו חוזר וניעור (לשו"ע בהכל, ולרמ"א בתערובת לח בלח) אסור לערב חמץ בכוונה תחילה לפני הפסח ולבטלו בשישים כדי לאכול את התערובת בפסח (כפירוש '''פר"ח''' בדעת שו"ע, '''מ"ב''' תמז, סו"ס קב). ורק בדיעבד אם נתערב, מותר באכילה. ולמחמירים, כיוון שאסור באכילה אסור בהשהייה, ורק בדיעבד אם עבר הפסח, מותר אחר הפסח באכילה ('''מ"ב''' תמז, קב).
לפי המקילים שחמץ אינו חוזר וניעור (לשו"ע בהכל, ולרמ"א בתערובת לח בלח) אסור לערב חמץ בכוונה תחילה לפני הפסח ולבטלו בשישים כדי לאכול את התערובת בפסח (כפירוש '''פר"ח''' בדעת שו"ע, '''מ"ב''' תמז, סו"ס קב). ורק בדיעבד אם נתערב, מותר באכילה. ולמחמירים, כיוון שאסור באכילה אסור בהשהייה, ורק בדיעבד אם עבר הפסח, מותר אחר הפסח באכילה ('''מ"ב''' תמז קב).


ואם כבר התערב מעט חמץ לפני הפסח ואין שם פי שישים נגדו, כתב '''מ"ב''' (תנג, כ), שלפי ה'''ט"ז''' מותר להוסיף כדי לבטלו בשישים, אבל ל'''מ"א''' ורוב הפוסקים אסור, מפני שהוא נראה כמבטל איסור לכתחילה.
ואם כבר התערב מעט חמץ לפני הפסח ואין שם פי שישים נגדו, כתב '''מ"ב''' (תנג כ), שלפי ה'''ט"ז''' מותר להוסיף כדי לבטלו בשישים, אבל ל'''מ"א''' ורוב הפוסקים אסור, מפני שהוא נראה כמבטל איסור לכתחילה.


=== ביטול קטניות לפני ובמהלך פסח ===
=== ביטול קטניות לפני ובמהלך פסח ===
למנהג האשכנזים שנהגו [[המינים הכשרים למצה והאסורים משום חמץ וגזירת קטניות#גזירת קטניות|איסור אכילת קטניות]] בחג פסח, שייך דין ביטול איסור לכתחילה במהלך פסח. '''רמ"א''' (תנג א) פסק שבמקרה ונפלו קטניות לתבשיל בשוגג שהתבשיל אינו נאסר. '''מ"ב''' (ט) צמצמם את ההיתר למקרים בהם בתערובת היה רוב כנגד הקטניות<ref>מפני שהתבשיל הולך אחרי רובו, ובמקרה שרובו מקטניות הוא נחשב לתבשיל קטניות.</ref>.
למנהג האשכנזים שנהגו [[המינים הכשרים למצה והאסורים משום חמץ וגזירת קטניות#גזירת קטניות|איסור אכילת קטניות]] בחג פסח, שייך דין ביטול איסור לכתחילה במהלך פסח. '''רמ"א''' (תנג א) פסק שבמקרה ונפלו קטניות לתבשיל בשוגג שהתבשיל אינו נאסר. '''מ"ב''' (ט) צמצמם את ההיתר למקרים בהם בתערובת היה רוב כנגד הקטניות<ref>מפני שהתבשיל הולך אחרי רובו, ובמקרה שרובו מקטניות הוא נחשב לתבשיל קטניות.</ref>.


לגבי ביטול קטניות בתערובת מאכלים אחרים לפני פסח<ref>לדוגמא: שוקולדים וממתקים.</ref>, '''הרב אליעזר מלמד''' ([http://ph.yhb.org.il/04-09-06/ פנה"ל פסח, ט, ו ובהערה 7]) פסק שבמקרים שביטול הקטניות נעשה עבור ספרדים הנוהגים היתר באכילת קטניות, הביטול מותר לכתחילה, ואף לנוהגים איסור באכילת קטניות התערובת מותרת.
לגבי ביטול קטניות בתערובת מאכלים אחרים לפני פסח<ref>לדוגמא: שוקולדים וממתקים.</ref>, '''הרב אליעזר מלמד''' ([http://ph.yhb.org.il/04-09-06/ פנה"ל פסח ט ו ובהערה 7]) פסק שבמקרים שביטול הקטניות נעשה עבור ספרדים הנוהגים היתר באכילת קטניות, הביטול מותר לכתחילה, ואף לנוהגים איסור באכילת קטניות התערובת מותרת.


== דוגמאות מעשיות ==
== דוגמאות מעשיות ==
284

עריכות