הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

נוספו 260 בתים ,  23:51, 4 במאי 2016
שורה 57: שורה 57:


ג. מסופר שר' זלמן מווילנא אחיו של ר' חיים מוולוז'ין, מתלמידי הגר"א, שאל ספר תנא דבי אליהו לכמה ימים ולמד בו בשקידה עצומה עד שבלה הספר, ור' זלמן פטר את עצמו מלשלם בטענה שהספר בלה מחמת השימוש בו והרי זה "מתה מחמת מלאכה", סיפור זה מופיע בספר ב'''מנחת אלעזר''' (ח"ד ע), ב'''שואל ומשיב''' (מהדורה תליתאה ח"ב קעה), וב'''יביע אומר''' (ח"ב חו"מ ז). סיפור דומה סיפר הרב עובדיה יוסף שהרב אברהם שפירא שאל ממנו ספר ולאחר זמן החזירו בלוי ופטר את עצמו מלשלם מדין "מתה מחמת מלאכה".<br/>
ג. מסופר שר' זלמן מווילנא אחיו של ר' חיים מוולוז'ין, מתלמידי הגר"א, שאל ספר תנא דבי אליהו לכמה ימים ולמד בו בשקידה עצומה עד שבלה הספר, ור' זלמן פטר את עצמו מלשלם בטענה שהספר בלה מחמת השימוש בו והרי זה "מתה מחמת מלאכה", סיפור זה מופיע בספר ב'''מנחת אלעזר''' (ח"ד ע), ב'''שואל ומשיב''' (מהדורה תליתאה ח"ב קעה), וב'''יביע אומר''' (ח"ב חו"מ ז). סיפור דומה סיפר הרב עובדיה יוסף שהרב אברהם שפירא שאל ממנו ספר ולאחר זמן החזירו בלוי ופטר את עצמו מלשלם מדין "מתה מחמת מלאכה".<br/>
לכאורה פסקים אלו תלויים במחלוקת הרמב"ן והרשב"א. במקרה שהספר בלה, אין שום פשיעה מצד המשאיל שהרי הוא השאיל ספר חדש וטוב, ושייכת רק סברת הרשב"א שהמשאיל מוחל על נזק שנעשה מחמת מלאכה, אם כן  לכאורה לפי הרמב"ן צריך השואל לשלם ורק לפי הרשב"א יהיה פטור. אכן המחנה אפרים דן במקרה שספר בלה והוא אומר שהדבר יהיה תלוי במחלוקת הראשונים.
לכאורה פסקים אלו תלויים במחלוקת הרמב"ן והרשב"א. במקרה שהספר בלה, אין שום פשיעה מצד המשאיל שהרי הוא השאיל ספר חדש וטוב, ושייכת רק סברת הרשב"א שהמשאיל מוחל על נזק שנעשה מחמת מלאכה, אם כן  לכאורה לפי הרמב"ן צריך השואל לשלם ורק לפי הרשב"א יהיה פטור. אכן המחנה אפרים דן במקרה שספר בלה והוא אומר שהדבר יהיה תלוי במחלוקת הראשונים.<br/>
יש להעיר שיש שב[[שאלת ספרי קודש]] נחלקו הפוסקים אם השואל חייב באונסים או רק בגנבה ואבידה כשואל ויש להכניס שיקול זה לפסיקה במקרה של שאלת ספרים.


==כחש מחמת מלאכה==
==כחש מחמת מלאכה==
485

עריכות