הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

שורה 246: שורה 246:
לפי המקילים שחמץ אינו חוזר וניעור (לשו"ע בהכל, ולרמ"א בתערובת לח בלח) אסור לערב חמץ בכוונה תחילה לפני הפסח ולבטלו בשישים כדי לאכול את התערובת בפסח (כפירוש '''פר"ח''' בדעת שו"ע, '''מ"ב''' תמז, סו"ס קב). ורק בדיעבד אם נתערב, מותר באכילה. ולמחמירים, כיוון שאסור באכילה אסור בהשהייה, ורק בדיעבד אם עבר הפסח, מותר אחר הפסח באכילה ('''מ"ב''' תמז, קב).
לפי המקילים שחמץ אינו חוזר וניעור (לשו"ע בהכל, ולרמ"א בתערובת לח בלח) אסור לערב חמץ בכוונה תחילה לפני הפסח ולבטלו בשישים כדי לאכול את התערובת בפסח (כפירוש '''פר"ח''' בדעת שו"ע, '''מ"ב''' תמז, סו"ס קב). ורק בדיעבד אם נתערב, מותר באכילה. ולמחמירים, כיוון שאסור באכילה אסור בהשהייה, ורק בדיעבד אם עבר הפסח, מותר אחר הפסח באכילה ('''מ"ב''' תמז, קב).


ואם כבר התערב מעט חמץ לפני הפסח ואין שם פי שישים נגדו, כתב '''מ"ב''' (תנג, כ), שלפי ה'''ט"ז''' מותר להוסיף כדי לבטלו בשישים, אבל ל'''מ"א''' ורוב הפוסקים אסור, מפני שהוא נראה כמבטל איסור לכתחילה. ובשעת הדחק אפשר לסמוך על המקילים.
ואם כבר התערב מעט חמץ לפני הפסח ואין שם פי שישים נגדו, כתב '''מ"ב''' (תנג, כ), שלפי ה'''ט"ז''' מותר להוסיף כדי לבטלו בשישים, אבל ל'''מ"א''' ורוב הפוסקים אסור, מפני שהוא נראה כמבטל איסור לכתחילה.


=== ביטול קטניות לפני ובמהלך פסח ===
=== ביטול קטניות לפני ובמהלך פסח ===
284

עריכות