הבדלים בין גרסאות בדף "אכילת מצה בערב פסח"

נוספו 319 בתים ,  12:43, 24 באפריל 2022
שורה 61: שורה 61:


=== מהר"י ווייל===
=== מהר"י ווייל===
בשו"ת '''מהר"י ווייל''' (סי' קצג) מנה כך: "בורא פרי הגפן א', קידוש ב'. שהחיינו לא קחשיב דאומרו אפילו בשוק, וברכה דטיבול ראשון לא קחשיב דחיובא לדרדקי. ואשר גאלנו ג', בורא פרי הגפן ד', על נט"י ה', המוציא לחם ו', אכילת מצה ז'. והאשר"י דאינו מברך בורא פרי הגפן אכוס שני שמא חשיב אשר גאלנו ב' ברכות תחלה וסוף.<ref>כך יש ראשונים שפירשו דברי הירושלמי (ברכות א ה): "שתיים הן, אחת לבא ואחת לשעבר", אם כי לכאורה גם לפירושם הבנה זו נדחית למסקנה.</ref> ברכת הלל לא קחשיב אפילו לדברי רבותינו המצריכין לברך משום דיש מקומות שלא נהגו לומר הלל על השלחן".
בשו"ת '''מהר"י ווייל''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1746&st=&pgnum=141 (סי' קצג)] מנה כך: "בורא פרי הגפן א', קידוש ב'. שהחיינו לא קחשיב דאומרו אפילו בשוק, וברכה דטיבול ראשון לא קחשיב דחיובא לדרדקי. ואשר גאלנו ג', בורא פרי הגפן ד', על נט"י ה', המוציא לחם ו', אכילת מצה ז'. והאשר"י דאינו מברך בורא פרי הגפן אכוס שני שמא חשיב אשר גאלנו ב' ברכות תחלה וסוף.<ref>כך יש ראשונים שפירשו דברי הירושלמי [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%99_%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%90_%D7%94 (ברכות א ה)]: "שתיים הן, אחת לבא ואחת לשעבר", אם כי לכאורה גם לפירושם הבנה זו נדחית למסקנה.</ref> ברכת הלל לא קחשיב אפילו לדברי רבותינו המצריכין לברך משום דיש מקומות שלא נהגו לומר הלל על השלחן".


=== אורחות חיים===
=== אורחות חיים===
'''אורחות חיים''' (חלק א, הל' חמץ ומצה, אות קיד) כתב: "דבחתן יש ט' ברכות: בורא פרי הגפן, ואירוסין, בורא פרי הגפן ושש ברכות דנישואין; וכן מברכין תשע ברכות קודם אכילת המצה, ודוק ותשכח. פירושו מבטל את הצורך 'לוותר' על שתיים מברכות הסדר, באשר הוא מחשיב גם את שתי ברכות האירוסין ובכך עולה המניין לתשע ברכות. פירוש זה הוא המרווח ביותר מצד מניין הברכות, אך מניית ברכת האירוסין צריכה עיון, שהרי התלמוד דימה את המצה לכלה אחרי האירוסין. '''החיד"א''' (מחזיק ברכה תעא ג) כתב לתרץ את שיטתו, שיפרש ש'ארוסתו' היינו משודכת, לפני אירוסין.
'''אורחות חיים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40307&st=&pgnum=178 (חלק א, הל' חמץ ומצה, אות קיד)] כתב: "דבחתן יש ט' ברכות: בורא פרי הגפן, ואירוסין, בורא פרי הגפן ושש ברכות דנישואין; וכן מברכין תשע ברכות קודם אכילת המצה, ודוק ותשכח. פירושו מבטל את הצורך 'לוותר' על שתיים מברכות הסדר, באשר הוא מחשיב גם את שתי ברכות האירוסין ובכך עולה המניין לתשע ברכות. פירוש זה הוא המרווח ביותר מצד מניין הברכות, אך מניית ברכת האירוסין צריכה עיון, שהרי התלמוד דימה את המצה לכלה אחרי האירוסין. '''החיד"א''' [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=190 (מחזיק ברכה תעא ג)] כתב לתרץ את שיטתו, שיפרש ש'ארוסתו' היינו משודכת, לפני אירוסין.


===חק יעקב===
===חק יעקב===
87

עריכות