הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 1,597 בתים ,  13:41, 7 בנובמבר 2017
שורה 166: שורה 166:


=== הוספת שמן לשמן שנשאר מנרות חנוכה ===
=== הוספת שמן לשמן שנשאר מנרות חנוכה ===
לערוך:
הקשו הפוסקים על השו"ע שכתב בהלכות חנוכה תרעז,ד שמוֹתר השמן של נר חנוכה שנכבה תוך חצי שעה והתערב בשמן אחר, יש מי שאומר שאין להוסיף עליו לבטלו בששים. ולכאורה כיון שהוא איסור דרבנן, היה לשו"ע להתיר.
ותרצו (מטעמה"ש,יג בסוף, שירת הים): '''ש"ך''',יט- שמן של נר חנוכה חמור שהוקצה למצוותו. ודוחק לתרץ כך, וצ"ע. וגם הט"ז,יב לא תרצו. '''מ"א'''- יתכן שכתב כן בשם יש מי שאומר אך הוא לא סובר כן, ויתכן דשאני הכא דהוי דשיל"מ, שהרי יכול להשתמש בשמן בשנה הבאה, ובכה"ג מודה השו"ע שאסור להוסיף אף בדרבנן (שרק בעצי מוקצה התירו בכה"ג כיון דמקלא קלי איסורא). ואף שדשיל"מ לא בטל כלל כתב השו"ע שבטל בששים מפני שבנד"ד אינו מן הדין לדעתו לאוסרו בנתערב (מחצה"ש ולבושי שרד). '''חוו"ד­'''- בחנוכה זה איסור הנאה וכשמבטל עדיין נהנה מהאיסור. אך בביטול אוכל, הטעם מתבטל כראוי. '''מ"ב''' תרעז,כ- העיקר כדכתוב ביו"ד שמותר לבטל בדרבנן וה"ה הכא, אלא שכאן רק הזכיר את דעת האוסרים. ומעי"ז כתב הילקו"י (מועדים עמ' רלג-רלד) שהשו"ע חזר בו ביו"ד ופסק להקל.


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
284

עריכות