הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

שורה 180: שורה 180:
ולשיטתם הבדיקה צריכה להיות ברמה שתמנע את חשש האכילה ומלכתחילה אינה פעולה מן התורה.
ולשיטתם הבדיקה צריכה להיות ברמה שתמנע את חשש האכילה ומלכתחילה אינה פעולה מן התורה.


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם והרא"ש ===


'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/> ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז)
'''"לפיכך אם לא בטל... ומצא חמץ שהיה דעתו עליו והיה בלבו ושכחו בשעת הביעור<BR/>  
ולא בערו הרי זה עבר על לא יראה ולא ימצא שהרי לא ביער ולא בטל"''' (חו"מ פרק ג הל' ז)




:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/> ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ולכן תקנו בטול
:הבדיקה מועילה שלא לעבור בב"י שכן עשה מה שביכולתו ומצידו אין לו חמץ במקום הראוי לראיה <BR/>
 
אלא שחששו חכמים שמא ימצא חמץ '''שהיה דעתו עליו'''(כגון שהשאיר ממנו לאכול בבקר)<BR/>  
ושכחו בשעת הביעור ואינו בטל מאליו מצד חוסר חשיבותו ואע"ג שאינו יודע בו כרגע הרי שזה מצד התרשלותו<BR/>
ואין בכך חסרון במעשה העברה <BR/>
'''"דהא לא כתיב לא תראה חמץ אלא לא יראה משמע לא יהא לך חמץ במקום הראוי לראיה ואע"פ שאין יודע.."''' (רא"ש סי' ט')
ולכן תקנו ביטול.


=== שיטת הטור ===
=== שיטת הטור ===
233

עריכות