הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 403 בתים ,  11:26, 12 בנובמבר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 72: שורה 72:


=== דאורייתא ===
=== דאורייתא ===
לדעת '''ראב"ד''' {{מקור}} ו'''ראב"ן''' {{מקור}} ביטול איסור לכתחילה הוא איסור דאורייתא. אולם, אם נעשה הביטול במזיד, התערובת אסורה מתוקף קנס של חכמים (כדברי הרמב"ם).
לדעת '''ראב"ד''' (הובא ברשב"א בתוה"ב, ד, ג בתחילתו, ובר"ן חולין, ז, לה: בדפיו) ו'''ראב"ן''' {{מקור}} ביטול איסור לכתחילה הוא איסור דאורייתא. אולם, אם נעשה הביטול במזיד, התערובת אסורה מתוקף קנס של חכמים (כדברי הרמב"ם). ה'''דר"ת''' (לה) כתב שגם לדעת הסוברים שתוקף האיסור מהתורה, זהו איסור בעלמא ואין לוקין עליו.


ה'''פר"ת'''{{מקור}} כתב שהדין הוא הלכה למשה מסיני.
ה'''פר"ת'''{{מקור}} כתב שהדין הוא הלכה למשה מסיני.
שורה 81: שורה 81:
וכך גם כתב ה'''ר"ן''' (על חולין, לה: מדפי הרי"ף) בשם תוספות.
וכך גם כתב ה'''ר"ן''' (על חולין, לה: מדפי הרי"ף) בשם תוספות.


ה'''ש"ך''' (יורה דעה, צט, ס"ק ז) הביא שה'''רמ"ע מפאנו''' סובר שתוקף האיסור מדרבנן.
ה'''ש"ך''' (יורה דעה, צט, ס"ק ז) הביא שה'''רמ"ע מפאנו''' (בשו"ת, סימן כז) סובר שתוקף האיסור מדרבנן.


כדעתם פסקו גרש"ק {{מקור}}, תורת חסד {{מקור}} וחכ"א {{מקור}}.
כדעתם פסקו '''גרש"ק''' (שו"ת אלף לך שלמה יו"ד, קמו), '''תורת חסד''' (או"ח, כח, ח) ו'''חכ''' {{מקור}}. ה'''נו"ב''' (כו ד"ה ועכ"פ) כתב שכן דעת רוב הפוסקים.


הנו"ב {{מקור}},חת"ס {{מקור}} וערוה"ש {{מקור}} כתבו שתערובת לח בלח הוי דרבנן, ותערובת יבש ביבש הוי דאו' לכו"ע.
הנו"ב ,חת"ס {{מקור}} וערוה"ש (צט, כז) כתבו שתערובת לח בלח הוי דרבנן, ותערובת יבש ביבש הוי דאו' לכו"ע.


לערוך:
לערוך:
284

עריכות