284
עריכות
שורה 85: | שורה 85: | ||
כך סברו '''טור''' (צט ו) בשם '''רשב"א''' (תוה"ב הארוך ד ג והקצר לא ב), '''הגה"מ''' (על הרמב"ם, אות כ בשם '''רבינו שמחה'''), '''רמב"ן''' (בכורות ד כב א) ו'''ר"ש''' (חלה ד ח). | כך סברו '''טור''' (צט ו) בשם '''רשב"א''' (תוה"ב הארוך ד ג והקצר לא ב), '''הגה"מ''' (על הרמב"ם, אות כ בשם '''רבינו שמחה'''), '''רמב"ן''' (בכורות ד כב א) ו'''ר"ש''' (חלה ד ח). | ||
'''מהרש"ל''' (הובא בבאר היטב צט יד) הסביר שבגמרא בביצה דורשים בהיתר על העצים "משום דמקלא קלי איסורא" מפני שמדובר בדבר שיש לו מתירין, אבל באיסורי דרבנן שאינם דשיל"מ מותר לבטל את האיסור גם בלי לכלותו. | '''מהרש"ל''' (יש"ש פרק גיד הנשה סימן מט, הובא בבאר היטב צט יד) הסביר שבגמרא בביצה דורשים בהיתר על העצים "משום דמקלא קלי איסורא" מפני שמדובר בדבר שיש לו מתירין, אבל באיסורי דרבנן שאינם דשיל"מ מותר לבטל את האיסור גם בלי לכלותו. | ||
ה'''גר"א''' (צט יג) הדגיש שלסוברים היתר זה, מדובר דווקא כאשר מוסיף ומרבה היתר כדי לבטל את האיסור<ref name=":0">כפי שמתוארת בגמרא בביצה הוספת עצים.</ref> (כך הדגישו עוד הרבה פוסקים), והסביר שבגמרא בבכורות ההיתר לערב את האיסור בהיתר בידיים, הוא היתר מיוחד מפני שמדובר על חלת חו"ל שיש בה מספר הקלות. | ה'''גר"א''' (צט יג) הדגיש שלסוברים היתר זה, מדובר דווקא כאשר מוסיף ומרבה היתר כדי לבטל את האיסור<ref name=":0">כפי שמתוארת בגמרא בביצה הוספת עצים.</ref> (כך הדגישו עוד הרבה פוסקים), והסביר שבגמרא בבכורות ההיתר לערב את האיסור בהיתר בידיים, הוא היתר מיוחד מפני שמדובר על חלת חו"ל שיש בה מספר הקלות. | ||
כך פסקו ה'''שו"ע''' (צט ו), ו'''ט"ז''' (יב), '''זב"צ וכה"ח''' (נזכרו במעדה"ש סד). | |||
'''רא"ש,ר"ן'''- גם איסור דרבנן אסור לבטל לכת' (ודוקא בעצי מוקצה התירו להוסיף היתר כיון דמקלא קלי איסורא, שמפני שאינו נהנה | '''רא"ש,ר"ן'''- גם איסור דרבנן אסור לבטל לכת' (ודוקא בעצי מוקצה התירו להוסיף היתר כיון דמקלא קלי איסורא, שמפני שאינו נהנה |
עריכות