233
עריכות
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
| שורה 180: | שורה 180: | ||
ולשיטתם הבדיקה צריכה להיות ברמה שתמנע את חשש האכילה ומלכתחילה אינה פעולה מן התורה. | ולשיטתם הבדיקה צריכה להיות ברמה שתמנע את חשש האכילה ומלכתחילה אינה פעולה מן התורה. | ||
=== שיטת הרמב"ם === | === שיטת הרמב"ם והרא"ש === | ||
'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/> ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז) | '''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/> | ||
ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז) | |||
:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/> ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ולכן תקנו | :הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/> | ||
אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/> | |||
ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/> | |||
ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/> | |||
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' (רא"ש סי' ט') | |||
ולכן תקנו ביטול. | |||
=== שיטת הטור === | === שיטת הטור === | ||
עריכות