הבדלים בין גרסאות בדף "אכילת מצה בערב פסח"

נוספו 10 בתים ,  20:49, 30 באפריל 2022
שורה 37: שורה 37:
'''הרמב"ם''' [https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=16&perek=6&halocha=12&hilite= (הל' חמץ ומצה ו יב)] כתב: "אסרו חכמים לאכול מצה בערב הפסח", וכתב על כך '''הכסף משנה''' שם: "ומדברי רבנו נראה - כל היום"; ומפשט לשונו משמע שדווקא כל היום אבל לא בלילה. כך כתב גם בשו"ת '''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)], שהאיסור מתחיל מעלות השחר, והבין כך בדעת הרי"ף והרמב"ן. כך היא גם דעת '''החק יעקב''' [https://wiki.jewishbooks.org.il/mediawiki/wiki/%D7%97%D7%A7_%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא ז)] '''אליה רבה''' (תעא ו), '''שולחן ערוך הרב''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%94%D7%A8%D7%91_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90#%D7%A1%D7%A2%D7%99%D7%A3_%D7%96 (תעא ד)], '''משנה ברורה''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא יב)], ושו"ת '''יחוה דעת''' (ו כז).<BR/>
'''הרמב"ם''' [https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=16&perek=6&halocha=12&hilite= (הל' חמץ ומצה ו יב)] כתב: "אסרו חכמים לאכול מצה בערב הפסח", וכתב על כך '''הכסף משנה''' שם: "ומדברי רבנו נראה - כל היום"; ומפשט לשונו משמע שדווקא כל היום אבל לא בלילה. כך כתב גם בשו"ת '''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)], שהאיסור מתחיל מעלות השחר, והבין כך בדעת הרי"ף והרמב"ן. כך היא גם דעת '''החק יעקב''' [https://wiki.jewishbooks.org.il/mediawiki/wiki/%D7%97%D7%A7_%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא ז)] '''אליה רבה''' (תעא ו), '''שולחן ערוך הרב''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%94%D7%A8%D7%91_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90#%D7%A1%D7%A2%D7%99%D7%A3_%D7%96 (תעא ד)], '''משנה ברורה''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא יב)], ושו"ת '''יחוה דעת''' (ו כז).<BR/>
בספר '''אהל מועד''' (שער הפסח דרך ד) מעיד על המנהג בזמנו:  "והכל מחמירין שלא לאכול מצה בכל היום", ותומך בו: "וגם מהירושלמי נראה שכל יום י"ד בכלל האיסור". <BR/>
בספר '''אהל מועד''' (שער הפסח דרך ד) מעיד על המנהג בזמנו:  "והכל מחמירין שלא לאכול מצה בכל היום", ותומך בו: "וגם מהירושלמי נראה שכל יום י"ד בכלל האיסור". <BR/>
לכאורה קשה מה הסברה להתיר בלילה ולאסור כל היום, הרי אם האיסור תלוי בתחילת זמן הביעור – הרי הביעור מתחיל מהבדיקה שבלילה, ואם הוא תלוי באיסור החמץ – הרי אינו מתחילת היום. ניתן להסביר זאת בכמה אופנים:
לכאורה קשה מה הסברה להתיר בלילה ולאסור כל היום, ממה נפשך: אם האיסור תלוי בתחילת זמן הביעור – הרי הביעור מתחיל מהבדיקה שבלילה, ואם הוא תלוי באיסור החמץ – הרי אינו מתחילת היום. ניתן להסביר זאת בכמה אופנים:
*'''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)] כתב שדעה זו מתבססת על הדעה שמכשירה שנשחט בבוקר יום י"ד, ומאחר וזהו זמן קרבן הפסח קיים בן איסור "לא תשחט על חמץ דם זבחי", ולפיכך נאסרת המצה.  
*'''התשב"ץ''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%22%D7%AA_%D7%A8%D7%A9%D7%91%22%D7%A5_(%D7%AA%D7%A9%D7%91%22%D7%A5)/%D7%97%D7%9C%D7%A7_%D7%92/%D7%A8%D7%A1 (ג סי' רס)] כתב שדעה זו מתבססת על הדעה שמכשירה שנשחט בבוקר יום י"ד, ומאחר וזהו זמן קרבן הפסח קיים בן איסור "לא תשחט על חמץ דם זבחי", ולפיכך נאסרת המצה.  
*בשו"ת '''רב פעלים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1402&st=&pgnum=36 (ג או"ח כז)] כתב "דסבירא להו לא חשיב סמוך אלא שיעור עונה אחת שהוא יום או לילה", אבל לפני כן כבר אינו סמוך לזמן המצוה.  
*בשו"ת '''רב פעלים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1402&st=&pgnum=36 (ג או"ח כז)] כתב "דסבירא להו לא חשיב סמוך אלא שיעור עונה אחת שהוא יום או לילה", אבל לפני כן כבר אינו סמוך לזמן המצוה.  
87

עריכות