הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 1,587 בתים ,  12:42, 8 במאי 2018
שורה 172: שורה 172:


=== מאכל פרווה הבלוע בו חלב ורוצה לאוכלו או לערבו עם בשר ===
=== מאכל פרווה הבלוע בו חלב ורוצה לאוכלו או לערבו עם בשר ===
במקרים מסוג זה יש שני שלבים:
# התערבות החלב/בשר במאכל הפרווה.
# התערבות המאכל הפרווה (הבלוע בו חלב/בשר) בבשר/חלב.
פעולת ביטול האיסור יכולה להתבצע בכל אחד מהשלבים:
# בשלב 1: אם במאכל הפרווה יש פי 60 כנגד הבלוע.
# בשלב 2: אם בבשר/חלב (יחד או בנפרד מהמאכל הפרווה) יש פי 60 כנגד החלב/בשר הבלוע.
פעולת הביטול יכולה להתבצע גם בין השלבים על-ידי הוספת כמות למאכל הפרווה כדי לבטל את הבלוע.


==== בדיעבד ====
לגבי מקרה ששתי פעולות ההתערבות התרחשו (בדיעבד) פסק ה[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%98_%D7%95| '''רמ"א''' (צט ו)] על פי ה'''או"ה הארוך''' (כד): {{ציטוטון|כזית חלב שנפל למים ונתבטל בשישים ואחר כך נפל מן המים לקדירה של בשר, '''מותר''' אע"פ שאין בבשר שישים נגד החלב, שהרי נתבטל במים.|}}
{{ציטוטון|כזית חלב שנפל למים ונתבטל בשישים ואחר כך נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר אע"פ שאין בבשר שישים נגד החלב, שהרי נתבטל במים. (באיסור והיתר הארוך כלל כ"ד) וכל כיוצא בזה.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%98_%D7%95| רמ"א יו"ד צט ו]}}


ה'''ש"ך''' (יו"ד צט כב) הוסיף על דברי הרמ"א על השו"ע את דבריו ב'''תו"ח''' (פ"ה י"א): אפילו לכתחילה מותר להעביר את המים שבלעו חלב ובטלוהו לקדירה של בשר.
ה'''ש"ך''' (צט כב) הוסיף על דברי הרמ"א על השו"ע את דבריו ב'''תו"ח''' (פ"ה י"א): אפילו לכתחילה מותר להעביר את המים שבלעו חלב ובטלוהו לקדירה של בשר.


==== לכתחילה ====
'''מעדה"ש''' (ל) הביא בשם '''עצי העולה''' (ב ה) שמותר להוסיף על עיסה לששים כנגד חלב על מנת לערבה עם בשר.
'''פמ"ג''' (ש"ד יו"ד צט כב) כתב על-פי '''צמח צדק''' (פ) שאסור לבטל חלב במים על מנת ליתנם לאחר מכן בבשר.
 
'''מעדה"ש''' (עב) הביא בשם '''פמ"ג''' (שפ"ד צט כב), גליון '''מהרש"א''' ו'''צ"צ''' (פ) שאסור לבטל חלב במים על מנת ליתנם לאחר מכן בבשר.
 
אבל אם לא עושה כן כדי לאוכלו עם בשר, אלא מסיבה אחרת כגון לערב חלב ביין לבן כדי להדגיש לבנינותו מפני הכבוד, אזי לדעת '''מהרי"ט''' (ב יח), '''כנה"ג''' (בהגהות הטור אות יד) ו'''חכ"א''' (נב יא) אם יש ששים ביין הדבר מותר, גם אם הדרך לשתותו עם בשר. אמנם ה'''צ"צ''' (פ) ו'''מנחת יעקב''' (ס א) אוסרים גם בכה"ג. ה'''פמ"ג''' (מ"ז א) כתב להקל רק במקום הפסד. וכ"כ '''כה"ח''' (נה) שרק בדיעבד יש להתיר, אפילו עשה כן במזיד. '''פאה"ש''' (קב).


=== נ"ט בר נ"ט ===
=== נ"ט בר נ"ט ===
284

עריכות