הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 109 בתים ,  12:06, 8 באפריל 2018
שורה 97: שורה 97:
בעקבות הלשון הכללית של השו"ע נחלקו:   
בעקבות הלשון הכללית של השו"ע נחלקו:   


לדעת '''פר"ח''' (),'''פמ"ג''' (),'''זב"צ''' () ו'''כה"ח''' () השו"ע לא חילק ומשמע שבדרבנן מותר להוסיף גם אם יש בתערובת רוב איסור.   
לדעת '''פר"ח''' (יז), '''פמ"ג''' (שפ"ד יז),'''זב"צ''' (מה) ו'''כה"ח''' (סז) השו"ע לא חילק, ומשמע שבדרבנן מותר להוסיף גם אם יש בתערובת רוב איסור.   


לדעת '''חוו"ד''' (), '''כרו"פ''' () ו'''ערוגה"ב''' () בכה"ג כל התערובת נחשבת איסור לגבי דין הוספת היתר (גם אם אין לה דין חנ"נ), כך שאם יוסיף היתר, לא הוי כמרבה היתר אלא כמערב לכת' .   
לדעת '''חוו"ד''' (באורים ס"ק ט), '''כריתי''' (יז), '''ד"ת''' (פ) ו'''ערוגה"ב''' (ח) בתערובת עם רוב איסור, כל התערובת נחשבת לאיסור לגבי דין הוספת היתר (גם אם אין לה דין חנ"נ), כך שאם יוסיף היתר, לא הוי כמרבה היתר אלא כמערב לכתחילה.   


בעקבות מחלוקת זו התיר '''מעדה"ש''' (ס) לבטל רק בשעת הדחק, והוסיף עפ"י '''רע"א''' בשם '''אליה רבה''' (או"ח תרעז ז) שבמקרה שהפיל את האיסור להיתר בידיו (איפלו שוגג), אסור לבטל את האיסור מלבד בשעת הדחק.   
בעקבות מחלוקת זו התיר '''מעדה"ש''' (ס) לבטל רק בשעת הדחק, והוסיף עפ"י '''רע"א''' בשם '''אליה רבה''' (או"ח תרעז ז) שבמקרה שהפיל את האיסור להיתר בידיו (איפלו שוגג), אסור לבטל את האיסור מלבד בשעת הדחק.   
284

עריכות